Nu dags för julgodis, receptsamling

jesperC

Active member
Gjorde bland annat dessa lingonkolor till förra julen, blir nog en sats även i år. Tror receptet ursprungligen kommer från tidningen Allt om mat.

C:a 30 st
2 dl frysta lingon (100 g)
1 1/2 dl vispgrädde
2 1/2 dl strösocker
1 msk sirap

Blanda lingonen, grädde, socker och sirap i en vid kastrul.
Koka upp och låt sjuda på medelvärme till 120 grader.
Häll ut på bakplåtspapper.
Klipp/skär lagom stora bitar när de svalnat (alternativt slå i knäckformar).

Funderar på om man skulle göra en sats med någon sorts lakritskola oxå och slå den ovanpå lingonsatsen när den stelnat lite. På så sett får man en skiktad lingon/lakritskola. Tror det skulle kunna funka.

//j
 

Videoten

Well-known member
Lät smarrigt.
I år ska jag själv prova på ett recept på Bounty Kulor som jag hittade, har aldrig gjort det tidigare:


1 påse kokos
4 dl florsocker
Blandas samman
Blanda ner 6 msk smält smör samt 6 msk grädde.
Blanda alltsammans.
Rulla små bollar.
Doppa i smält choklad

Tror de kan bli bra
 

jesperC

Active member
Blev hallon/lakritskola.

1.5dl grädde
2.5dl socker
1msk sirap
lite glukos (går säkert bra utan men det fanns hemma så det åkte i)
225gr frysta hallon

Kör hallonen i en blender och blanda ihop med övriga ingredienser.
Koka i en vid panna tills lagom temperatur. Jag körde till 125ºC.
Slå upp i en form vikt av bakplåtspapper. Ungefär 20x30cm.


2dl socker
2dl grädde
2msk sirap
lite glukos
~100gr turkiskpeppar

Mixa turkiskpeppargodisarna och blanda i det andra ingredienserna.
Koka i en vid panna till ~125ºC.
Häll upp ovanpå hallonkolan.

Skär upp i 4-kanter när det stelnat och slå in i bakplåtspapper.


(Om jag gör dessa igen kommer jag nog försöka sila bort hallonkärnorna. Egentligen inget problem, det skänker lite textur men känns som om de har en förmåga att fastna i tänderna)

//j
 

johey

Well-known member
Det blev min klassiska porösa julkola i år igen, fast denna gång även spetsad med kaffe.

kaffekola.png


Howto: Smält en klick smör i en stor gryta. Häll i lika delar grädde, mjölk och socker (förslagsvis 3 eller 5 dl av vardera). Låt koka på relativt ösig nivå tills det börjar fastna i botten. Sänk därefter värmen. Det ska röras ner luft titt som tätt. Låt koka tills det klarar kulprovet. Häv i hackad, gärna oskalad mandel blandad med nyrostat grovmalet kaffe. Beräkna 200g mandel och en matsked kaffe om du kör med 5 dl grädde. Rör ner så att det blandas väl och slå sedan upp allt på en bakplåt med bakplåtspapper. Stryk ut det så det är någon cm tjockt. Låt stelna och skär sedan upp det i lagom stora rutor. Lägg upp dem i en skål, gärna särade så att de har det luftigt. Försök spara några till dagen efter, för då är de som godast.
 

GLC

Well-known member
Ser gott ut. Här gjordes det bla lingonkola, men vi smälte även lite vit choklad och spritsade på toppen. Blev en bra kombination mellan sött och syrligt
 
Topp