Vit stilren espressokopp?

JKolmo

Well-known member
Har för mig att den modellen heter Amalfi, eller var det Genova? Har hur som helst ett par sådana hemma och de är riktigt trevliga. Tjocka och fina :)

Jag har ett gäng NP Amalfi espressokoppar hemma och de är mycket tjockare och trevligare än den på den där bilden. Jag gissar att bilden visar något annat än Amalfi. Kanske just Genova?
 

Sunschein

Well-known member
Jag har ett gäng NP Amalfi espressokoppar hemma och de är mycket tjockare och trevligare än den på den där bilden. Jag gissar att bilden visar något annat än Amalfi. Kanske just Genova?

Jag tycker mig ha sett lite olika namn på den. Här t.ex. heter den Amalfi: https://www.hasbean.co.uk/products/Nuova-Point-Amalfi-Cappuccino-Cup-in-White.html# en jäkla röra det där med modellnamn.

Det är ju annars möjligt att espresso och cappuccinokopparna skiljer sig mycket åt. Var fick du tag på Amalfi espressokoppar förresten? :)
 

JKolmo

Well-known member
Ha ha, en jäkla röra är det minsann. I vart fall rörde jag till det...

Jag håller med om att koppen på den länkade bilden förefaller vara en Amalfi cappuccinokopp.

Jag har både Amalfi cappuccinokoppar och Sorrento espressokoppar och i mitt förvirrade inlägg ovan avsåg jag Sorrento espressokoppar, av någon anledning var jag inställd på att bilden skulle föreställa en espressokopp och inte en cappuccinokopp.

Jag köpte både Amalfi och Sorrento från just Hasbean. Både Amalfi och Sorrento är tjocka och trevliga. Sorrento är underbar!
 

Sunschein

Well-known member
I see :D Hasbean verkar inte sälja Sorrento-kopparna längre, så det får bli till att vänta och hoppas att Englund får in dem förr eller senare. De är ju så förbaskat fina.

Sorrento cappuccinokoppar verkar förövrigt underbara. Det blev en liten julklapp till mig själv, så om några dagar får de invigas.

Nu kom vi in helt på Nuova Point-koppar. Det känns som att alla trådar som berör koppar, förr eller senare kör in på det spåret :)

Kände lite på kopparna från Cafelat för några dagar sedan. De har inte den där tjocka känslan, men var absolut fina och med bra "handtag". ^^ Vad finns det annars för trevliga koppar?
 

demo

Well-known member
har letat nu på alla dem här nätbutikerna men hittar inte dem.

vart köper man johanoch nyströms espresso koppar?

tycker dem är så sjukt snygga...kanske nåt som englund kan fixa? :)
 

Agathorn

Well-known member
Palermoespressokopparna kom fram idag och jag är jättenöjd! Tjockt härligt porslin och dom väger lite över 180 gram styck! Tog ett par bilder så ni får se hur dom ser ut med all förvirring som rått över dessa mytomspunna kopparna :)


PalermoEspresso2.jpg


Så här ser den ut i färg




PalermoEspresso1.jpg


Så här ser Palermo - Espressokoppen ut inkl. måttband exkl. färg
 

Anders

Well-known member
Kul! Förstår att du är nöjd!

Bra att se att leveransen från Tyskland fungerade som den skulle!

Jag har beställt Sorrento cappu-modellen av fotogenicco här på RK.

Kompletterar ev. med Espressomodellen oxå om jag blir nöjd med dom nu (vilket jag räknar med att bli).
 

Agathorn

Well-known member
Kul! Förstår att du är nöjd!

Bra att se att leveransen från Tyskland fungerade som den skulle!

Jag har beställt Sorrento cappu-modellen av fotogenicco här på RK.

Kompletterar ev. med Espressomodellen oxå om jag blir nöjd med dom nu (vilket jag räknar med att bli).

Ja jag blir klart sugen på flera nuova point koppar nu :)
 

jeanmarc

Member
Är sugen på Nuova Point Sorrento eller Palermo espressokopp, men är inte 55ml/58ml i minsta laget om man kör dubbel i?
 

Englund

Well-known member
Vanligtvis använder man inte espressokoppar till dubbel espresso, utan då brukar Cappuccinokoppar vara bättre.
 

gabriel b

Well-known member
Mängd/storlek/extraktionstid på enkel respektive dubbel espresso har man läst om. Finns det några "officiella" rekommendationer om storlek på kopparna eller är det mest tycke och smak?
 

Englund

Well-known member
Mängd/storlek/extraktionstid på enkel respektive dubbel espresso har man läst om. Finns det några "officiella" rekommendationer om storlek på kopparna eller är det mest tycke och smak?

Vet faktiskt inte om det finns några "regler", men alla epsressokoppar vi haft (med undantag för handgjorda designkoppar) har rymt 4-6,6 cl. 4 är väldigt små koppar, medan 6 känns mer normalt
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp