Välja bland Juras modeller

osks

Well-known member
Vi funderar på att skaffa en helautomatisk maskin till kontoret. Vi är bara knappt tio personer som dricker kaffe, så deras företagsmaskiner är för dyra. "Smidighet" värderas rätt högt, så att köpa en separat kvarn (tillsammans med något annat) tror jag inte kommer att gå hem. Vi har en Nespresso-maskin för kontorsbruk på lån, men den är tydligen inte speciellt prisvärd relativt deras konsumentmodeller, så vi tittar på alternativ.

Jura verkar ha ett stort antal maskiner kring 10000kr (som är den budget som finns), men vad skiljer dem åt egentligen? Jag har inte lyckats hitta någon bra jämförelse på Juras hemsida.

Finns det något problem med att använda en konsumentmaskin i en sån miljö? Att man måste fylla på kaffe oftare och kanske ägna lite mer tid till manuell rengöring ser jag inte som ett problem.

Alla de här verkar ligga mellan 9000-12000 kr på t.ex. Kaffegrossisten:

ENA5
IMPRESSA C5
IMPRESSA F50
IMPRESSA F70
IMPRESSA J5

Kan man enkelt byta vilken typ av kaffe man gör? Säg att nån vill ha något espressoaktigt, nästa person en "vanlig kaffe" (går det alls att göra med dem?) och nästa en cappuccino.

Nån som vet vad som faktiskt skiljer dem åt?
 
Själv har jag en jura j5 men använder den för hemma bruk.
Det är lätt att välja espresso och kaffe 2 olika knappar sedan kan man även göra en dubbel av de båda. Ett problem som du kanske finner är att man skummar mjölken försig och detta kräver rengöring 1-3 gånger per dag beroende på hur mycket den används.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp