Saeco Aroma suger inte vatten / Trasig

Ametz

Member
Jag köpte en Saeco Aroma billigt för 520:- med frakt som det stog skulle fungera felfritt i annonsen.

Men när jag skulle prova den så suger den inte in vatten.

Har provat allt möjligt, även provat att fylla en fryspåse med vatten, stoppat in slangen och tryckt dvs försökt pressa in vatten, då jag läste det på annan webbsida att man kunde prova göra så.

Men inget verkar fungera. Vad gör man?

Hur kan man kontrollera om pumpen fungerar som den ska?
Den låter iaf så nått händer i den iaf.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Öppna och kolla så inte slangen vikt sig. Händer ibland.
Ha ångvredet öppet när du pumpar, ifall den är igensatt i bryggen.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Skruva bort spridarfiltret och testa. Det KAN vara totalt igengrott..
Annars får du felsöka steg för steg. Koppla av slangen mellan pump och kokare, se om vatten ö.h.t. går genom pumpen (var beredd på stark vattenstråle, rikta inte mot eldelar i maskinen eller ansiktet på dig själv..) Är den ok så sitter felet någon annan stans. Totalt igengrodd kokare kanske.
Då den var så billig kan du kosta på att lämna in den på service, försök låt säljaren betala.
 

Ametz

Member
Funderar om man ev ska köpa en stump slang som sitter mellan pumpen och kokaren så man kan föra vattenstrålen utanför apparaten kanske. Annars måste man ju skruva ur alltihopa.
 

Bilagor

  • IMG_47340.jpg
    IMG_47340.jpg
    59.6 KB · Visningar: 17

fonseca

Active member
Prova att ha ånganvredet helt öppen samtidigt som du låter pumpen gå (utan något portafilter i), låt det gå längre än tid än du tror är nödvändigt. Det kan hjälpa. När det kommer vatten genom portafiltret borde det vara klart att köra. Lycka till!
 

Eizbear

Member
Maskinen måste ventileras om elementet är tomt, så gör som dom skriver ovan, öppna ångvredet fullt, och låt pumpen gå tills det kommer igenom något. Gör det inte det, så lossa slangen efter slang, för att se vart problemet finns... kan ju vara som så att den är igenkalkad? är väldigt sällan pumparna går sönder.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp