How-to: Byta ångrör på la Spaziale Vivaldi (miniII)

Gholam

Well-known member
Denna guide visar hur man byter ut standardångröret mot en isolerad ångrör som är köpt på Chris Coffee. Siffrorna nedan hänvisar till respektive bild.
1.
Dra ur kontakten. Ta bort droppbrickan och vattentanken. Skruva loss de utpekade skruvarna på panelen samt den vänstra ratten som håller den vänstra sidan på plats; samtliga märkta på bilden.

2.
Skruva loss koppvärmarbrickan och ta bort både brickan och den svarta plasten som håller kopparna på plats.

3.
Skruva loss skruvarna till båda sidorna och till frontpanelen.

4.
Dra hela maskinen till bordskanten så att du kommer åt att skruva loss de två nedre skruvarna som håller den vänstra sidan på plats.

5.
Sidorna hålls även fast med en plastplugg som man kommer åt via insidan. Tryck försiktigt ut denna. (Not. Är det inte underbart med fraser som försiktigt i sådana här sammanhang då man hanskas med 30+ kg maskiner och inte har en aning om hur försiktigt är försiktigt)

6.
Skruva loss knoppen på ventilspaken. Det är en vanlig gänga på den, dvs skruva moturs.

7.
Ta bort den vänstra sidan och vrid frontpanelen (försiktigt) åt höger. Se till att inte skada sladdarna som går från panelen till maskinen.

8.
Nu har du fri tillgång till ångrörets mutter.

9.
Använd någon lämlig redskap (typ tång) för att hålla ventilen på plats medan du skruvar loss röret med en skiftnyckel. Det är lätt att böja hållaren som håller ventilen på plats så var, just det, försiktig.

10.
Återanvänd fjädern och pluggen som sitter i.

Gör om allt ovan i omvänd ordning. Om du nu tar en titt på bild 1 så ser du att det är just det isolerade ångröret som sitter på maskinen. Det är något längre än det som följde med och därför kan man inte dra in den över spillbrickan, vilket är synd. Men man kan inte få allt här i världen. Den blir verkligen inte så varm och det var det som var meningen. Nu råkar den ha endast två hål, två ganska stora dessutom. Jag har beställt ett munstycke med fyra mindre hål som ska underlätta skummningen. Återkommer med recension av denna.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    66.3 KB · Visningar: 40
  • 2.JPG
    2.JPG
    130.1 KB · Visningar: 15
  • 3.JPG
    3.JPG
    143.6 KB · Visningar: 12
  • 4.JPG
    4.JPG
    94.6 KB · Visningar: 11
  • 5.JPG
    5.JPG
    124.1 KB · Visningar: 16
  • 6.JPG
    6.JPG
    120.3 KB · Visningar: 14
  • 7.JPG
    7.JPG
    191.3 KB · Visningar: 14
  • 8.JPG
    8.JPG
    122.4 KB · Visningar: 17
  • 9.JPG
    9.JPG
    160.7 KB · Visningar: 16
  • 10.JPG
    10.JPG
    144.2 KB · Visningar: 30

hrbrun

Well-known member
Jag skulle gärna ha ett isolerat ångrör till min DCM. Är det standardiserade/universella rör(kontakter)? Rören ser ut att likna de som sitter på DCM.
 

djneo

Well-known member
Jag skulle gärna ha ett isolerat ångrör till min DCM. Är det standardiserade/universella rör(kontakter)? Rören ser ut att likna de som sitter på DCM.

Skulle också vilja he ett rör men isolerat eller inte spelar ingen roll bara det blir lite längre så man kommer ner i kannan bättre. Detta rör ser ju ut exakt att vara samma som till DCM borde ju vara det??
 

danwi

Well-known member
Intressant diskussion, jag tänkte nämligen låna ett löst ångrör (som inte hör till en Mini Vivaldi) av PF013 och prova för att se om kulkopplingen kan tänkas passa till DCM. Borde kunna bli av på torsdag/fredag någon gång. Jag återkommer när jag har ett resultat!

Mini Vivaldins ångrör ser onekligen likadant ut som det på DCM.
 

cango

Well-known member
Intressant diskussion, jag tänkte nämligen låna ett löst ångrör (som inte hör till en Mini Vivaldi) av PF013 och prova för att se om kulkopplingen kan tänkas passa till DCM. Borde kunna bli av på torsdag/fredag någon gång. Jag återkommer när jag har ett resultat!

Mini Vivaldins ångrör ser onekligen likadant ut som det på DCM.

Har frågat Chris coffee om detta men de visste inte då de inte saluförde dalla corte.

Spännande att se om det passar - för det ser så ut, men man vet aldrig.

Tack för att du testar/kollar!
 

hrbrun

Well-known member
Intressant diskussion, jag tänkte nämligen låna ett löst ångrör (som inte hör till en Mini Vivaldi) av PF013 och prova för att se om kulkopplingen kan tänkas passa till DCM. Borde kunna bli av på torsdag/fredag någon gång. Jag återkommer när jag har ett resultat!

Mini Vivaldins ångrör ser onekligen likadant ut som det på DCM.

you can always count on the kaffemaffian i Linkan! :D
 

danwi

Well-known member
Nu har jag röret hemma men har inte hunnit prova ännu. Vi spenderade hela kvällen i PF013s garage med att mecka isär fräsen för att fixa en matning som inte funkade. Nu funkar den :cool: (Och jag måste säga att det gjordes verkligen vacker mekanik 1952!)

Nackdelen var ju dock att det inte blev nåt DCM-testande...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp