Snälla lite hjälp med min kvarn!!

fotogenicco

Well-known member
Hej!

Har precis fått hem min nya kvarn (begagnad)

Det är en Azkoyen Capriccio,
ni vet den otroligt snabba saken!

Jo, jag maler på det finaste och det blir ändå inte tillräckligt,
espresson rinner på ca max max 10sek.


Så vad göra?
Ska man behöva plocka isär den och spänna åt malskivorna så det finaste liksom blir för fint malet så man har lite mer marginaler.

Som sagt otroligt tacksam för all hjälp man kan få!!

Maskinen är också ny men tror inte det beror på den, den visar precis 8 bar, ska väl vara 9 men vet inte om man kan lita på visaren.
 

hrbrun

Well-known member
Trötta malskivor? Gammalt kaffe? Låter som att det är något av dessa, eftersom jag har för mig att du hängt här rätt länge och därmed antar jag att du, på en höft, vet hur en slipsten ska dras :)
 

fotogenicco

Well-known member
Hej...Jag har valt högsta doseringen vilket är 20g, men jag är exremt tveksam till att det är 20g som kommer i, för portafiltret blir inte riktigt fullt. Vet inte riktigt, men går det att kalibrera den, alltså mängden?? Kaffet är rostat den 16e så det är det inget fel på.
Ska jag satsa på malskivor kanske??

Finns det någon guide för hur man byter dessa? Kanske någon som bor i göteborg som vill ha 4kg fint kaffe som vill hjälpa mig??
Mvh Nicholas
 
C

crema

Guest
jag tror att när du ställer in hur mycket kaffe du vill ha så är det nog så att motorn räknar varav och inte vikt. så om det skulle vara slitna malskivor så borde det nog komma mer är 20g kaffe.
kanske du skulle väga för att kolla. är det skivorna som du vill ha bytt så kan jag hjälp dig med det.
 

fotogenicco

Well-known member
hmm, ska prova detta senare med skruve...Såg att man kan kalibrera vikten, så får göra detta också..Så vi höres! Tack så länge!
 

fotogenicco

Well-known member
hej igen...
det var ett mycket enkelt fel...
Tydligen gick det att snurra runt flera varv vad gäller malningsgraden, så nu är det löst.

Men har nu vägt och när det står 20g blir det endast 15g. Så ville kalibrera vägningen, men det var ju omöjligt, hade med mig manual och allt, men kom liksom inte in i programmen för denna funktion, så vet inte riktigt hur jag ska göra med det, någon som hade en sån här kvarn som labbat med detta??
 

fotogenicco

Well-known member
Hej igen, vilka här var det som hade Azkoyen?
Skulle behöva lite hjälp!

Jag laddade ner en programmeringsmanual så att jag kan kalibrera vikten, då 20g nu endast är 15g. Jag gör precis som det står, men jag hittar liksom inte ens en bråkdel av de programmen som står i manualen?
Så om någon har en sådan kanske skulle kunna guida mig på telefon, eller kanske via mail etc?

Tack på förhand!
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp