Över/Underextraherat? För hett?

petrush

Well-known member
Hej igen,

Jag har problem att få till nåt gott kaffe.

Jag lyckas få 25s extraktionstid, (kaffe Passalacquas från Uppsala Espressoket) och det ser rätt fint ut, crema å sådär. Trycket enligt mätaren är 13 bar under extraktionen, vilket antagligen inte är så precis.

Jag upplever kaffet inte så fylligt (har provat kaffet på espressoteket och det är kalas), snarare tunnt men ändå har det ett "bett" så man får nästan ont i halsen/bränner i gommen. Jag tror inte det är syra, men upplever det inte särskilt bittert heller. Jag maler på egen kvarn, och tampar rätt rejält (har ej mätt, men kanske 10-15 kg)

Har någon ett råd? Överextraherat? Underextraherat? För hett vatten?
 

Large

Well-known member
Tempsurfar du din Brio ? För varmt vatten kan få din espresso att smaka bittert.

Vad har du för färg på kaffet under extraktionen och på creman i koppen efter extrktionen ? Ljusgult eller hasselnötsbrunt ? Mottafläckigt eller ljusa blobbar i en övrigt mörkare crema ? Hur rinner det ur filtret ? Oroligt eller mussvansar ?

Hur ser kaffepucken ut efter extraktionen. Många småhål, helt slät, eller en eller flera eruptioner ?

Blir kaffet mycket bättre om du siktar på 3/6 cl under 20 isf 25 sekunder ?

Många frågor men det är inte lätt att diagnostisera extraktioner om man inte är på plats och får se förloppet själv.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
1. Hur maler du ditt kaffe? Malgraden påverkar mer än doseringen.

2. Hur gammalt är ditt kaffe? Gammalt kaffe kan man göra vad man vill med; en bra espresso blir det dock sällan...

3. Hur temperaturstabil är din maskin jämfört med Espressotekets? En ordentligt tempstabil maskin - och därför PIDdar en del sina hemmamaskiner - kan krama ur mer smaker ur kaffet. För kallt eller för varmt vatten är inte bra för smakerna.

4. Denna länk kanske kan ge tips?

5. Kolla upp vad du egentligen har för bryggtryck. Det gör skillnad om du skjuter vattnet genom pucken än om du pressar det.

6. Se även ovan och lycka till!

//Stefan (som gjort sina misstag och som kommer att begå fler i kaffeskapandet)
 

petrush

Well-known member
Tempsurfar du din Brio ? För varmt vatten kan få din espresso att smaka bittert.
.



Nej, kan väl inte direkt påstå att jag har kontroll på temperaturen, brukar försöka köra efter att värmaren har gått igång för att få repeterbarhet. Funderar på att skaffa någon form av termometer för att mäta temp, mäter man bäst i kaffekoppen eller på brygghuset?

Vad har du för färg på kaffet under extraktionen och på creman i koppen efter extrktionen ? Ljusgult eller hasselnötsbrunt ? Mottafläckigt eller ljusa blobbar i en övrigt mörkare crema ? Hur rinner det ur filtret ? Oroligt eller mussvansar ?

Oj, creman brukar se "bra" ut, inte jätteljus, iband lite mönster i, mer åt hasselnöt, jämn ton. Det brukar ta rätt lång tid att den kommer igång (flertal sekunder) och sen rinner det mer eftersom, med en ljusaktig brunton.

Om man kikar på den här (Giada i princip samma bryggutrustning som Brio tror jag): http://www.youtube.com/watch?v=tE8wm51LlnM

Jag har en mycket snabbare stigning i tryck, längre tills det kommer och flyter mindre jämt. Min färgton känns ljusare också.

Hur ser kaffepucken ut efter extraktionen. Många småhål, helt slät, eller en eller flera eruptioner ?

Knepigt att säga, Brion har ingen trevägsventil så det är ganska slaskigt när man öppnar. Väl packad är den när man ska ta ut den, ordentligt avtryck av muttern som håller fast spridarfiltret.

Blir kaffet mycket bättre om du siktar på 3/6 cl under 20 isf 25 sekunder ?

Ska testa, men tidigare test då jag gått upp i malningsgrad har blivit bara diskvatten, men då hamnar jag ofta på 15 sek eller mindre.

Många frågor men det är inte lätt att diagnostisera extraktioner om man inte är på plats och får se förloppet själv.

Ytterst tacksam för frågor, det hjälper att fundera på vad som kan vara fel. Jag blir lite misstänksam att jag har kanalisering.
 

petrush

Well-known member
1. Hur maler du ditt kaffe? Malgraden påverkar mer än doseringen.

2. Hur gammalt är ditt kaffe? Gammalt kaffe kan man göra vad man vill med; en bra espresso blir det dock sällan...

3. Hur temperaturstabil är din maskin jämfört med Espressotekets? En ordentligt tempstabil maskin - och därför PIDdar en del sina hemmamaskiner - kan krama ur mer smaker ur kaffet. För kallt eller för varmt vatten är inte bra för smakerna.

4. Denna länk kanske kan ge tips?

5. Kolla upp vad du egentligen har för bryggtryck. Det gör skillnad om du skjuter vattnet genom pucken än om du pressar det.

6. Se även ovan och lycka till!

//Stefan (som gjort sina misstag och som kommer att begå fler i kaffeskapandet)

1) Inbyggd kvarn. Modifierad för att kunna få ritktigt finmalet, kan mala så att jag får kaffe ut genom filtret. Kör på nånstans mellan -1 och 2 vanligtvis på isomac'ens skala.

2) Kaffet borde vara ok, en vecka nu från inköp av nyöppnad storpåse på Espressoteket.

3) Bra fråga, vet inte. Antagligen är den betydligt mindre stabil. Mina teoretiska beräkningar ger att jag borde ha en temp i tanken på kring 80 grader efter en 60 ml kopps extraktion. 2 dl kokare med hett vatten där man ersätter 0.6 dl med rumstemp vatten känns inte så stabilt. Men då har ju kokaren och brygghuset en viss grundtemp också.

4) Intressant! Men där tycker jag att det ser ut som jag har rätt bra färg.

5) Hm. Vore intressant att kalibrera den ja, men isomac'en har inte standard PF, inte helt lätt att mäta trycket då antar jag?


Tack för kommentarerna!
 

petrush

Well-known member

Bilagor

  • 20091205-_PHY5749.jpg
    20091205-_PHY5749.jpg
    52.4 KB · Visningar: 39
  • 20091205-_PHY5752.jpg
    20091205-_PHY5752.jpg
    31.7 KB · Visningar: 39
  • 20091205-_PHY5756.jpg
    20091205-_PHY5756.jpg
    47 KB · Visningar: 37
  • 20091205-_PHY5758.jpg
    20091205-_PHY5758.jpg
    38 KB · Visningar: 37
  • 20091205-_PHY5759.jpg
    20091205-_PHY5759.jpg
    37.5 KB · Visningar: 46

petrush

Well-known member

Bilagor

  • 20091205-_PHY5765.jpg
    20091205-_PHY5765.jpg
    143.5 KB · Visningar: 56
  • 20091205-_PHY5764.jpg
    20091205-_PHY5764.jpg
    37.9 KB · Visningar: 35
  • 20091205-_PHY5761.jpg
    20091205-_PHY5761.jpg
    38.4 KB · Visningar: 26
  • 20091205-_PHY5760.jpg
    20091205-_PHY5760.jpg
    38.2 KB · Visningar: 30
  • 20091205-_PHY5773.jpg
    20091205-_PHY5773.jpg
    61.6 KB · Visningar: 53

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp