Uppgradering från Silvia och Rocky

sky

Active member
Hallå!
Jag har haft min Silvia och Rocky i 1 år nu och gör 3-4 cappuccino/latte/espresso om dagen. Men jag är sugen på att uppgradera till nått bättre som inte är lika omständigt att göra flera cappuccino/latte i rad och kanske ger något jämnare resultat.

Maskinerna jag har funderat på är:
Vibiemme Domobar Junior eller Dalla Corte Mini. (kanske skulle man kolla på en HX maskin och vad finns det för fördelar med en sådan om man jämför med en med dubbelkokare)

Duger rocky kvarnen till de maskinerna eller bör man fundera på en ny kvarn med?

Jag har läst många trådar om både Vibiemme Domobar Junior och Dalla Corte Mini så jag misstänker att det kan finnas några här som tycker denna tråden är onödig men jag skulle ändå va väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med lite för och nackdelar med de båda espressomaskinerna och eventuellt ge förslag på liknande maskiner som jag missat.

/Sky
 

hrbrun

Well-known member
Du kommer att vilja uppgradera Rockyn också inom en snar framtid när du skaffat dig en DCM. Mitt tips är att du börjar med att skaffa en fet kvarn, så byter du maskin lite senare! Enklare att börja i den änden tyckte jag när jag uppgraderade. Eller så var det bara tillfälligheter.
 

JKolmo

Well-known member
Ett bra tips är som sagt att börja med en bättre kvarn. Sedan kan du uppgradera maskinen. Och då blir du tvungen att uppgradera kvarnen till något ännu bättre. Och sedan måste du ha en ännu bättre maskin.
 

Agathorn

Well-known member
Håller med. Jag uppgraderade kvarnen ifrån skitkvarn till Compak kvarn. Stor skillnad i koppen! Iofs är inte rocky en skitkvarn direkt men kvarn > maskin.
Mazzer mini och Compak K3 är exempel på tänkbara kvarnar.

Annars om din fråga om HX maskiner kontra DB maskiner så är väl den enda fördelen med HX att om man inte fixar så mycket kaffe så ligger inte vattnet kvar i stora kokare dag ut och dag in och blir "gammalt" på samma sätt. Fördelarna med DB maskiner är ju dock att maskinen hanterar dom separat så dom är lätthanterliga och man slipper flusha maskinen (vattendans) och man kan enklare ställa in temperaturen på dom (i alla fall om dom har PID:s).
Gå direkt på DB maskin är mitt tips (efter kvarn då).
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Kul att du skall uppgradera. Kvarn är antagligen bäst väg att gå - men det är roligare att byta maskin först...tyckte iaf jag...;-)

Tror inte Demokan är ett steg upp (och speciellt inte från den affären - fast nu pratar jag i egen sak här...) - jag hade Demokan och Silvian innan jag bytte upp mig.

Lycka till - du har en rolig färd framför dig!
 

S-fors

Well-known member
Jag måste få hoppa in med en fråga, om Rocky duger till en Silvia och ger gott kaffe i den, varför tappar den duglighet i en dyrare maskin?

Jag kikar på kvarn och maskin nu men blir helt snurrig av alla kvarn trådar att "den duger till" men skaffar du en sån här "bör du ha en"

Det ultimata är ju att köpa en kvarn som är bra och klarar espresso och presso och sen är det klart utan behov an uppgraderingar. Är det en utopi eller är det genomförbart utan att sälja huset?
 

larjo11

Well-known member
En bättre kvarn tar fram mer smaker ur kaffet.
Efter att bytt maskin tycker man att kaffet inte blev särskilt mycket bättre. Fast handhavandet och värmestabiliteten är ju bättre men en HX/DB-maskin. Alltså får man lust att uppgradera kvarnen kanske snart efter man köpt en ny maskin.

Jag tyckte det det var ett större lyft att gå från Rocky till Mini E än att gå från Classic till Emilia.
 

mikfri

Well-known member
En bättre kvarn kommer göra det lättare att göra konsekvent espresso, men kommer inte göra det enklare att göra flera latte på raken med din Silvia.

Är ditt huvudsakliga önskemål att snabbare kunna göra flera latte och cappuccino så ska du såklart inte köpa en kvarn först. Rockyn är helt ok.

Så till din fråga:

En H/X maskin med vattentank och vibrationspump, har såvitt jag vet inga fördelar mot en dubbelkokare. Det jag tycker är svårast och mest irriterande med H/X är just flushningsmomentet för att hitta rätt temp. Det är lätt att missa på temperaturen, men framförallt så får man skölja ur en oerhört stor mängd vatten. Min maskin med 3 L-vattenbehållare tömmer jag tanken på om jag gör 5 espresso på raken. Då är jag kanske lite väl nitisk med backflush och rengöring mellan skotten.

När det sedan kommer till val av dubbelkokare tror jag att du ska gå på vilken du tycker är snyggast och känns bäst när du står bakom den. Jag gillar DC, men tyckte den var skitful första gången jag såg den. Så kläm och känn och läs uppackningtrådarna för att se vad folk på RK tycker om sina maskiner.

Angående kvarndiskussionen så kan jag tillägga att jag själv tycker att kvarnen är oerhört viktig, men det beror på hur och vad man dricker.

Är du en lattedrickare som gillar robustastinna italienska blandningar kommer du nog märka mindre skillnad på en kvarnuppgradering än om du är en sucker (som jag själv) för ren espresso på syrliga, färska microrostade Haugaardbönor.

Sedan är risken stor att du kommer byta kvarn så småningom ändå, men köp du din dubbelkokare först.

ha det

/micke

p.s. Ledsen om inlägg blev långt och osammanhängande. Det är sent.
 

Agathorn

Well-known member
Jag man får ju såklart göra som man vill och om du, som milkfri sa, bara ska uppgradera för att kunna göra flera shots/drinkar på raken så hjälper inte kvarnen dig.

Risken är ju dock att man trot att kaffet automatiskt blir bättre/godare om man köper ny maskin men snarare blir kaffet mer konsekvent (har jag fått för mig och enl. andra här på forumet). Dvs. man får färre shots som smakar mindre bra och flera shots som blir bra. Dock höjer man inte nödvändigsvis kvaliten på ens bästa shots så att säga. Det vill jag påstå att man gör ifall man investerar i en kvarn. Man höjer kvaliten på ens shots överlags.

Men köp maskin först om du känner för det, och ta då någon som du tycker ser bra ut och har dom funktionerna du är ute efter. Rotorpump? Fast vattenanslutning? osv ...
 

demo

Well-known member
Vad är egentligen en E61 grupp? de kanske fel tråd men tycker den passar lite grann in här ändå...

och en HX är alltså bara de att den kan skumma och brygga samtidigt?

ja funderar oxå på att uppgradera från min silvia till nåt annat...och den största anledningen är att ja är trött på att tempsurfa och missa tempraturer...ibland ser skottet underbart ut men smakar fan surt och äckligt...kan inte komma på nån annan anledning än tempraturen.
 

martink78

Well-known member
Hur står sig en PID'ad Silvia (eller Gaggia) i jämförelse med andra alternativ som nämnts här? Slipper man tempsurfandet då?
 

PF013

Well-known member
Med PID slipper man tempsurfandet, men den hjälper inte med väntetiden mellan bryggning och skumning. Snarare så att man blir mer kräsen på temperaturen, så att det tar längre tid att få ner temperaturen till en stabil(are) nivå när man går från skumning till bryggning.

Med en HX så får man mer eller mindre också tempsurfa (när man flushar) för att träffa rätt temperatur.

Om du gör mycket mjölkdrycker så slå till på en dubbelkokare. Du kommer nog vilja uppgradera kvarnen senare, men det är en annan sak. Om du bara drack espresso skulle jag föreslå att du PIDade Silvian och skaffade en "riktig" kvarn.
 

sirmc

Member
Jag avråder dig från att köpa en Vibiemme vid det här tillfället eftersom de har haft kvalitetsproblem på värme-elementent i sina dual-boiler maskiner (har själv haft 2 stycken på reparation)
 

martink78

Well-known member
I sådant fall föreslår jag PID'ad Silvia kompletterad med en Pavoni att skumma mjölk med.. :) Men det blir väl i princip en dubbelkokare..
 

sky

Active member
Får tacka för alla snabba och bra svar.

Det ser ut som det är en dubbelkokare som gäller då och i prisklassen 15 000 till 20 000 så är det Vibiemme Domobar Junior eller Dalla Corte Mini som man har att välja på eller finns det fler kandidater? Jag tycker att jag är rätt bra på att skumma mjölk nu på silvian, har läst i några trådar att det krävs ganska stor omställning till någon av dessa 2 maskinerna för att det ska bli bra. Stämmer detta?

Till nästa problem då! Vart köper man lämpligast någon av dessa maskiner? Vad jag vet så finns det ingen stans i Växjö där det säljs "bra" espressomaskiner. Jag skulle skulle gärna vilja klämma lite på dem i verkligheten innan man köper något för 20 000kr :). Vore tacksam för förslag!

/sky
 

Stadler

Well-known member
Min prioritetsordning för dig!

1. Köp en maskin med fast anslutning på vatten och avlopp. Det jag skulle sakna mest mot en Silvia (vilket jag hade tidigare).
2. Köp den maskinen du tycker ser riktigt bra ut. Du kommer bara ångra dig att du inte sparade lite till...
3. Har du plats så är det otroligt nice med en stor kokare som du då kan använda till mycket i matlagningen och hemmabestyren, tevatten, pumpa ut kokande vatten till pasta, ris, potatis, koka korv blixtsnabbt till barnen, göra välling blixtsnabbt "sen min fru fick en sexliterskokare i köket får jag aldrig lov sälja kaffemaskinen":)
 

S-fors

Well-known member
2 Product(s) in basket
1 Mahlkonig Vario Coffee Grinder
1 Expobar Leva Dual Boiler
Total £1,298.95

i sek blir det 15282,74kr för en dubbelkokande E61 med PID och en Mahlköning Vario, måste vara ett bra paket för de pengarna?
 

Mons1

Active member
Hei har hatt 2 stk silvia, den siste med PID! noe som ble meget bedre temperatur kontroll!
Så bestilte jeg meg en Izzo viviv PID HX maskin, men her må man temperatur surfe! men utrolig damp kapasitet! ble ikke helt fornøys med heletiden å fylle vann! , så noe etter bare 4 uker, er en Izzo duetto på tur, dubbelkokare med anslutet vatten! og PID på brygg vannet!

Bytta ut Rockyen med en compak K3 Touch, rask og jevn malning.
Lykke til med valget
 

Gholam

Well-known member
Alternativet S-fors nämnde är väl närmast oslagbart men annars finns ju laSpaziale Vivaldi mini för ca 17000:- Då har du spak på ångan, PID, dubbla tryckmätare och elektronisk dosering.
Vad gäller kvarnen så tyckte jag att Rockyn hade stora problem med klumpar vilket jag nu slipper nästan helt med en mera kompetent kvarn. Dessutom går det dubbelt så fort.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp