Lyckas inte få till virvel

HE

Well-known member
Lek med kannan liksom. Stirra dig inte blind på att hålla kannan still, leta omkring och låt ångstrålen putta runt mjölken. Luta på kannan som sagt.
Jättekonstigt tips va, men det kan fungera.:lol:
 

Pac

Maskindoktorn
hehehe, ja när man läser det vi skrivit HE är det nästan så man tror att vi är arroganta. Men det är som med saltkråkan; "man måste ha den rätta knycken" så går det hur enkelt som helst. Och när man väl förstått hur man gör så står man där som ett fån och bara undrar hur dum i huvudet man var för en kvart sedan. :lol:

Kaffeznobben, ge inte upp utan lek runt lite så skall du se att du får till det. :)
 

JKolmo

Well-known member
Du kan testköra med vatten med en droppe diskmedel i, så slipper du slösa en massa mjölk när du försöker hitta virveln.
 

SirGrunge

Well-known member
luta mjölkkannan ifrån maskinen och håll munstycket till strecket på det. Dvs toppen i mjölken. Pröva med flera kannor tills du får den s.k virveln.
 

bodaniel

Well-known member
Öva med en lite mindre kanna så att du inte slösar så mycket mjölk. Fyll kannan med rätt mängd mjölk. På min kanna fyller jag så att mjölken når nedre delen av pipen.
 

godis_knugen

Well-known member
som nämnts tidigare, använd vatten med en pytte droppe diskmedel för att träna med. såpvattnet är lite lättare att få bra mikroskum än mjölk(tycker jag iaf :) ), det blir lättare att se när man får till en virvel och du slipper slösa en massa mjölk.

sen kan du söka lite på mjölkskummning, det finns en massa bra trådar, fulla med tips, här på forumet.
 
Jag är också ny inom den här världen och det är precis som föregående talare säger att det är bara att leka så hittar man "knycken" tillslut. Tipset att ta en droppe diskmedel i vatten och leka med i kannan är jättebra. Jag har haft min maskin i 3 veckor drygt och nu börjar jag äntlligen få till konsistensen på mjölken också och inte bara lite skum...så det tar tid. Lycka till!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag har också en fråga här. Vilken mjölk använder ni? Jag har pissvårt att få till det och har börjat ge upp mjölkdrinkar för egen del. För min del handlar det nämligen mer om att det ska vara roligt att lyckas. Mjölk kan jag egentligen vara utan. Men hon här hemma som ska ha mjölk i kaffet är hyperkänslig mot fett så hon vill ha lättmjölk. Jag tycker det är den som är i särklass sämst! Har helt jävla omöjligt att få till nåt latte art-skum så numera tycker jag inte det är kul att försöka utan jag gör dem bara för att hon vill ha mjölk i kaffet.

I min stora mjölkkanna lyckas jag inte ens prestera en simpel hård skumkrona. Det blir ingen vettig virvel. I den lilla kannan får jag skum, men det är för hårt och bubbligt. Suger. :mad:
 

BloodyMezzo

Well-known member
Kan tillägga att jag har en Isomac med stor kokare och en ångtipp med två hål som är vinklade snett utåt/nedåt. Har ställt frågor förr men fortfarande inte lyckats. Om nån sitter på universalknepet får ni gärna dela med er för jag har tröttnat på att inte lyckas.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Kan tillägga att jag har en Isomac med stor kokare och en ångtipp med två hål som är vinklade snett utåt/nedåt. Har ställt frågor förr men fortfarande inte lyckats. Om nån sitter på universalknepet får ni gärna dela med er för jag har tröttnat på att inte lyckas.

Prova med att ha röret så rakt ner i kannan som möjligt och glöm virveln för en stund.
 

martink78

Well-known member
Kan tillägga att jag har en Isomac med stor kokare och en ångtipp med två hål som är vinklade snett utåt/nedåt. Har ställt frågor förr men fortfarande inte lyckats. Om nån sitter på universalknepet får ni gärna dela med er för jag har tröttnat på att inte lyckas.

Min Pavoni har tre hål och där har jag petat igen två av dem med tandpetare. Kanske kan vara värt att pröva (fast peta bara igen ett i ditt fall, annars lär det bli ännu svårare :D )
 

HE

Well-known member
Jag har också en fråga här. Vilken mjölk använder ni? Jag har pissvårt att få till det och har börjat ge upp mjölkdrinkar för egen del. :mad:

Jag kör stenhårt med mellanmjölk. Det brukar funka bra. Jag springer ut och hämtar posten istället för att gå så bränner man iväg de % som skiljer. :lol: Men som vi diskuterade i en annan tråd, om mjölken förändras med årstiderna. Det känns så iallafall. Mjölkmärke man använder och får till ibland kan bli total katastrof. Just nu och de senaste veckorna har det varit katastrof på skumfronten. Är det mjölken eller skit bakom spakarna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp