Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 23

Barista mjölk: svensk uppfinning?

Jag har länge varit lite fördomsfull mot barista mjölk. Det är trots allt mjölk med tillsatser fastän naturliga..(mjölkproteiner) Men visst blir cappuccinon lite crämigare och fylligare trots mindre fett. Men.. är det rimligt att den ska kosta 40 % mer än standard mjölk? Kan det vara en Arla trend knep? Testar den under några veckor och ser om gästerna ger nåt bättre feedback.

Har alltid haft svårt för så hårt pastöriserad mjölk. Tycker att det påverkar smaken, men visst får man lite bättre skum om man har en lite mesigare maskin. Har man en maskin med ordentligt blås tycker jag att skillnaden är ganska liten.

Tycker verkligen inte att det är värt 40% prisskillnad men det var kul att testa när den kom och den är som sagt lättare att använda om man har en klen maskin....

Jag som inte dricker mjölk som en di-kalv uppskattar att den håller sig lite längre.

Senior Member martink78s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    fast baristamjölken är väl inte speciellt hårt pastöriserad? Åtminstånde inte lika hårt som uth mjölk.. ?

ne, men den är mer pastöriserad än vanlig svensk hederlig lågpastöriserad mjölk.
    Den tyska uth skiten på Lidel smakar peck.

Så den ligger väl mittemellan, typ.
    "Ride hard, shoot straight and speak the truth...."
    Faema E98 Compact A/1, Micro Cimbali, Compak K6

Jag tänker att man ska köra hardcore och då är det väl originalet som gäller? Röd mjölk eller grön mjölk?
    Detta har kanske inte med tråden att göra men det är en anledning till att jag inte använder baristamjölk.

Fast när jag tänker efter så blev vi ju bjudna på 4% mjölk av J&N på koppningskvällen här om veckan. Den mjölken kom på påse. Kanske ännu mer original

Martink78 du får hjälpa mig här, vad var det för mjölk?

Citat Ursprungligen postat av MaZ Visa inlägg
    Jag som inte dricker mjölk som en di-kalv uppskattar att den håller sig lite längre.
    Hehe fast när baristamjölken väl är öppnad tror jag bara den håller sig i 3 dagar, vill jag minnas.

Jag köpte en gammaldags mjölk igår, opastöriserad, som skall hålla sig 6 dagar efter öppnandet. Däremot blev skummet extremt okrämigt, eller hur man ska uttrycka sig. Väldigt lätt som diskmedelskum. Väldigt märkligt och inte alls gott. Jag får prova igen i kväll. Har ju cirka 8,5 dl kvar
    Kaffe is da shit - Hemsida med bilder

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •