Kvarnfunderingar Compak och Rocky

snabbkaffe

Well-known member
Köp en så pass bra/dyr kvarn som du känner att du har råd med!

Det är lätt hänt att man snålar med just kvarnen, eftersom den nog i allmänhet ses som den minst sexiga komponenten av en espressorigg. Jag menar, den ska ju bara pulvrisera bönorna, right? Innan man väl har testat olika modeller själv så har man nog ganska svårt att tro på allt prat om att skillnaderna mellan en bra och en dålig kvarn kan vara så stora som de faktiskt är.

Jag har på ett halvår gått från billigt skräp (Isomac Prof Inox) via high-end hemmakvarn/low-end cafékvarn (Mazzer Mini E) upp till samma klass som de mest ambitiösa espressobarerna (Elektra Nino). Ångrar det inte!

Nu har jag bara testat 3 olika kvarnar (Isomac Prof Inox, Isomac Gran Mac., Compak K3-T) men jag upplevde ingen direkt smakskillnad mellan dessa. Hade varit intressant att testa lite dyrare kvarnar (tex Mazzer Mini) som jämförelse.
 

HeMo

Well-known member
Tjo!

Har några funderingar på kvarn innan jag slår till på en. Kommer främst mala till espresso och har kikat på Compak k-3 Touch samt Rockykvarnen.

Kollade precis ett youtube klipp på Compak kvarnen och tyckte kaffet såg väl "klumpigt" ut. Erfarenheter av det? Är Compak Elite avsevärt mycket bättre och vad skiljer i pris?

Är det så generellt att en kvarn med dosator ger ett jämnare resultat ner i portafiltret och är is.f Rockykvarnen med dosator ett bättre alternativ än Compak K-3 Touch?

Tack!

Mina funderingar om ursprungsfrågan:
Jag hade tidigare en Demoka M-203 (har den fortfarande på landet och använder den alltså då och då) och uppgraderade till Compak K3 Touch för snart två år sedan.

Enligt min mening utklassar K3:an M-203:an på alla punkter. Den maler jämnare och snabbare, den spiller mindre (nästan ingenting om man inte överdoserar för mycket), den är tystare och den klumpar betydligt mindre. Vet att tidiga K3 hade problem med klumpar, men sedan de införde "plastflärparna" i utblåset tror jag det problemet är borta (i alla fall klumpar inte mitt exemplar).

Anledningen till att jag jämför K3:an och M-203:an är att M-203:an brukar jämföras med Rockyn prestandamässigt (vet inte om det stämmer, har endast använt en Rocky vid ett par tillfällen, men det är bilden jag fått bl a från flera trådar här). K3:an spelar enligt mig i en annan division och kan prestandamässigt jämföras med Masser Mini. Vid ett test som jag och brorsan gjorde i våras ( http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=7468&highlight=test.+Compak+Mazzer ) fick visserligen Minin högre totalpoäng, men K3:an var bättre på några punkter, mindre klumpar och mindre spill.
 

Mayhem

Well-known member
Nu har jag bara testat 3 olika kvarnar (Isomac Prof Inox, Isomac Gran Mac., Compak K3-T) men jag upplevde ingen direkt smakskillnad mellan dessa. Hade varit intressant att testa lite dyrare kvarnar (tex Mazzer Mini) som jämförelse.
Jag tycker mig definitivt ha upplevt en förbättring i koppen efter uppgradering till bättre/dyrare kvarn. Huruvida detta endast beror på en höjning av lägsta nivån, som gjort det enklare att få till bra extraktioner, eller en faktisk höjning av högsta nivån, bortom vad som överhuvudtaget var möjligt med en billigare kvarn, är jag däremot på tok för oerfaren för att kunna uttala mig om. Gissningsvis rör det sig mest om det första men även lite av det andra.
 

djneo

Well-known member
Jag kan hålla med Mayhem till viss del att det blir bättre i koppen. När jag byte från Rocky till min K-30 tyckte jag direkt att det inte var någon större skillnad men när jag nu har haft kvarnen ett tag tycker jag det är stor skillnad på smak efter att fått lära känna min kvarn. Det som jag upplever som största skilladen är repeterbarheten som blir betydligt högre.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp