Kamera tråden

TTobbe

Well-known member
Hittade ingen tråd om kameror och jag vet att det fins många här med det intresset och söker därför råd att hitta något bra som kan passa mina önskemål. Har i dag en enkel kompakt kamera som börjar att ge upp söker en kamera som har ett vidare bildfält så inte allt blir närbild på ett föremål eller bara en bild som en landskaps vy. Uppskattar en behändig kamera som får plats i fickan tror ej att en systemkamera kommer att följa med över allt. men det är nog bäst. Ge mig några bra förslag på kameror. :)
 

mts

Well-known member
canon powershot G11 skulle jag rekommendera vilken dag som helst till någon som velar mellan kompakt- och systemkamera.
Annars har jag hört mycket gott om casios exlilim-serie, frugan är vansinnigt nöjd över sin lilla rosa :)
 

larjo11

Well-known member
Canon S90 har nästan samma funktioner som G11 men är mer fickvänlig.
Är tusingen billigare men man får ingen sökare, vridbar skärm, möjighet att sätta dit en blixt o lite kortare zoom. Å andra sida har S90 bländare 2.0 isf 2.8.

Jag köpte en S90 som komplement till min systemkamera. Blir liksom mer knäppt med en kamera som väger 200g isf 2 kg :)

Kolla lite på hur vidvinklig kamera du vill ha. Den bör helst ha 28mm eller mindre brännvidd. Annars måste man trycka sig upp mot väggen för att få med sig hela sällskapet i bilden :huh:
 

mts

Well-known member
just det där med brist på sökare som gjorde att s90 gick bort för min del... fast den är ju fasen så mycket snyggare :)
 

TTobbe

Well-known member
Jag vill komma närmare och se vad som står på bänken vet ej vilken vidvinkel jag vill ha :unsure:
bilden är från PF013:s rost jam NR 1
 

Bilagor

  • IMG_0038.jpg
    IMG_0038.jpg
    59.4 KB · Visningar: 29

mts

Well-known member
svårt att säga vad det där är, men standardvidvinkel(FX) brukar ligga runt brännviden 28mm. Med en digital systemkamera med DX-sensor motsvarar det ~21mm.
Utbudet är rätt enormt, enklast är att sticka iväg till mediamarkt eller nån gigant och klämma lite, sen kolla på prisjakt efter omdömen och jämföra olika modeller mot varann.
 

bodwigg

Active member
Jag slår ett slag för en ganska ovanlig kompaktkamera: Sigma DP1. Den har en fast vidvinkel som motsvarar 28 mm. Jag har svårt att tänka mig en kompaktkamera med bättre bildkvalitet (med bra ljusförhållanden) och skarpare optik. Den går nog att få tag i ganska billigt nu.

Några bildexempel: http://ulfbodin.wordpress.com/
 

larjo11

Well-known member
Jag vill komma närmare och se vad som står på bänken vet ej vilken vidvinkel jag vill ha :unsure:
bilden är från PF013:s rost jam NR 1

Tror du klarar dig med en 100 mm brännvidd då. (och då heter det tele...)

Sedan går det ju att använda benen och gå närmare det man vill vill fota i stället för att zooma ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp