Begagnade espressomaskiner

alxe

Active member
Hej!

Jag är sugen på att ersätta min gamla Francis Francis till någon lite roligare maskin, speciellt eftersom Francisen har börjat läcka på alla möjliga ställen. Jag har en budget på ca 4000 och har kommit fram till att en ny Gaggia Classic kanske vore lämplig. Sen började jag söka på blocket och såg att det fanns riktigt mycket där till bra priser, en ascaso dream i nyskick för 4000, Isomac Giada för 2000 och några pavoni för 2000-3000(även om jag är lite rädd för att den ska vara för svår för mig). Även en massa gaggia classic finns, betydligt billigare än 4400.

Däremot är jag lite orolig för att köpa en begagnad maskin. Vad har ni för erfarenheter av detta? Är risken stor att man får en sönderkörd maskin eller brukar espressomaskiner hålla länge? Har ni tips på vad man ska kolla efter för att se att maskinen inte blivit misskött?
 

cjl

New member
Jag köpte nyss en begagnad Gaggia Baby Class och fick med en enklare kvarn på köpet... Pris 2000 kr.

Eftersom jag inte hade någon större erfaranhet så visste jag inte vad jag skulle kolla efter innan jag köpte den, och säljaren var rätt okunnig hon med.

Jag har köpt ny ångventil (270kr), ny brygghuspackning (70kr) samt rengjort den ett par gånger och avkalkat den... Från att ha varit ett ovårdat vrak (trots att den var mycket lite använd) har den nu blivit en helt ok första maskin och funger mycket bra... Har även satt på ett rancilio ångrör för 320 kr. Så helt ok enligt mig... Kör med denna ett tag, och om intresset håller i sig så uppgraderar jag framöver, men just nu har jag en mycket billig men prisvärd uppsättning... för........ ca 2700 kr...
 

Tobbe_L

Well-known member
För 4000:- kan du få en riktig maskin ;)
Men på köpet får du lite andra bekymmer i form av fastvatten o avlopp.

Den kanske inte är liten o nätt. O skicket kan variera en hel del... Men med lite kärlek så slår den mer eller mindre alla hemmamaskiner.
 

DS

Well-known member
Det kan vara en bra idé att uppgradera kvarnen också, för du kommer snart att upptäcka att den dualit du har nu inte riktigt räcker till att göra bra espresso. Jag skulle nog leta efter ett Silvia+Rocky-paket om jag var du, eller kanske Gaggia Classic+Minimoka eller nån annan kvarn. Eller Ascaso dream+I1. Möjligen får man peta in en tusing till om man inte orkar vänta på ett kap, men det kanske det kan vara värt.
 

HE

Well-known member
Jag får slå ett slag för la pavoni. En mycket trevlig maskin som inte är så farlig som den ser ut:D Får man några dagar/veckor på sig så går det som en dans att hantverka. Vad jag kan känna efter mitt byte från gaggia till pavonin är att det inte går riktigt lika snabbt att få fram en cappu, espresso eller vad man är ute efter. Däremot känns det mycket mer gediget och proffsigare. Än gaggian jag hade, menar jag. Även här är det viktigt med en bra kvarn.
 

Gholam

Well-known member
Jag gjorde också som cjl och satsade på en beggad Gaggia som första maskin. Även om jag nu har bytt ut den så är jag väldigt nöjd med mitt val. Det är alltid en fördel med maskiner som folk känner till och som det går lätt att hitta reservdelar till.
Vad du ska kolla efter är väldigt prisrelaterat. Om det är en massa fel och brister på den så måste du få maskinen billig. Om den inte läcker och elektroniken fungerar som den ska och maskinen levererar bra kaffe då är det antagligen en fungerande maskin :) Du kan även öppna "locket" om insidan ser "OK" ut (inga tecken på läckage mm).
 

alxe

Active member
Det kan vara en bra idé att uppgradera kvarnen också, för du kommer snart att upptäcka att den dualit du har nu inte riktigt räcker till att göra bra espresso. Jag skulle nog leta efter ett Silvia+Rocky-paket om jag var du, eller kanske Gaggia Classic+Minimoka eller nån annan kvarn. Eller Ascaso dream+I1. Möjligen får man peta in en tusing till om man inte orkar vänta på ett kap, men det kanske det kan vara värt.

Ja jag har funderat lite på det där med kvarn. Du tror alltså inte att Dualiten kommer räcka för varken en Gaggia classic eller silvia? Jag tycker att den funkar helt okej nu med min nuvarande maskin. Hur stor blir skillnaden om jag uppgraderar?
 

alxe

Active member
Jag får slå ett slag för la pavoni. En mycket trevlig maskin som inte är så farlig som den ser ut:D Får man några dagar/veckor på sig så går det som en dans att hantverka. Vad jag kan känna efter mitt byte från gaggia till pavonin är att det inte går riktigt lika snabbt att få fram en cappu, espresso eller vad man är ute efter. Däremot känns det mycket mer gediget och proffsigare. Än gaggian jag hade, menar jag. Även här är det viktigt med en bra kvarn.

Hur svårt är det egentligen? Är det micropascalnivå man ska ha på pistongen när man trycker eller är den lite förlåtande? Jag skummar nästan aldrig mjölk så om det går att få fram en bra shot med pavonin så vore det ju onekligen tufft...
 

martink78

Well-known member
Med Pavonin så trycker man tills det kommer fram kaffe, i allmänhet rätt hårt, men det reglerar man med malning/tampning/dosering. Om du är sugen så köp en begagnad och pröva, tycker du det är för meckigt så säljer du den. Pristerna är rätt stabila.
 

Johan Lindroos

Active member
Jag får slå ett slag för la pavoni. En mycket trevlig maskin som inte är så farlig som den ser ut:D Får man några dagar/veckor på sig så går det som en dans att hantverka. Vad jag kan känna efter mitt byte från gaggia till pavonin är att det inte går riktigt lika snabbt att få fram en cappu, espresso eller vad man är ute efter. Däremot känns det mycket mer gediget och proffsigare. Än gaggian jag hade, menar jag. Även här är det viktigt med en bra kvarn.

Mitt råd är att undvika denna. (jag förutsätter att det är "handjagaren" som avses. La Pavoni har även en "vanlig som baseras på en Seaco)

Felkonstruerat skräp enligt min mening.
 
Topp