Ja, hur gör man egentligen?

Bowman

New member
Jag fick precis en krups "dubbel" bryggare, ena sidan för vanligt kaffe, den andra sidan espresso.

Men hur fan funkar det? Jag malde lite bönor, hällde i dom i metallmojen, (skall det inte packas typ?) och hällde i vatten tog 4 koppar av nån anledning. sen satte jag på maskinen, det tog ett tag sen tryckte den ut kaffet av sig själv. Samtidigt skummade jag lite mjölk.
Det blev vattnigt kaffe med mjölk.
Yaaaay....

Hur gör man egentligen?
Hur mycket espresso till ett vanligt stort espressoglas/kopp?
Häller man kaffet till mjölken eller tvärt om?!
Hur malet skall kaffet bli?
Trodde detta skulle bli enklare..

Får nog bli en podmaskin istället..

Hittar ingen Noobtråd heller, men upplys mig gärna.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
1) Har du egen kvarn? Malgraden spelar stor roll för resultatet.

2) Egentligen ska man inte behöva tampa (pressa) kaffet, men det ger oftast mindre kladd i bryggruppen (där du sätter fast "metallmojen" (portafiltret)).

3) Det är inte enkelt att göra en espresso. Det finns massor av parametrar som ska bli rätt.

4) En enkel espresso brukar hålla 2-4 cl kaffe

5) Hur du blandar ditt kaffe är helt upp till dig. Vanligtvis brukar man hälla den skummade mjölken i kaffet, men även åt andra hållet förekommer.

6) Att skumma mjölk är svårare (tycker jag) än att göra en espresso.

7) Se till att maskinen är varm innan du börjar göra espresson. Dosera runt 14 gram till att börja med (detta kan skilja från kaffe till kaffe och mellan färskt och gammalt dito) och jobba därifrån.

8) Du kommer inte att få ett bättre kaffe med en PODsmaskin, men if that shoe fits...

//Stefan (som aldrig mer kommer att placera en helautomatisk maskin i sitt hem)
 

Bowman

New member
Tack så mycket för svaret, nej det verkar sannerligen inte vara så lätt, och mitt fall verkar det för svårt och kostsamt för att det skall vara värt det.
Den skitmaskinen jag fick tag på saknar massa attiraljer osv. dessutom..

jaja..
 

Mayhem

Well-known member
Dessa maskiner brukar inkludera en korg som kan användas med E.S.E.-pods, kolla om du har en sådan och börja med dem istället för att köpa ytterligare en bryggare för pods. Sedan kan du stegvis gå över till mer manuellt hantverk när du känner att du vill gå vidare.
 

MaZ

Well-known member
No offence men det där är ingen espressobryggare. Går möjligen att jämföra med en moka-bryggare.

Jag har också haft en men det blev aldrig gott kaffe, bara blaskigt och svinvarmt. Sjukt kass IMO.
 

Stoffe

Member
Har haft en likadan krups maskin som du pratar om. Det du ska tänka på är att först göra espresson och sen skumma mjölken.
Sätt på ångröret och låt den gå en stund så det endast kommer ånga från ångröret, sen skummar du mjöken. kokaren i den maskinen är inte alls stor....

Usus magister est optimus
 

Musikarfelix

Well-known member
Inte för att vara sån Stefan, men jag måste ifrågasätta att tamping inte skulle spela någon roll. Jag citerar Rasmus Åstradsson:

Snedtampat liksom otampat kaffe löper större risk för kanalisering i pucken, vilket i sin tur ger en obalanserad extraktion; En del av kaffet överextraheras (bitter och astringent) medan andra delar underextraheras.

Själva syftet med tampning är att pressa ut luft ur kakan och skapa en jämn kaffebädd för vattnet att agera mot (med samma motstånd för vattnet genom hela kakan) på väg ner till koppen. Tampning hjälper dig härigenom att kontinuerligt nå ett jämnt resultat.

Gällande otampat kafffe och dosering upplever jag att överdoserat skapar ett jämnare och bättre resultat. Underdoserat och otampat kaffe ger gärna stora kanaler blir sällan-aldrig riktigt schysst resultat. Sen kan man ju disskutera om man gillar över- eller underdoserat kaffe. Prova istället olika storlekar på filterkorgar ( 7, 14, 18 etc) om du vill experimentera med dosering utan att tampa..
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Du har kanhända rätt och jag tar inte illa upp. De tester vi gjorde (ingen smakade resultatet vad jag minns men ändå) i Falkenberg gav samma resultat vare sig vi tampade snett eller inte alls. Maskinen var en 'Zocco GS3 (nya modellen) och kanske hade den en inverkan på resultatet...

Däremot skrev jag att man "egentligen inte ska behöva tampa". Själv chansar jag inte och vill heller inte spendera mer tid än nödvändigt på att städa gruppen.

Nu är väl detta lite OT, men, men... I trådstartarens fall, dock, finns det nu svar på dennes spörsmål i tråden.

//Stefan (som har provat otampat för länge sedan men som numera tampar sitt kaffe ordentligt)
 

MaZ

Well-known member
Tampar man så orkar den inte trycka ur sig nåt, det finns ingen pump i den utan den använder trycket från tempstegringen pga värmet. Samma princip som en moka bryggare.
 

martink78

Well-known member
Enligt vad jag läst så minskar betydelsen av tampning med pre-infusion, när vattnet kommer i kontakt med pucken så expanderar den och distribuerar kaffet jämnt ändå. (Om man nu inte har tampat alltför hårt antar jag)
 

Bowman

New member
Dessa maskiner brukar inkludera en korg som kan användas med E.S.E.-pods, kolla om du har en sådan och börja med dem istället för att köpa ytterligare en bryggare för pods. Sedan kan du stegvis gå över till mer manuellt hantverk när du känner att du vill gå vidare.
Ja man kanske skulle kunna göra så, men jag tror inte det finns, maskinen är gammal, säkert över tio år.

No offence men det där är ingen espressobryggare. Går möjligen att jämföra med en moka-bryggare.

Jag har också haft en men det blev aldrig gott kaffe, bara blaskigt och svinvarmt. Sjukt kass IMO.

Ja det låter som min maskin. Soptippen nästa..

Har haft en likadan krups maskin som du pratar om. Det du ska tänka på är att först göra espresson och sen skumma mjölken.
Sätt på ångröret och låt den gå en stund så det endast kommer ånga från ångröret, sen skummar du mjöken. kokaren i den maskinen är inte alls stor....

Usus magister est optimus

Ja så kanske man kan göra, men det saknas delar, så den får gå till tippen istället.

Jag kommer nog köpa en podmaskin istället.
Tack för hjälpen alla.
 

Gholam

Well-known member
Ja man kanske skulle kunna göra så, men jag tror inte det finns, maskinen är gammal, säkert över tio år.



Ja det låter som min maskin. Soptippen nästa..



Ja så kanske man kan göra, men det saknas delar, så den får gå till tippen istället.

Jag kommer nog köpa en podmaskin istället.
Tack för hjälpen alla.

Korrekt slutsats!!! Jag slängde just en sån (som jag hade sparat i alla år som backup bryggare men som fick lämna plats för Behmorrostaren) för bara några dagar sedan!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp