Ångröret på Dalla Corte Mini

danwi

Well-known member
Eftersom det skulle vara väldigt trevligt att ha ett isolerat ångrör med lite annan vinkel på DCM:en så har jag provat lite!

Jag har testat att montera ett rör från en ECM Raffaelo (PF013s renoveringsobjekt) på min maskin - And here are the results of the Swedish jury: Det passar! (Nästan...)

Originalröret på sin plats (och jag måste polera maskinen innan jag gör sånt här :)):
picture.php


Originalröret lossat från maskinen med alla delar i ordning. Notera att kulan tätas med en gummipackning som pressas mot med en fjäder!
picture.php


Man kan ana vissa likheter med ECM-röret! Kulans diameter, gängan, osv. är helt lika. Bra potential med andra ord!
picture.php


ECM-röret på plats! Muttern är dock för kort för att alla tätningar ska få plats rakt av, därav att den inte är inskruvad ordentligt (och då är bara gummitätningen isatt). DCM-muttern går inte att få på det här röret då munstycksänden är lite för stor.
picture.php


DCM-ens rör är gängat i båda ändar. I mutteränden så går röret att skruva isär ett par millimeter under muttern. Det är för övrigt så man får loss muttern eftersom den inte går förbi krökarna på röret.
picture.php


Och om man har sån tur att man har en sambo som gillar att baka så kan man kan man äta älg- och kaninknäcke efter att man har skruvat lite :D
picture.php


// Daniel (som med detta har petat in sitt 100-ade inlägg!)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp