Reparera en Gaggia MDF

addow

Active member
Köpte en begagnad Gaggia Classic för ett litet tag sedan och fick med en Gaggia MDF på köpet. Jag följde instruktionerna på den här sidan för att göra den steglös, men det var nog inte en sån bra idé eftersom jag är så otroligt oteknisk.

Iaf, jag tror att jag startade den med malskivorna alltför nära varandra, kanske tog dom i varandra helt. I vilket fall som helst så malde maskinen i en kvarts sekund när jag slog på den och sedan dog den. Har inte fått den att starta igen. Prövade att ta bort malskivorna helt men motorn vill bara inte gå igång.

Så jag antar att någon slags säkring har gått i maskinen. Är det någon som vet om det går att göra något åt det? Eller är det bara att slänga den?
 

bchi

Well-known member
Om jag får gissa så har den övre delen inte suttit fast ordentligt, vilket ju de där "stegen" är till för då kvarnen är omodifierad. När du satte igång kvarnen så skruvades malskivorna ihop helt och det tog stopp.
Jag har för mig att lite nyare modeller av MDF har en säkring så du kan ju öppna och kika. Bottenplattan går väl att ta loss med två skruvar.
 

addow

Active member
Hmm, det låter ju troligt. Tyckte det var svårt att avgöra när jag fått fast den övre delen.

Har hittat en svart plastgrunka med texten "fuse" på, men har inte lyckats få ut motorn ur själva höljet än så jag kan inte kika på den än.
 

bchi

Well-known member
Aha, det låter ju faktiskt lovande. Min +15 år gamla MDF har jag aldrig hittat någon säkring på.
Att plocka isär den är rätt meckigt. Om jag minns rätt måste du plocka av dosatorn, sedan hela topp-delen för att till sist kunna lyfta ur motorn underifrån.
 

addow

Active member
Yes, nu går motorn! Då är det "bara" att sätta ihop den igen. Tror jag avvaktar med modifieringen...
 

addow

Active member
Och om någon annan behöver leta efter sin säkring så sitter den på kretskortet, på andra sidan motorn från doseraren sett.
 

addow

Active member
Okej, nu har jag kört på omodifierad Gaggia MDF ett tag, och den producerar ju hyfsadet skott, helt klart, men jag vill kunna finjustera mer! Jag fortsätter kolla på instruktionerna på http://coffeegeek.com/forums/espresso/grinders/361843#361843 och har lite funderingar. Vad är Teflon Tape på svenska? Jag körde på silvertejp men det var nog ingen bra ide. Och hur ska man vira det? Liksom över själva "stegen" eller över gängorna? Om ni förstår vad jag menar... Hoppas någon kan hjälpa!
 

MrLastway

Active member
Vad är Teflon Tape på svenska? Jag körde på silvertejp men det var nog ingen bra ide. Och hur ska man vira det? Liksom över själva "stegen" eller över gängorna? Om ni förstår vad jag menar... Hoppas någon kan hjälpa!

Kan det vara gängtejp kanske? Jag förstår att silvertejp inte fungear speciellt bra då den är lite för tjock :blush:
 

addow

Active member
Gängtejp runt gängor, det låter logiskt! Och bear with me, jag har inte gjort nåt så här avancerat sen träslöjden i mellanstadiet. Tack för hjälpen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp