Exploderande(?) Izzo Vivi MKII

Morra

Member
Jag som varit så nöd med min Vivi....
Men så idag dog den (tror jag).
Det var när jag tillverkade kvällen shot som det small till.
Jag tyckte mig uppfatta ett litet sken från maskinen oxå.
Huvudsäkring och säkringen till köket gick.
När jag sedan skruvade isär maskinen kan jag inte se något som är trasigt.
Någon som har några tips på hur jag kan fortsätta min felsökning?
 

S-fors

Well-known member
Om maskinen sken upp och sköt säkringarna borde du se en svart/bränd fläck inne i maskinen, måste ha varit en klockren kortslutning.
 

Morra

Member
Jag tänkte något liknande men jag kan för mitt liv inte se någon fläck i maskinen.
Tyvärr är jag helt okunnig när det kommer till elektronik.
Kan man ta reda på var kortslutningen skett på ett relativt enkelt sätt?
 

Tall_man

Active member
Om du skall felsöka den själv så är det bara att ta fram mätinstrumentet och börja mäta upp maskinen.

En kortslutning dyker inte bara upp. Är alla sladdar hela? Har någon legat och skavt mot något så att isoleringen skadats?
Har det kommit in vatten där det inte borde?

Du kan börja med att kolla kokaren. Borde ha en resistans på ca 50 ohm (1000W) 25 ohm (2000W).
Kontrollera att det inte är avbrott eller kortslutning i pumpen.
Kolla även så att det inte är kortslutning mot jord.
Sitter pumpen fast? I så fall kan isoleringen i motorn ha smält och orsakat kortslutning.
Om du kan så provkör pumpen efter att du mätt och sett att det inte är kortslutning i den.

Är det elektroniken som pajat så kan det vara mycket svårt att se. Ser alla komponenter "hela" ut? Då kan det vara enklast att byta hela kretskortet om det går att köpa som reservdel.

Om du inte är så hemma på det elektriska är det säkrast för alla om du skickar in maskinen på service.

Lycka till.

/Henrik
 

Morra

Member
Tack för alla svar!

Jag fick svar från bellabarista idag.
Claudette tror att det är pressostaten som gått sönder.
Tänkte beställa en ny men innan jag lägger 200:- på frakt tänkte jag kolla om den verkligen är trasig.
Den ser hel ut på utsidan men kan det vara ide att köpa mätinstrument och testa?
Någon som vet hur jag i så fall gör?

Hittade en bild på den...
http://coffeetime.wikidot.com/ma-ter-xp110-pressurestat
 

Tall_man

Active member
Pressostaten är en tryckstyrd strömbrytare.

Om det är den det är fel på kan t.ex. kontaktblecken inuti ha svetsats samman. Det syns inte utanpå.

Utifrån bilden du länkat till så borde det vid opåverkat tillstånd vara kontakt mellan 1 och 2 samt avbrott mellan 1 och 4. Vid inställt tryck skall det vara kontakt mellan 1 och 4 samt avbrott mellan 1 och 2. Kolla även att det inte är kontakt mellan 2 och 4 eller till jord.

Du kan nog skruva loss microbrytaren från pressostaten och prova brytarens funktion manuellt.

Som jag skrev tidigare. Känner du dig det minsta osäker, låt någon annan göra det. Gör du fel med det elektriska kan hela bryggaren bli strömförande.
 

Morra

Member
Hehe..
Mitt problem tog en intressant vändning idag.
Efter en del korrespondens med Bellabarista (fantastisk support!!) testade jag att sätta på masiknen igen. (efter noggrann undersökning)
Se till min förvåning... liket lever!
Mycket märkligt detta... men jag sitter nu och njuter av första latte på flera dagar.
Tack ändå för hjälpen Tall_man!
 

MartinForsberg

Well-known member
Även om ditt "lik" lever nu skulle jag vara lite extra försiktig med att använda den.

Jag skulle lämnat in den för kontroll av något auktoriserat servicecenter - det kan finnas ett dolt fel någonstans som kan återkomma och det skulle vara outurligt om det tog eld i ditt hem!

Har du jordfelsbrytare i lägenheten?
 
B

bo

Guest
Jag tycker som Martin. Plus att du under inga omständigheter ska starta maskinen om det finns kvinnor och barn i närheten. Iaf inte om dom är vakna.

Jag hade ett liknande problem med min Izzo Vivi mk ll. Det var presostarten. samma som i Giotton fast lite längre i fästet.

Rock on!

Bo
 

Morra

Member
Jajemen... jag är försiktig.
Men det är ju så svårt att fixa något om man inte vet var felet sitter.
Självklart vore det fint med ett servicecenter men jag bor i ju i Sveriges baksida som det så fint kallas :). Lååångt till närmaste center.
Att skicka bort min älskling i flera veckor tror jag inte att jag klarar av :).
Jag har pratat med bellabariista en hel del. Om de säger "rock on" och även du Bo så gör jag det ;-)
Nu har jag lämnat flickvännen ensam med maskinen i en vecka. Hoppas på det bästa.

-> Bo: Hur yttrade sig ditt fel?
Claudette menade att möjligen presostaten "got a hickup". Säkerhetsventilen tog över och vatten sprutade på elektroniken som i sin tur skapade kortslutning. Verkar något långsökt, men de har ju en del kunskap på ämnet. Eftersom det var när jag hade pumpen igång (i slutet på en shot) var min tanke att det var elektroniken som jobbar då som felade, men den fungerar nu.
Känner mig väldigt kluven.
 
B

bo

Guest
Även om ditt "lik" lever nu skulle jag vara lite extra försiktig med att använda den.

Jag skulle lämnat in den för kontroll av något auktoriserat servicecenter - det kan finnas ett dolt fel någonstans som kan återkomma och det skulle vara outurligt om det tog eld i ditt hem!

Har du jordfelsbrytare i lägenheten?

Jag tycker det är bra att du varna Morra. Det kan ju gå riktigt, riktigt illa. Tycker Morra ska ha en sån hjälm som du har när han kör maskinen. Min hjälm är lite mer heltäckande och med visir. Man tänker inte på det, men skulle maskinen explodera när man gör en espresso så är ansiktet väldigt utsatt. Tycker du ska tänka på det faktiskt.
 
B

bo

Guest
Jajemen... jag är försiktig.
Men det är ju så svårt att fixa något om man inte vet var felet sitter.
Självklart vore det fint med ett servicecenter men jag bor i ju i Sveriges baksida som det så fint kallas :). Lååångt till närmaste center.
Att skicka bort min älskling i flera veckor tror jag inte att jag klarar av :).
Jag har pratat med bellabariista en hel del. Om de säger "rock on" och även du Bo så gör jag det ;-)
Nu har jag lämnat flickvännen ensam med maskinen i en vecka. Hoppas på det bästa.

-> Bo: Hur yttrade sig ditt fel?
Claudette menade att möjligen presostaten "got a hickup". Säkerhetsventilen tog över och vatten sprutade på elektroniken som i sin tur skapade kortslutning. Verkar något långsökt, men de har ju en del kunskap på ämnet. Eftersom det var när jag hade pumpen igång (i slutet på en shot) var min tanke att det var elektroniken som jobbar då som felade, men den fungerar nu.
Känner mig väldigt kluven.

Mitt fel yttrade sig så att den inte slutade koka. Gick upp i tryck och övertrycksventilen spottade ut vatten. Bytte pressostat och saken var biff.
God jul
 

arto

Well-known member
Jajemen... jag är försiktig.
Men det är ju så svårt att fixa något om man inte vet var felet sitter.
Självklart vore det fint med ett servicecenter men jag bor i ju i Sveriges baksida som det så fint kallas :). Lååångt till närmaste center.
Att skicka bort min älskling i flera veckor tror jag inte att jag klarar av :).
Jag har pratat med bellabariista en hel del. Om de säger "rock on" och även du Bo så gör jag det ;-)
Nu har jag lämnat flickvännen ensam med maskinen i en vecka. Hoppas på det bästa.

-> Bo: Hur yttrade sig ditt fel?
Claudette menade att möjligen presostaten "got a hickup". Säkerhetsventilen tog över och vatten sprutade på elektroniken som i sin tur skapade kortslutning. Verkar något långsökt, men de har ju en del kunskap på ämnet. Eftersom det var när jag hade pumpen igång (i slutet på en shot) var min tanke att det var elektroniken som jobbar då som felade, men den fungerar nu.
Känner mig väldigt kluven.

Att detta sker är vanligt då när pressostaten havererar. Kan exempelvis bero på slitage eller kalk/smuts.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp