På jakt efter gott kaffe i Florida!

puttec

Well-known member
Efter lång tids vånda om jag överhuvudtaget skulle våga så bestämde jag mig för att göra ett besök hos Fiddlerman i Florida. Där finns det mycket gott kaffe säger han. Jag har alltid varit tveksam då det är allmänt känt hur illa det är ställt. Startade med en Loungo på Kastrup vilket tjejen aldrig hade gjort förut men hon berättade det innan och det var väl tur för resultatet var sådär.
Fortsättning följer.....
 

Gholam

Well-known member
Ja, det har med jankare och kaffe kan dessvarre inte overdrivas nog. Drack igar morse en s.k. cappucino men kaffet var sot som likor och skummet flot skumt omkring pa toppen som ett himla isberg. Jag lyckades halla mig for att spotta ut det. Jag tror nastan att jag log nar jag svalde det :)

PS. Ledsen for avsaknaden av prickar, sitter vid en dator i Texas DS.
 

puttec

Well-known member
forts..
Framkommen till NY så testade jag en Cappucino på flygplatsen! Vågar ännu inte chansa på en espresso förrän jag är hos Fiddlerman. Killen som snodde i hop det hela var trevlig men tyvärr måste jag säga att det bästa med den var det sk värmeskyddet (refflad kartong) var det bästa! Nu dags för nästa plan på väg till Florida o FtL.
 

puttec

Well-known member
forts..
Äntligen i Ftl och dags för en Espresso på Fiddlermans Giotto! Med rostade bönor från hans granne! Ahhhh! Där satt den! Den var mycket god! Nu är jag mogen för att med Fiddlermans hjälp prova kaffet ute på några "public places"
 

puttec

Well-known member
I dag var det öppet hus på ett Gym i Fort Lauderdale som Fiddlermans kompis går på. Han skulle ha en utställning för sitt företag o vi var inhyrda som baristas. Alla som tränar där fick smaka på Espresso eller Cappucino och lite kakor etc. Det blev ett hundratal under dagen. Först fick vi ett Cubanskt kaffe som var så där men snart kom det fram en annan sort som var lokalt rostad. Detta blev uppskattat. Sanslöst var det var många som tränade på gymet.
 

fiddlerman

Well-known member
Det var faktiskt många som förstod att det var bra kaffe fast jag tror inte att dom vet bättre egentligen. Vi kunde inte heller ha en kvarn eftersom jag har bara en Zassenhaus har och det var folk hela tiden som väntade på kaffe. Vi fick tag i färskrostat from "Brew" http://www.brewurbancafe.com/
som köper kaffe här: http://www.intelligentsiacoffee.com/
Vet ej vad det var för blandning eftersom det var vår vän som hämtade kaffet till oss.
Mycket synd att vi inte hade min Mazzer med mig från Sverige. Det blir nästa investering när jag tröttnar på att veva för hand.
Jag ska ta Puttec till Brew idag och be honom göra en recension :)
Senare ska jag visa honom mitt favoritställe "Caffe Rustica" http://www.facebook.com/cafferustica
i Fort Lauderdale som ligger på Sunrise Blvd nära US-1.
 

puttec

Well-known member
Nu har vi fått nyrostade bönor från en kompis till Fiddlerman. Etiopiska bönor rostade i Gene Café. Mycket bra. Tjejen som rostade åt oss och hennes man tittade in och provsmakade. Det gillade det skarpt.
 

puttec

Well-known member
Nu har vi provat et Macciato på The Brev. De hade en blandning av Yirgacheffe, Brazil och columbia. Blandningen heter Black Cat. Den var bra. Det hade stått sig bra på många kaffe barer i Malmö. Helt klart finns det bra kaffe i USA. Har även varit på Starbucks och trots att jag tog en liten Cappuchino så var den så jäkla stor att man blev trött.
 

puttec

Well-known member
I dag var vi å åt på en finare restaurang! o som avslutning tog jag en espresso för att testa! O minsann den var kanon! Jag tycker att det normala när man tar espresso på en restaurang i sverige så är det låg kvalitet. Även om de har bra grejer och bönor så är hantverket kass så att resultatet blir dåligt.
 

puttec

Well-known member
Efter en trip till Miami Beach för att hälsa på Don J o Sonny C så var jag sugen på en kaffe en avstickare från huvudgatan gjorde att vi hamnade på Pinocchio Italian Deli. O minsann det var en invandrad Italienare som importerade grejer från hemlandet. Tog en Espresso som verkligen var mums.
 

puttec

Well-known member
Slutligen sista anhalten på min kaffesejour i Florida. Det bästa stället i Ft Lauderdale. Caffe Rustica! Här serverades en espresso på bönor från Paradise Roast. Blandningen var mycket Brasil och Columbia.
SLutklämmen är att det går att få mycket gott kaffe i Florida om man har någon som kan guida en.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp