Rengöring av en ej på fem år använd Espressobryggare

elinjani

Active member
Kollade runt lite på loppis härom dagen och såg en Espressobryggare av okänd sort.
Ingen finare variant. Den såg ut att vara i skick, mest smutsig. Kollade snabbt om den verkade funka och det gjorde den, så jag köpte den för 100 kronor. Paret jag köpte den av sade att den var inte var använd de senaste 5 åren. Skulle själv kunna gissa på en maskin inköpt ibörjan av 2000-talet.

Frågan är hur jag ska rengöra den på bästa sätt?? Mycket kalkavlagringar i vattenbehållaren.
Känns som vattnet avdunstat ifrån behållaren. Låg för övrigt en espressoladdning i ”dosan”. Den var stenhård…… Hur kan det se ut inuti maskinen?? Skulle ni våga använda den? Hur skulle ni göra ren den??
 

larsan

Well-known member
this_thread_is_worthless_without_pics.gif
 

danwi

Well-known member
Underbar bild-kommentar :) Jag håller med - plocka fram kameran och ta några bilder så ska du se att det kommer massor med bra tips! Annars kan du alltid söka i forumet på avkalkning så hittar du säkerligen massor med information.
 

elinjani

Active member
Håller med om att några bilder kan vara på sin plats. Avkalkning kan jag läsa själv om här på forumet, men jag skulle verkligen vilja veta vad det är för maskin jag fått tag på. Det står inget märkeslogga på den alls.......


Berundrar ert sätt att beundra Larsans inlägg. Inget illa ment ;)

Jag har humor fast ja e tjej:)
 

GLC

Well-known member
Lägg upp en bild så ska vi nog kunna röna ut vad det är för maskin du fått tag på.
 

petrush

Well-known member
Kring avkalkning - jag hade tidigare en enkel KRUPS som jag kalkade av med citronsyra (rekommendation av ej så kunnig butik), med katastrofalt resultat, dagen var (den integrerade) styrventilen helt fast. Antar att det skett någon reaktion mellan aluminiumet i kokaren och den integrerade ventilen.
 

martink78

Well-known member
Bra knep att börja med en riktigt billig maskin, så har man lite uppgraderingar innan man kommer till maskiner som kostar skjortan+.. :D
 
C

crema

Guest
Kring avkalkning - jag hade tidigare en enkel KRUPS som jag kalkade av med citronsyra (rekommendation av ej så kunnig butik), med katastrofalt resultat, dagen var (den integrerade) styrventilen helt fast. Antar att det skett någon reaktion mellan aluminiumet i kokaren och den integrerade ventilen.

just citronsyra är det vi använder mest på forumet. den är inte så aggressiv hur länge lät du det ligga i ?
 

larjo11

Well-known member
just citronsyra är det vi använder mest på forumet. den är inte så aggressiv hur länge lät du det ligga i ?

Ska man köra med citronsyra om man har en aluminiumkokare?
Jag har för mig att det tar ca 0.5 sekunder innan ytan på aluminiumet oxiderar och kokaren är förstörd :eek:hmy:
Eller är jag ute o cyklar...
 

Pac

Maskindoktorn
Ska man köra med citronsyra om man har en aluminiumkokare?
Jag har för mig att det tar ca 0.5 sekunder innan ytan på aluminiumet oxiderar och kokaren är förstörd :eek:hmy:
Eller är jag ute o cyklar...

Aluminiumen oxiderar snabbt, men frågan är om det räcker med en ½ sekund för att förstöra en kokare.

Man bör nog generellt sett vara försiktig med kemikalier ihop med aluminiumkokare. De tål väldigt dåligt de kemikalier vi använder i våra kopparkokare.
 

larjo11

Well-known member
Aluminiumen oxiderar snabbt, men frågan är om det räcker med en ½ sekund för att förstöra en kokare.

Man bör nog generellt sett vara försiktig med kemikalier ihop med aluminiumkokare. De tål väldigt dåligt de kemikalier vi använder i våra kopparkokare.

Jag kanske överdrev lite...
5 minuter räckte för att förstöra kokaren in min Classic. :(
Någon som har en kokare över för en billig penning?
 
C

crema

Guest
lite märkligt att Isomac skriver i sin manual att man skall använda ättika. det borde ju vara "styggare"
 

elinjani

Active member
Har nu lyckats göra espressobryggaren ren och provat den utan att byta packning. Den funkar bra. Har ingen kvarn än så det blev färdigmalt. Ångröret har jag inte testat än.

Kvarnen är också identifierad. Den är nästan identisk med en C3 Café Italia II. Dock ingen märkeslapp. Kanske en äldre version av denna.
:)
 

Pronto

New member
Vad har ni att säga om Ättiksprit ??? körde det genom med goda resultat.
är det att rekommendera eller finns det synpunkter på detta?
 

larsan

Well-known member
elinjani: Har den en plastdel på ångröret, eller är det helt i metall?

Jag har haft version ett av den, utan märke, och den hade ingen plastdel.
 

elinjani

Active member
elinjani: Har den en plastdel på ångröret, eller är det helt i metall?

Jag har haft version ett av den, utan märke, och den hade ingen plastdel.

Inget märke, ingen plastdel så det är nog samma :)
Funkar dock inte att skumma med..... :(
Gör dock helt ok espresso, men familjen funderar på att uppgradera till Rancilio
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp