Köpa begagnad Coffe Queen eller ny Mahlkoenig Vario Home?

Hej, hej alla kaffefreaks.

Jag har en Domobar Super och är nu på jakt efter en kvarn. Har funderat på en Ascaso i-1 elller i-2 men tänker att det kanske är dumt att snåla på kvarnen nu när jag skaffat vad jag uppfattar vara en skaplig maskin.

Är sugen på en Mahlkoenig Vario Home som jag kan köpa via Costas i Umeå för 4835:- (Någon som vet av ett bättre pris?) Verkar vara en bra, ny uppstickare som fått bra omdömen av amerikanska användare; lite kaffespill etc. (För Mahlkoenig Vario Home är väl samma kvarn som i USA säljs som Baratza Vario? De ser då nästan identiska ut på bilder.)

Vidare har jag hittat Coffee Queen kvarnar på blocket.
En CQ100 för 2300:-
http://www.blocket.se/kalmar/Cafe_och_Restaurang_maskiner_19528248.htm?ca=2&w=3

Och en Coffee Queen som jag inte vet vad det är för en modell. Säljaren säger att det står "lam" på undersidan och att malgraden justeras i 36 steg (eller var det 34?). Han vill ha 3200:- för den (eller var det 2300:-? Ursäkta min fövirring.) Vad kan detta vara för en kvarn?

Nu till min huvudsakliga fråga: Som jag förstått det är Coffe Queen proffesionella maskiner och som jag förstått det är steglös malningsgrad att föredra om kvarnen endast ska användas till espresso. Hur kan då en poffsmaskin ha ynka 36 steg? (T.ex. en Rocky har väl så många som 50?) Möjliggör dessa steg en exakt justering tack vare att de ligger inom ett väldigt snävt intervall?
- Please enlighten me.

Så ska jag satsa på begagnat (det måste väl vara toppen med proffsgrejer, förutsatt att de är i bra skick) eller ska jag fega och köpa nya Varion med garanti?
Eller duger en Ascaso? Jag är ju trots allt nybörjare så det kanske dröjer flera år innan lär mig hantera grejerna så pass att jag skulle känna mig begränsad av en Ascaso?

Så många frågor.
Tacksam för svar.

/Alfred
 

S-fors

Well-known member
Med en så fin maskin är det ju ruggigt synd att det fallerar på malningen, nytt är ju alltid nytt med garanti och allt, begagnat kan vara billigare men om man ska renovera kan det ju sticka iväg rejält pga att man missat någon defekt som kostar skjortan att fixa. Jag vet ju inte vad en renovering kan hamna på men gissar att en proffsmaskin är väl inte gratis att köpa delar till.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Möjliggör dessa steg en exakt justering tack vare att de ligger inom ett väldigt snävt intervall?

Jag vet inget om just denna kvarn, men med tanke på var den är tänkt att användas är det nog uppenbart att malskalan är anpassad för espresso. Min teori, men jag tror att du har rätt. Tittar du på Rockyn så är ju den tänkt att även kunna mala för t ex brygg-, bistro- och moccakaffe. Det behovet finns ju knappast på ett café. Inte med en och samma kvarn i alla fall...


Eller duger en Ascaso? Jag är ju trots allt nybörjare så det kanske dröjer flera år innan lär mig hantera grejerna så pass att jag skulle känna mig begränsad av en Ascaso?

Att köpa en billig knivkvarn (Ascason är inte en knivkvarn dock) eller liknande för att man anser sig vara nybörjare är ingen bra idé. Kvarnen är en mycket viktig del av en espresso set-up och oavsett maskin är det bättre att lägga slantarna där. Vad du vill ha är en kvarn som maler konsekvent, snabbt och jämnt. Om det sedan står Ascaso, Compak eller Mahlkönig på den spelar mindre roll.

Nu tror jag ju, förstås, att Mahlkönigen är en bättre kvarn än Ascason, men det jag ville belysa är att det som är viktigt är de tre parametrarna jag angav ovan.

Jag hade en Rocky innan och det jag "växte ur" med den var att jag inte tyckte att den var snabb eller konsekvent nog. Rockyn är, var och förblir(?) en jättebra kvarn att börja och leva länge med. Inget snack om det. Jag ställde mina krav lite högre än så bara.

Mitt råd är i alla fall, efter allt snattrande, att inte snåla på kvarnen.

//Stefan (som var nöjd med Rockyn tills maltiderna började upplevas för långa; jämförde, dumt nog, med en MK K30)
 

PF013

Well-known member
Jag vet ju inte vad en renovering kan hamna på men gissar att en proffsmaskin är väl inte gratis att köpa delar till.

Det verkar faktiskt vara så att ju mer "proffs" en maskin är desto billigare är delarna till (eftersom maskiner som proffskörs förbrukar mer reservdelar -> större volymer, mer konkurrens osv). Men man får mer eller mindre räkna med att beställa utomlands ifrån, så frakten blir en stor del.
 

PF013

Well-known member
Så ska jag satsa på begagnat (det måste väl vara toppen med proffsgrejer, förutsatt att de är i bra skick) eller ska jag fega och köpa nya Varion med garanti?

Jag skulle alla gånger köra begagnat. Men å andra sidan så gillar jag att skruva... ;). Min K6:a köpte jag (mycket) begagnad för 2000, och nya malskivor för 250. Den ser sliten ut, men är tyst, maler en dubbel på under 8 sekunder och är allmänt underbar!
 
Tack alla för era synpunkter!
Jag har har bestämt mig nu. Det blev en ny Mahlkoenig Vario Home.
(Costas Pliatsikas, en riktigt kaffekunnare som vunnit baristatävlingar och ibland utbildar folk på caféer, tyckte att Coffee Queen-kvarnarna är bland de sämsta i världen, vilket enligt honom även gällde för deras espressomaskiner.)

Jag fick hem kvarnen till mitt studentboende i Umeå dagen innan jag skulle åka till föräldrahemmet i Härnösand över jullovet. Han inte ens packa upp och prova kvarnen det minsta. (Har haft maskinen men ingen kvarn några veckor.) Man får väl se det som att det är mysigt att ha något att se fram emot när terminen fortsätter.

- God helg.
 

GLC

Well-known member
Oj, sämsta i världen. Således är Anfim-kvarnarna också de sämsta i världen? Där är det nog inte många som är överens med honom.

Och ja, jag vet mkt väl vem Costas är.

Dock, grattis till en grym kvarn.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp