Lite rengöringsfrågor kring maskin som stått en tid!

fotogenicco

Well-known member
Hej! Tänkte höra med er här på forumet, jag har köpt en begagnad C.M.A Pratic heter den, en två-gruppare som har stått i säkert 8 månader, och jag upplever en bismak på kaffet.

Jag har regenerat vattenfiltret med 0,5 kg grovt salt, samt backflushade bägge grupperna med medel, spolade även igenom tanken flera ggr, både genom grupper, samt igenom vattenmunstycket då jag hade en missfärgning på vattnet därifrån men inte på grupperna, men nu efter mkt spolning är missfärgningen borta.

MEN! jag får fortfarande en bismak på kaffet, vad kan detta bero på, är det bara att backflusha med medel gång på gång?

Jag skruvade loss spridarfiltret och la i ett bad med rengöringsmedel i varmt vatten, sedan tog jag en espressomaskinstandborste och gnuggade, jag antar att spr.filtret är i mässing och färgen på dess baksida var liksom grönbrun (mörk), är det normalt? iallafall själva löddret som uppstod när jag gnuggade färgades en aning så lite släppte ju.

Gjorde även 3 till backflushningar med medel efter detta och fortfarande bismak.

Jag har nu köpt citronsyra, men hur ska jag använda den, ska jag skruva loss spr.filtren och lägga dessa i sådan lösning?

Har nu druckit mig helt blind på espresso och vet inte riktigt hur det ska smaka längre, men en tanke är att eventuellt bismaken är borta på espresson, men när ja skummat mjölken och tillsatt den så uppstår den! Är detta möjligt och hur gör man rent komponenterna som har med skumningen att göra??

Oj, blev ett långt brev detta, men hoppas ni orkat läsa hela vägen hit för att sedan kunna ge mig lite guidning!
Tack på förhand!
Mvh Nicholas
 

arto

Well-known member
Prova att köra den utan vattenfiltret, man vet ju aldrig om det är den som ger konstiga smaker.
Hur ser vattnet ut från te-vattenskranen, och från gruppen? Är det stora missfärgningar eller nåt?
 

fotogenicco

Well-known member
jag har provat att köra ut vattnet från filtret rätt ut till ett dricksglas och det smakar mycket bra! =)

Te-vattenskranen hade jag missfärgning från till en början, men har nu efter mkt spolning fått bort den. Från grupperna ser jag inte heller någon missfärgning.

Några fler som har funderingar?
 

arto

Well-known member
Hur smakar vattnet från gruppen (när det svalnat)? Finns ju alltid lite bismaker men är det riktigt bittra sådana så brukar det vara gammal kaffeglegg i systemet.
 

Pac

Maskindoktorn
Vattnet som kommer ur grupperna skall vara lukt och smaklöst. 8 minader är en stund. Det hinner hända mycket i vattnet på den tiden.

Jag skulle gjort en rejäl avkalkning på den för att lösa upp det som eventuellt bildats i det stillastående vattnet.
 

fotogenicco

Well-known member
Men hur avkalkar man en maskin som är fastvattenansluten då? hmm? Tacksam för lite hjälp här.
Har idag skummat massa mjölk och provat dricka det utan kaffe, och det smakar fint.

När jag hällde mjölken i espresson fick jag bismaker trots att jag inte upplevde vare sig smaker i vattnet efter det svalnat eller i espresson, eller ja kanske, kör ett kaffe med massa robusta så det är ju lite kraftigare och lite bittert i sig, men det är bra mycket värre att verkligen kunna känna denna bismaken när inte mjölken mildat till smaken en aning. Så skruvade loss spridarfiltrerna idag igen, och la de i citronsyra i ca 1 h, tillsammans med portafilterhållarna, efteråt gnuggade jag med en grov svamp, och allt ser ut som nytt nu!

Imorgon ska jag skruva tillbaks allt, och hade tänkt prova, men kanske jag ska göra en avkalkning först, som sagt behöver bara veta hur!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp