Vad använder du för kaffebryggare hemma och kaffe

martink78

Well-known member
Det är nog få som använder kaffeautomater här, de flesta brygger sitt kaffe med mer eller mindre manuella metoder för att få så mycket kontroll som möjligt över resultatet.
 

Magol

Well-known member
Aeropress, Hario V60 och Duo Coffee Steeper.
Wilfa WSCG2 kvarn.
50/50 Behmor och färdigrostat.
 

bauta

Well-known member
Brewtus, Aeropress och vid mkt folk möjligen franskpress.

Sen är ju frågan vad som kallas en kaffebryggare? Men det är ju en annan tråd.
 

svartvest

Well-known member
Izzo Alex Duetto, 3st mokabryggare 1 Napoliansk mokabryggare, Santos/Don Pedro, Balansbryggare, Aeropress, kokkaffekanna, Hario W60...Anfim self kvarn, Mahlkönig k30...och en Diedrich rost....nej det får väl räcka...
 

UbbeK

Well-known member
Espresso: La Pavoni och Nuova Simonelli MAC 2000 V Kvarn: Macap MXA och OE Pharos
Brygg: Wilfa WSO-1A, Bodum Santos, Aeropress, Melitta och Hario keramiska bryggtrattar Kvarn: Wilfa WSCG-2
 

David741

Active member
Moccamaster, Graef kvarn, Espro Press presskanna, Eva solo tebryggare. Bönor brukar bli Johan & Nyström av varierande slag och Stockholm Roast - brukar vara kul att prova nytt kaffe var och varannan gång.
 

edtbjon

Well-known member
Jag brygger mestadels i en Hario V60 med kaffe som jag malt i en Wilfa. Ska det vara espresso blir det i min Vibiemme och malt i en Mahlkönig Vario. Någon gång emellanåt köper jag kaffe (J&N, DropCoffee eller så) men det är mest för att jämföra det jag själv rostar i min Huky500. :)
 

jang

Active member
Moccamaster, Aeropress, clever drip, hario v60. Kvarn wilfa. Använder enbart bönor från drop coffee. Tycker att kaffet blir godast med hario!
 

Ampalang

Well-known member
Brygger bara för hand och för tillfället är det Chemex med Able kone som gäller, varmvattnet tar jag ur min Elextra T1 som kan leverera en liter varmvatten förutom att göra riktigt bra espresso.
Bryggkaffet kommer mestadels från Åre Kafferosteri och husets espressobönor är för tillfället J&N 5th Estate.

Har på avbytarbänken också ett gäng kaffepressar, clever Dripper, aeropress, Hario V60.
 

wheelie87

Active member
En rebrandad Ariete 1388 märkt Silvercrest från Lidl. Ville testa espresso utan att lägga för mkt pengar på det och den här maskinen fick jag dessutom i present av fästmö och svärfar. (espressomaskin från lidl känns helt fel men man ska inte skåda given häst i mun och gnälla)

Ganska nyligen har kaffenörden i mig vaknat och det blev en manuell kvarn (tiamo fat black) och aeropress.
APn är ny så det blir den mest hela tiden. Annars har jag en Elextrolux EKF7500. Enkel standardbryggare införskaffad innan nörden i mig vaknade.
Men den är i fräck silverfärg, med inbyggd timer och kan förse hela tjocka släkten med godkänt kaffe.

Det som ligger på lut nu är att övertyga sambon om att jag behöver ha en elektrisk kvarn och att den inte aalls tar så stor plats. Tittat mycket på Wilfas WSCG-2 så det lär nog bli en sån.
 
Senast ändrad:

Coraxos

Well-known member
Kaffebryggare: Kalita wave 155 eller en halvtrasig franskpress av okänt märke.
Kaffe: Helst hemmarostat annars både specialkaffe och vanligt.
 
Topp