Hjälp mig snälla :)

Hej!
jag är en 15 årig kille som har blivit mycket intresserad av kaffe nu på senare tid .
Jag använder mig idag av pappas jura IMPRESSA J5 för att skumma mjölk och göra kaffe.
Jag skulle vilja försöka mig på lite Latte art men varje gång jag ska göra mjölkskummet blir det helt fel konsistens. Jag använder mig av arlas mellan mjölk och de orginal munstycke som sitter på maskinen.
Bör jag skaffa ett annat munstycke så som ett sånt här http://www.caplascar.com/1/sv/tillbehoer/2-stegs-uppskumningsmunstycke.php eller byta mjölk/teknink ?:unsure:
 

zix

Well-known member
Mellanmjölk är svårt att skumma. Jag har kört mycket mellanmjölk på de maskiner jag har haft eftersom min fru, som är den som dricker mjölkdrinkar, har velat ha mest mellanmjölk. Det är svårt att få ner bubbelstorleken, och krämigt mikroskum är ännu svårare. Sen blir det en mindre söt smak på mellanmjölken, men det vänjer man sig snart vid.

Baristamjölk är väl också lättare att skumma, men absolut inte nödvändigt för att få till det. Rödmjölk är lika bra, tycker jag, godare också. Men jag har förstås inte några latte art-visioner om löv med 20 ådror eller julgranar med full flagguppsättning i, utan bara en inställning att det ska bli bra, krämigt skum, helst mikroskum, innan temperaturen går upp över 55 °C.

Mjölken som är mest namnam tycker jag annars är gammaldags mjölk. Inte homogeniserad, men tro mig, alla eventuella gräddklickar är väl inarbetade i skummet när man är klar. Rödmjölk smakar dött i jämförelse - baristamjölk ännu mer åt det avlidna hållet.

Jag kan inget om Juramaskiner och mjölkskumning, tyvärr. Träning kan ge färdighet - men bara om det finns folk som kan visa att dom har lyckats med det på Jura.
 

fotogenicco

Well-known member
Sorry Zix, men håller inte med, om man väl lärt sig skumma mjölk kan man faktiskt även skumma mini-mjölk.

Jag håller däremot med om att den absolut bästa mjölken för skumning är gammaldags mjölk, eller lantmjölk som den även heter, finns 2l-dunkar på willys, den är riktigt god!

Annars tycker jag att du ska kolla på youtube hur man skummar, och sedan bara öva och öva!
För att spara på mjölken kan du öva med diskmedel, om du söker på diskmedel i forumet bör du hitta den informationen du behöver!
Mvh Nicholas
 

zix

Well-known member
Visst ska han öva! Det är bra att öva.

Minimjölk och lättmjälk är lättare att skumma än mellanmjölk om du frågar mig, fotogenicco. Och inte vill du väl säga att det är samma sak att skumma dom som att skumma rödmjölk?
Jag körde nog första året med i princip bara lättmjölk. Det var inte en särskilt bra idé, sett i perspektiv, särskilt inte när jag inte hade någon annan att jämföra mig mot eller fråga. Därför föreslår jag att man börjar med rödmjölk. Det kan vara den lilla prestandaskillnaden som behövs för att man inte alldeles ska tappa bort sig och ge upp - särskilt om maskinens mjölkskumning är so-so till att börja med.
Det var den för mig, jag åkte upp två snäpp direkt efter byte till en annan ångpip. Med rödmjölken fick jag sen plötsligt till mikroskum när jag följde andras råd, vilket inte hade lyckats mig före det. Så jag behövde både träna på annan mjölk och ett bättre munstycke.

Men kan han få till det med sin Jura? Det är frågan. Jag har inget svar för jag vet inte om det finns förutsättningar för att få till mikro-mjölkskummet: tillräckligt högt tryck, tillräckligt torr ånga, rätt form och längd på munstycket.
 

fotogenicco

Well-known member
ok, jag har skummat det mesta och tycker jag nästan alltid får till det, men jag har en Silvia också, den är ju klart bättre än en jura :)

Nu när du säger det, skummade precis 2 l mellanmjölk, och visst blev det ,microskum, men upplevde det inte alls så krämigt som jag brukar få det, och det var svårt med latte-arten.
Men reflekterade inte över att det var mellanmjölk, utan trodde bara att jag endast hade en dålig mjölk-skummar-dag!

Men visst för att öva kör någon fetare mjölk det är nog mer safe, speciellt när man inte vet riktigt vad maskinen går för, den kan nog vara en begränsning kan jag tänka mig.
 
har idag varit och köpt ett skummningsmunstycke och barista mjölk:)
Genast när jag kom hem började jag öva skummet blev sådär lyckades få till ett fyrklöver fast det var inte det som var planerat. Dock så lyckas jag ändå inte få till ett bra skum , det är microskum på ytan och varm mjölk en cm ner hur gör jag för att få till en hel kanna skum?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Tricket med det manuella munstycket är att suga in mjölken via det lilla sidohålet. Alltså ligga precis på ytan med hålet och då kan det bli riktigt bra skum.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Det kommer bli lagom med skum :) Men som sagt är det svårt att skumma på det "vanliga" sättet med munstycket i det nedre läget. När det är inställd på det övre läget och man suger in mjölk på sidan, så blir det helt okej! Kanske kan bidra med en liten film om jag hinner under morgondagen.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp