Nakensvarvning av Dalla Corte PF

PF013

Well-known member
Eftersom jag var en dålig människa och inte hade kameran med mig häromkvällen när jag nakensvarvade ett av mina egna portafilter så tänkte jag återgälda det nu. I kväll svarvade jag ur ett av danwis portafilter till DCMen. Det blev rätt ok, om jag får säga det själv... :cool:

Först i med en remsa tunn aluminium för att inte skada insidan när jag spänner upp:
IMG_5481s.jpg


På plats:
IMG_5484s.jpg


Stor borr (20 mm) i liten svarv:
IMG_5486s.jpg


Actionbild:
IMG_5524s.jpg


Och en till, bara för att det är så snyggt när spånen flyger:
IMG_5526s.jpg


Färdigsvarvat:
IMG_5532s.jpg


Slipat och monterat:
IMG_5536s.jpg


Det skulle som vanligt vara trevligt med en större svarv. Nu kan jag bara svarva upp hålet en mm i taget, så det tar en stund. Men det går, och det tog faktiskt inte mer än 40 minuter.
 

PF013

Well-known member
Faktum är att det är en kant nära botten på portafiltren från DC (syns tydligt på första bilden). Så det är ingen extra kant... ;)
 

Pac

Maskindoktorn
kanske petig men det skall väll inte vara en liten kant kvar inne i pf ;)
Kaffet kommer att rinna i centrum på portafiltret så även om det finns en liten kant kvar kommer fortfarande inte kaffet i kontakt med portafilterhållaren.

En liten kant är inte alls så dumt om man tänker på hur krafterna tas upp i hållaren när man drar fast den. Den lilla kanten kommer att öka styvheten markant och minska risken för att väggen vid handtaget trycks ihop om en riktig "hulk" får tag på portafilterhållaren. ;)

Jo jag vet att hållaren säkert håller ändå, men det gör ju inget att ha marginaler om man kan. :)
 

MartinForsberg

Well-known member
Innan jag bröt höger handled så drog jag av några nakna portafilter, både i min silvia och i min nuvarande E61 maskin!

Problemet med en del nakna är att de inte tål så stora krafter annat än i just sidled, lite för mycket drag nedåt eller skevt idragna så ger sig mässingsgodset på de allt för klena modellerna!

De portafilter där handtagets ingrepp sitter högre upp på sidan, eller omvänt som har mer gods nedanför håller bättre än de där det bara blir ca 1/3-del kvar av godset efter att de gjorts nakna.

Kan tyckas att jag varit för våldsam i åtdragandet, men det skall ju hålla för även oss som tar i lite för mycket ibland!

Möjligen kan också urbankandet av kafferesterna ha med att det veknar med tiden att göra.

Idag använder jag en autotamper och hela portafilter, får inte till samma handgrepp med vänster hand tyvärr.

För flera år sedan läste jag om specialtillverkade portafilter som var förstärkta just med tanken på att de skulle bli till nakna portafilter, men jag hittar inte den informationen på Internet just nu, den har säkert drunknat bland allt annat.

Lycka till med ett snyggt fixat portafilter!
 

Pac

Maskindoktorn
... så drog jag av några nakna portafilter, både i min silvia och i min nuvarande E61 maskin!

Oj! Och jag som trodde att jag bara teknik-freakade mig. :)

Jag har lämnat så mycket jag kunnat av "böjen"/kanten på de jag gjort av just den här anledningen.

Förresten, PF013, behöver du låna tid i en större svarv så hör av dig. Det står en underbar liten rexvalter i källaren. :)
 

MartinForsberg

Well-known member
Kom just på att jag såg en annan teknik att fixa nakna PF som någon skrev om och det vara att ta en pinnfräs och fräsa av botten rakt, från motstående sida från handtaget och fram till en bit innan handtagets infästning - då sparade mer av godset vilket gjorde att handtagets infästning blev tåligare.

Läste om en kille i USA (eller möjligen Australien) som gjutit nya PF speciellt för att få dem förstärkta och slippa fräsa ur något. kanske något för PF013 att göra på garageuppfarten! ;)

Tyvärr är många PF tunna i godset så när man trycker nedåt på handtaget efter att de gjorts om till nakna så ger de med sig, hela stödet som botten ger är ju borttaget.

Jag tror att min lilla extra skjuts på handtaget i slutet av isättningen är det som gjort att godset tillslut gett med sig (förutom att ha råkat trycka nedåt på handtaget då) - den behöver jag efter att jag bröt handen för annars får jag inte dit PFet ordentligt tätt.

Jag har också brutit sönder plasten på tre handtag under åren, de har gått av där bulten varit ingjuten, ett på en silvia och två på min E61a, så visst tar jag kanske i lite mycket men de nakna PFen har varit särskilt drabbade.
 

MartinForsberg

Well-known member
Således, man ska inte göra MartinForsberg arg? :lol:

Precis, det skall man inte! ;)

Nej, det hänger snarare ihop med den otursmagnet jag är i alla möjliga situationer. Lite som Murphys lag, kan något gå fel så gör det det och om Martin Forsberg är där så går det dessutom fel på ett helt fantastiskt knasigt sätt!

Att dessa knasiga sätt sedan kan roa i efterhand är det som gör det uthärdligt!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Nakensvarvning låter häftigt. Det påminner mig om en gammal propagandafilm för cykelhjälmar. "Det är dumt att cykla naken. Använd hjälm!" :)
 

danwi

Well-known member
Nakensvarvning låter häftigt. Det påminner mig om en gammal propagandafilm för cykelhjälmar. "Det är dumt att cykla naken. Använd hjälm!" :)

Även kroppar kan ju vara välsvarvade men man får nog vara lite försiktig :lol:

Skott nummer två med det nysvarvade nakna:
picture.php


Och resultatet:
picture.php
 

arvot

New member
Debutant på rk.se

Otroligt snygga bilder vid svarven! Funderar redan på att försöka fixa ett nakenfilter till min nya DCM. Fick den igår, provsmakat alldeles för mycket under det senaste dygnet, klarvaken trots den sena timmen........
Var kan man köpa nakenfilter till DCM ? Om man lyckas få tag på en svarv, hur få av plasthandtaget på ett säkert sätt?:coffee:
 

PF013

Well-known member
Otroligt snygga bilder vid svarven! Funderar redan på att försöka fixa ett nakenfilter till min nya DCM. Fick den igår, provsmakat alldeles för mycket under det senaste dygnet, klarvaken trots den sena timmen........
Var kan man köpa nakenfilter till DCM ? Om man lyckas få tag på en svarv, hur få av plasthandtaget på ett säkert sätt?:coffee:

På det här filtret har jag för mig att det gick att lossa handtaget för hand. På andra har jag spänt fast filtret i skruvstycke (med rena trämellanlägg!) och dragit handtaget med ett oljefilterverktyg av gummiremsmodell.
 

arvot

New member
Jag har också köpt min DCM på baristashopen, har dock inte sett något nakenfilter på hemsidan, men jag ska fråga! Maskinen levererades med enkel- och trippelfilter. Jag har haft lite (inkörnings-)problem med att filtret inte vill släppa igenom vattnet utan istället hamnar i spillbrickan via någon övertrycks-
kanal. Killen på Baristashopen trodde det berodde på alltför nyrostat (3 dagar sedan) i kombination m
för fin malning/ hård packning. Det börjar funka bättre efter justeringar och jag har lyckats producera
några riktigt fina koppar!
Vad gäller separation av plasthandtag från själva portafiltret räcker inte min handkraft, om man ger sig på verktygsvarianten, är plasthandtaget gängat eller är det bara att dra ?
Tack på förhand för goda råd.
 

danwi

Well-known member
Jag är rätt övertygad om att vi skruvade loss handtaget med handkraft när PF013 skulle svarva ur filtret. Men det spelar ju egentligen inte så stor roll, huvudsaken är att det är gängat i själva filterdelen. Jag skurvade isär och tog en bild:
picture.php
 

MartinForsberg

Well-known member
Sådana där små grytvantar av silikonduk, någon eller några millimeter tjocka, är alldeles utmärkta att dels linda in portafiltret i och handtaget i för att sedan med handkraft få loss det hela.

Får man inte loss det med lite juckande då så kan man ställa det i en balja med varmt vatten med rengöringsmedel för gruppen i, dock inte så varmt att plasten tar skada. Det brukar hjälpa att oxiden mellan skruvens stål och portafiltrets mässing släpper såpass att man kan ta loss dem för hand.

Jag har haft oturen att dra sönder några handtag så skruven släppt i ingjutningen i plasten så man måste vara lite försiktig när man drar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp