Lyckas inte få till virvel

LeWaN

Member
Är virveln det viktigaste för att få skumet genom hela mjölken?
För just nu får jag bara skum på ytan.

Har kört endel med vatten och diskmedel, och det snurrar.
Men det känns som att det enda rätta att öva på, är den billigaste mjölken i affären.... :)
 

cjl

New member
Jag har åxå problem med skummningen, mitt problem består dock mest (just nu) i att jag inte får någon ånga!, det kommer bara varmluft, vad är felet? (Har en gaggia baby class med ranciliorör)
 

zix

Well-known member
Jag lyckades! Blev riktigt bra!
Hur gjorde jag? :(

:)
Precis så där känns det första gången... det är bara att fortsätta träna.
Om det blir för dåligt tryck så är det svårare att få till både virvel och mikroskum. Du hör det på att det tjuter/skriker mer när du skummar.
Då kan det vara bättre att vänta lite och försöka mata in mer vatten i kokaren innan du sätter på ångan igen (på min gamla Domobar, enkelkokare, så fick jag helt enkelt köra igenom vatten genom gruppen för att få den att fylla kokaren. Vet inte hur din Silvia funkar, men kanske på ett liknande sätt?).
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Man måste inte ha en virvel som snurrar runt i horisontalplanet i kannan med en vortex i mitten. Det går lika bra att mjölken tumlar runt i vertikalplanet lixom (ner på ena sidan, bort på botten, upp på andra kanten och tillbaka på ytan). Det beror på kannans storlek, form, mjölkmängd samt munstycket och ångtrycket vilket som fungerar bäst. På min Silvia jag hade tidigare fungerade det mycket bättre med den alternativa tekniken, och på min Giotto jag har nu fungerar båda ungefär lika bra. Ett annat plus är att man inte riskerar att plötsligt hamna ovanför ytan med munstycket (splotch så har man massor stora äckliga bubblor) då vortexen ibland växer till sig snabbt i den traditionella virveln.

Som sagt tidigare, öva med vatten och en droppe diskmedel tills det känns bra.

Vh
Tobbe
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp