Ny stenkvarn

lennart

Well-known member
Jag har nu köpt ännu en ny kvarn och den här skall mala mycket fint (turkiskt).
Det är en Zara MKK 16 med 16 cm stora stenskivor den har 2 motorer huvudmotorn är på 1.5 kw den andra motorn är för att vibrera på påshållaren. Kapacteten är 15 kg/tim.
Kvarnen är 88 cm hög och väger 35 kg. Bönhållaren rymmer 5kg.
 

Bilagor

  • DSCN0932.jpg
    DSCN0932.jpg
    55.4 KB · Visningar: 128

Musikarfelix

Well-known member
Grattis! :)

Påminner om Mahlkönigs mer robusta modeller, ser inte ut att ge upp i första taget. Med den vikten bör den ju dessutom stå stadigt.
 

lennart

Well-known member
Bönållaren är i plast, om den skulle vara i glas skulle den bli tung och ömtålig.
Den mal mycket jämnt och fint inga klumpar och kaffet är kallt , det är stor skillnad mot andra kvarnar som jag har provat. Blir kaffet varmt vid malningen så får den en bismak.
Jag har lånat en bild från Lilla Kafferosteriet som visar malningsgraden för kaffe det kanske visar problemet om man skall mala med en "vanlig kvarn".
 

Bilagor

  • kaffemalning.jpg
    kaffemalning.jpg
    14.8 KB · Visningar: 62

Musikarfelix

Well-known member
160 mm stora malskivor är grymt stort, hur många varv snurrar motorn per minut? Och hur mycket gram maller den per sekund?

:)
 

Pac

Maskindoktorn
Skall man mala en böna til 35000 partiklar vill det till att det är torrt. Om det kletar blir det en kaffekräm istället för pulver. ;)

Hur mörkt rostad är en böna om den skall malas turkiskt?
 

lennart

Well-known member
Motorn går med 2820 rpm och den mal omkring 4 gram i sekunden.
Jag rostar bönorna själv till slow second crack (dark brown) , vi dricker arabiskt kaffe hemma.
Det är inga problem med att kaffet skulle klumpa sig ,kvarnen "blåser" ut kaffet.
 
Topp