Faema E98 Compact S1: Reparasjonen

StefanEngelien

Well-known member
Endelig fikk jeg ut varmeelementet av kokeren:) Det er tydelig at det behøves et nytt, det hadde sprukket. Det hadde også blitt deformert, og satt derfor fast i åpningen. Løsningen ble å bende den innerste loopen til siden med et skrujern.

Det ligger også en del hvitt pulver i kokeren - kalk eller isoleringsrester fra varmeelementet? Ikke godt å si, skal i allefall rense godt :)

attachment.php


Satte en lommelykt i hullet på toppen av kokeren for å få bedre belysning :)
attachment.php


Ajaj...
attachment.php


...denne må nok byttes...
attachment.php
 

Bilagor

  • DSC_1853_small.jpg
    DSC_1853_small.jpg
    60.4 KB · Visningar: 85
  • DSC_1858_small.jpg
    DSC_1858_small.jpg
    37.7 KB · Visningar: 81
  • DSC_1860_small.jpg
    DSC_1860_small.jpg
    52.6 KB · Visningar: 76
  • DSC_1861_small.jpg
    DSC_1861_small.jpg
    24.8 KB · Visningar: 69

Konrad78

Well-known member
Sannsynligvis mye kalk i kokeren din. Kjør en avkalking når du har fått nytt kokeelement :)

Her er noen bilder fra min renovering av en Compact e98 A1


picture.php


picture.php


picture.php
 

StefanEngelien

Well-known member
Og så var maskinen ferdig! Det ble ikke så mye tid til å dokumentere prosessen underveis - måtte jo skru... :) Men her kommer en liten oppsummering:

På grunn av nye regler er ikke den gamle sikkerhetstermostaten lov å bruke. Jeg måtte derfor kjøpe et slags upgrade kit. Det inneholder ny 3-stegs hovedbryter (så man kan fylle kokeren før man skrur på varmeelementet), nytt varmeelement, og ny sikkerhetstermostat.
Den nye termostaten har en sonde som stikkes inn i det ekstra "benet" på varmeelementet.
picture.php



Ble som sagt noe belegg igjen etter første avkalkning, noen som vet hva dette skyldes? Har i allefall bestilt sterkere avkalkningsmiddel.
picture.php



Fikk montert varmeelementet, brukte bakepapir for å ikke skrape det opp da jeg dyttet det inn. Hullet i kokeren er ikke større enn at det må litt mild vold til...
picture.php



Denne gummihetten fulgte også med upgrade-kitet, den sørger for å lede vann og damp fra overtrykksventilen ned i spillbrettet. Heller det enn våte kontakter på varmeelementet :)
picture.php



Den nye termostaten fikk plass over pressostaten. Det var ikke plass på venstre side, der den egentlig skulle stå. For mange kobberrør i veien...
picture.php



Først sjekket jeg maskinen for mulige kortslutninger, så hentet jeg brannslokningsapparatet, og så vred jeg om bryteren...
picture.php

Suksess! Vi har trykk :)


Og damp!
picture.php
 

StefanEngelien

Well-known member
Hm. Sikkerhetsventilen lekker fra 0,6 bar og oppover. Skrudde den løs, og den er sannsynligvis utett pga kalk. Holder det å avkalke den, eller kjøper man ny?
 
Sikkerhetsventilen på min Compact S (etter alt å dømme C85) gjorde det samme da jeg først startet maskina. Nå har den sluttet, så sannsynligvis er det en variabel, kanskje kalk, som flytter på seg og lager lekkasje og så gir seg igjen.

Det eneste jeg ikke har avkalket på maskina mi er kokeren og tilhørende ventiler, men de skal også få et ordentlig sitronsyrebad, og jeg regner med at sikkerhetsventilen også slutter å kødde da.

Din maskin er jo skvett ny i forhold til min, så så mye kalk kan det ikke være inni der :)

LJ
 

StefanEngelien

Well-known member
Ga hele sikkerhetsventilen en tur i en kopp sitronsyre i dag. Låste den i åpen stilling med to knappenåler gjennom hullene, slik at anleggsflatene også skulle bli rene. Renset rørene til manometeret og pressostaten i samme slengen, de er montert så høyt på kokeren at sitronsyren ikke nådde opp sist gang.

Fyrte opp maskinen og... ingen forskjell. :(

Har lest andre steder her på forumet at fjærer blir svakere over tid - ser ut til at jeg må kjøpe en ny sikkerhetsventil.

Vanilla_ninja: Kokeren min var ikke like ille som Konrad78 sin, men ille nok! :) Det lå ca 4 spiseskjeer hvit guffe i bunnen, og ellers var alt metallet svart...
 

StefanEngelien

Well-known member
Kjøpte ny sikkerhetsventil hos Primulator i dag - kom på ca 250kr, mot 75$ + 100$ i frakt hos cafeparts.com... Liker Primulator bedre og bedre :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp