Kvarnfunderingar Compak och Rocky

Affekaffe

Member
Tjo!

Har några funderingar på kvarn innan jag slår till på en. Kommer främst mala till espresso och har kikat på Compak k-3 Touch samt Rockykvarnen.

Kollade precis ett youtube klipp på Compak kvarnen och tyckte kaffet såg väl "klumpigt" ut. Erfarenheter av det? Är Compak Elite avsevärt mycket bättre och vad skiljer i pris?

Är det så generellt att en kvarn med dosator ger ett jämnare resultat ner i portafiltret och är is.f Rockykvarnen med dosator ett bättre alternativ än Compak K-3 Touch?

Tack!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Anledningen till att det blir jämnare med en dosator är att själva doseringen ser till att slå sönder alla klumpar. Har en Compak K3 Touch nu och har haft en Rocky. Den senares klumpar (nu hade jag en klumpsil på min) slog jag sönder med en potatissticka (WDT). Compakens klumpar faller samman när man tampar.

Ofta är de som är anti-dosator mot det faktum att det ofta blir kvar gammalt kaffe i dosatorn. Detta kaffe kan vara svårt att få ur dosatorn utan att dammsuga (eller liknande) den.

En direktmalande kvarn lämnar kvar lite kaffe i utloppet, men detta är oftast enklare att få bort.

//Stefan (som använt trådens bägge kontrahenter och som inte överväldigats av Compaken; ett litet steg upp kanske)
 

hrbrun

Well-known member
Stefan, är det så att marginalnyttan inte är fantastikt mycket högre med Compak-en....? Vilken kvarn tycker du är mest prisvärd (av de du haft)?
 

GLC

Well-known member
Hoppsan, jag trodde Compaken skulle göra storslam hemma hos herr Böna. Kanske har jag haft för höga tankar om K3:an, eller mer antagligen för låga tankar om Rockyn.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nu har jag inte haft Compaken så där jättelänge och inte riktigt fått in snitsen med den. Däremot så var det inga "Oh-waow, vad mycket bättre det går nu" eller "Gudars vilken kanonkvarn jämfört med Rockyn".

Compaken är något snabbare och steglös. Däremot känns Rockyn mer robust. Bägge kvarnarna är bra, men eftersom Compaken är dyrare än Rockyn så hamnar mitt tips där.

Nu har det ju förekommit en och annan Rocky med malproblem, så om man har slantarna kanske en Compak är bättre och ur den aspekten blir tipset Compak.

Hade man forfarande haft möjligheten att köpa Compaken direkt från fabrik, så hade jag inte tvekat att rekommendera den dock...

Tycke och smak, således. Sedan förekommer det, vad jag sett, fler Rocky än Compak (K3 Touch) på beg-marknaden och... tja, jag vet inte... :unsure:

Spontant vill jag inte byta tillbaks till Rockyn, men det har mer med nyhetens behag än något annat att göra...

//Stefan (som inte ens ännu kopplat åt vilket håll det blir grövre/finare malning på Compaken; det kommer väl)
 

hrbrun

Well-known member
//Stefan (som inte ens ännu kopplat åt vilket håll det blir grövre/finare malning på Compaken; det kommer väl)

Det borde väl vara så att den övre malskivan är den som reglarar malgraden. Den undre roterar och den övre är stilla.

Jag sätter mina pengar på att medsolsrotation ger finare malgrad. Medsolsrotation = kl 12--> kl 3 (vet att vi hade PRECIS den här diskussionen i din tråd om Rocky och rengöring :) )

Kört hårt och mal fint :D
 

FabianP

Well-known member
Nej, på K3an är det väl ändå tvärtom, kl 3 -> 12 ger finare malning. Annars går min klocka fel, eller så är jag för trött för detta :)

Vad gäller stabilitet förstår jag inte riktigt hur Rocky skulle kunna vara stabilare, enda med K3an är väl lite spel när man skall skifta malgrad. Dessutom har den ju det feta plusset att man inte behöver fler kvarnar för brygg/aeropress eller vad man är böjd att gilla.

/Fabian
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jo, jag tyckte det också, men sedan fanns nedan bild i bruxen. Den säger väl tvärtom? Har ju testat, naturligtvis, men inte lyckats skönja skillnaden.

Sedan finns det siffror vid skalan som blir lägre åt vänster. Detta skulle ju kunna vara en indikation om att det blir finare om man vrider motsols.

Ja, ja, en vacker dag offrar jag lite skräpkaffe och testar ordentligt; det är ingen big deal detta... :)

//Stefan (som faktiskt tyckte att kaffet rann långsammare när jag ställde kvarnen grövre enligt ovan)
 

Bilagor

  • Compak-K3-malgrad.jpg
    Compak-K3-malgrad.jpg
    16.2 KB · Visningar: 32

Stefan Böna

Mr Microtext
Nej, på K3an är det väl ändå tvärtom, kl 3 -> 12 ger finare malning.

Problem solved! :D

Vad gäller stabilitet förstår jag inte riktigt hur Rocky skulle kunna vara stabilare

Nu sa jag inte att Rockyn var mer stabil. Jag sa att den känns mer robust. Det är inte alls omöjligt att jag kommer att ändra åsikt helt om någon vecka eller två angående Compaken, men som det är nu, så upplevde jag inga Hallelujah-moments. Visst, det var skillnad, men inte som dag och natt...

//Stefan (som gärna ser att Compaken stannar; tills jag får råd med en Mazzer Major)
 

Musikarfelix

Well-known member
Jag till skillnad från Stefan kör en K-3 med dosator, det hjälper till att slå bort klumparna. Eftersom dosatorn håller sig relativt ren och att den är så lätt att använda, samt lätt att rengöra, så kan jag bara säga att den tillför något positivt.

bvwinSWJH.jpg


Min modell har ingen tamper och har ersatt plastgaffeln med en aluminiumgaffel, det bidrar till mer kontroll över distrubitionen av kaffet i portafiltret.

En Compak K-3 Elite kostar runt 5600kr, medans jag tror min modell går uppåt 6600kr. Jämnförelsevis med Compak K-3 Touch på ca 4600kr.

Här är en artikel som svart på vitt visar att Compak K-3 Touch klumpar mer än Elite.
 

Affekaffe

Member
Tackar för snabba svar. Länken Musikarfelix skickade visade både Compak touchens och Elitens malning. Se nedan: Ganska stor skillnad!

Compakens klumpar faller samman när man tampar.

Stefan Böna, om Touchen's klumpar ändå faller sönder vid tampningen, blir det då någon egentlig skillnad när man sen drar ett skott?
 

Bilagor

  • grinds_elite.jpg
    grinds_elite.jpg
    124.5 KB · Visningar: 22
  • grinds_touch.jpg
    grinds_touch.jpg
    127.7 KB · Visningar: 21

djneo

Well-known member
Det här med klumpar på en dosator kvarn jämfört med en som inte har dosator kommer alltid att vara samma enligt mig, det är inte bara mellan touch och elite. Samma sak gäller rocky doser och utan doser. Man kommer alltid att få mindre klumpar med en dosator kvarn en än utan. Bättre med jämförelsen mellan olika kvarnar utan doser och kvarnar med doser.

Jag föredrar helt klart doserless för det blir mindre rengörning tycker jag men smaken är som baken.

Lite mera tankar :blush:
 

djneo

Well-known member
Mycket snack gick på barista camp 09 om det spelar roll med klumpar eller inte. Funderingen gick till att om det blir klumpar och när man tampar blir det små sprickor i pucken eller inte och till följd lättare att få kanalisering.

Frågan vart nog tyvärr aldrig riktigt besvarad men var på tapeten.
 

snabbkaffe

Well-known member
Så då spelar det alltså mindre eller ingen roll alls att kvarnen klumpar lite?

Vet ej men jag tror inte det spelar roll. Man dödar nog det mesta i klumpväg när man pressar samman kaffet under flera kilos tryck, men det är bara vad jag tror :)

Sen tror jag även att en "bra" espressomaskin ger mer märkbar smakförbättring än en "bra" kvarn, men vad man tror är som baken... eller så... ;)
 

Mayhem

Well-known member
Köp en så pass bra/dyr kvarn som du känner att du har råd med!

Det är lätt hänt att man snålar med just kvarnen, eftersom den nog i allmänhet ses som den minst sexiga komponenten av en espressorigg. Jag menar, den ska ju bara pulvrisera bönorna, right? Innan man väl har testat olika modeller själv så har man nog ganska svårt att tro på allt prat om att skillnaderna mellan en bra och en dålig kvarn kan vara så stora som de faktiskt är.

Jag har på ett halvår gått från billigt skräp (Isomac Prof Inox) via high-end hemmakvarn/low-end cafékvarn (Mazzer Mini E) upp till samma klass som de mest ambitiösa espressobarerna (Elektra Nino). Ångrar det inte!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Om man får klumpar i kaffet efter malning är det troligt att man med tamperna kan krossa klumparna som är överst. Sant så, snabbkaffe, men längre ner i filterkorgen kan det ligga klumpar kvar vilka skapar mellanrum där vattnet enklare tar sig fram. Och där vattnet går för snabbt drar det med sig mindre smak.

En "bra" espressomaskin har den fördelen att den troligtvis har en bättre temperaturkontroll, men då talar vi ganska dyra maskiner om skillnaderna ska bli avgrundsstora.

En bra kvarn kan mala så att varje korn blir ungefär lika stora. Detta ger en jämnare extraktion av kaffet eftersom vattnet då kan påverka varje korn lika mycket och dra ur lika mycket smak ur dem. Får man klumpar i malningen så blir ju dessa som väldigt stora korn. Så visst är det viktigt med en bra kvarn! En dålig malning ger dåligt kaffe oavsett maskin.

Tänk också på att det inte finns några som helst maskiner - vare sig kvarnar eller espressomaskiner - som är bra om man inte lär sig hantera dem ordentligt. Att jag inte har full koll på Compaken har enkom att göra med att jag inte haft tid att finpilla med den. De intryck jag gett utlopp för i denna tråd är baserade på denna initiala kontakt med kvarnen.

För mig är det viktigt med en jämn malning samt att varje malning är lika stor; alltså att dosen är lika från malning till malning. Ej heller detta har jag riktigt hunnit kolla med Compaken. Den verkar mer konsekvent än Rocky, men - som sagt - jag vet inte än.

Compak i all ära, men drömkvarnen för mig är en Mazzer Major.

//Stefan (som nu vet åt vilket håll man ska skruva och som börjar få koll på hur känslig skalan är)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp