Faema E98 compact - hvilken modell?

StefanEngelien

Well-known member
Hei!

Er ny her, men må si dette er et glimrende forum!

Har fått et godt tilbud på en Faema E98 compact S og kvern - men finner lite info om akkurat denne modellen, som ikke har touchpad... Er det noen som kan fortelle meg mer om denne? Årsmodell f.eks? Har skjønt at den har La Cimbali brygghovud, og den ligner svært på Junior-modellen uten touchpad.

Er det et godt kjøp? Noen kjente feil jeg bør se etter?

Vennlig hilsen,
Stefan
 

Bilagor

  • e98_compact_s.jpg
    e98_compact_s.jpg
    38.6 KB · Visningar: 92
  • 01junior.jpg
    01junior.jpg
    109.5 KB · Visningar: 63

theseal

Kaffeterroristen
Fan vad coolt. Jag har "samma" maskin fast en A1, dvs med doseringsautomatik.

Det är i grunden samma maskin och DJÄVLAR vad bra den är, vad får du betala?

Faema köpte upp cimbali, så det är eg en cimbalimaskin.

Vad är det du vill veta? Det är en HX med 4l eller så kokare, djävligt välbyggd maskin.
 

StefanEngelien

Well-known member
Prisen er 4000 norske for Faema'n og en mini mazzer :) Det jeg lurer på er ca. hvor gammel den kan være - 90-tall, 2000-tall eller... Og hvordan den er som hjemmemaskin, kreves det laaange cooling flush?
 

StefanEngelien

Well-known member
Aha! Den russiske(!) faema-siden gjorde ting litt klarere for meg!
Trodde modellen med touchpad (A1) var en nyere modell enn S1 (med vri-brytere) - men de er altså bare to versjoner av samme modell. Det var jo det du sa, theseal :)

Kan altså anbefale faema.su hvis man trenger info om E98 compact A1/S1 - de har tilogmed gode sprengskisser. Og google translate er fin om russisken din er litt dårlig :)

faema.su - på engelsk
 

Marv

Well-known member
Mer vatten = mindra utrymme för ånga med JÄTTEHÖGT energiinnehåll.

Men vatten har ju högre värmekapacitivitet och bättre ledningsförmåga än ånga. Till detta så har ju ångan och vattnet samma temperatur, så temperaturen på vattnet i värmeväxlaren torde i jämviktsläget vara oberoende av vattennivån.

Eller tänker du att det är mindre vatten som blivigt ånga => mindre energi för att starta upp maskinen ?
 

theseal

Kaffeterroristen
fasövergången för vatten -> ånga, är det jag tänker på. allmäna gaslagen säger att om det är mindre volym, konstant tryck och temp så är det mindre mängd vattenånga.

Vattenånga har 1/3 av energikapaciteten av vatten, det är rätt, men det flera hundra gånger mindre energi än fasövergångsenergin som lagras i ångan.
 

Marv

Well-known member
fasövergången för vatten -> ånga, är det jag tänker på. allmäna gaslagen säger att om det är mindre volym, konstant tryck och temp så är det mindre mängd vattenånga.

Vattenånga har 1/3 av energikapaciteten av vatten, det är rätt, men det flera hundra gånger mindre energi än fasövergångsenergin som lagras i ångan.


OK, då är jag med på vad du är ute efter. Det är alltså främst i uppstartsläget man sparar energi på att ha mer vatten i kokaren.
 

theseal

Kaffeterroristen
OK, då är jag med på vad du är ute efter. Det är alltså främst i uppstartsläget man sparar energi på att ha mer vatten i kokaren.

Dels där, men även under drift. Aggregationsenergin finns kvar och håller uppe värmeenergin i kokaren. Enligt termodynamikens andra lag så kan ingen energi skapas eller försvinna, bara omvandlas. De förluster som finns är värmeläckaget från kokaren och förlusten när man drar varmt vatten ut maskinen antingen vid flush, tevatten, ånga eller espresso.

Jag bifogar en graf jag stal från KTH-kompendium, den visar uppvärmingstiden för vatten från -20 grader till ånga med konstant effekt. Vi borde integrera grafen och vända på den så vi visar effekt som en funktion av tiden, men jag hittade ingen bra.

Alltså, att värma is, vatten eller ånga kräver energi enligt de gröna siffrorna, och motsvarar värmekapaciteten hos vattnet i dess tre aggregationsformen. Vatten har drygt bubbelt så hög värmekapacitet som ånga, men det fenomenet jag är ute och far efter har med fasomvandlingsenergin eller aggregationsenergin är JÄTTEHÖG för vatten <->ånga. notera att jag gjorde pilen åt bägge håll.

Finns det MYCKET plats för ånga (kosntant tryck och temp) så kommer JÄTTEMYCKET energi lagras i fasomvandlingsenergin. Minskar man volymen, dvs höjjer vattennivån i kokare, (samma tryck och temp och lite jidder om PV=MRT och allmänna gaslagar) så kommer mindre vatten att omvandlas till ånga, och mindre energi lagras och maskinen behöver inte flushas lika mycket elelr bli lika "varm" ur ett energi-perspektiv.


hoppas jag inte flummade för mycket.
 

Bilagor

  • c-Q-vatten-1.pdf (1 page).jpg
    c-Q-vatten-1.pdf (1 page).jpg
    40.8 KB · Visningar: 17

theseal

Kaffeterroristen
Aha! Den russiske(!) faema-siden gjorde ting litt klarere for meg!
Trodde modellen med touchpad (A1) var en nyere modell enn S1 (med vri-brytere) - men de er altså bare to versjoner av samme modell. Det var jo det du sa, theseal :)

Kan altså anbefale faema.su hvis man trenger info om E98 compact A1/S1 - de har tilogmed gode sprengskisser. Og google translate er fin om russisken din er litt dårlig :)

faema.su - på engelsk


Jag har en ruskigt dålig manual på svenska över om du är intresserad, den täcker både S och A modellerna. Har du inte köpt maskinen ännu????
 

StefanEngelien

Well-known member
Den tar jeg gjerne i mot! Fant noen engelske på http://iacoma.cs.uiuc.edu/~paulsack/faema_manuals/ , men jo flere jo bedre! :) Har ikke fått kjøpt maskinen ennå, selger er ikke så rask... men med litt flaks ordner det seg i løpet av uken.

Det må jeg si, du har virkelig kontroll på fysikken bak en god espresso! Hvordan øker man vannstanden i kokeren på denne maskinen? Har S1 autofill-sensor?
 

StefanEngelien

Well-known member
Ok, jag tar det här på norska:
StefanEngelien: Gratulerer! Det der er en kjempemaskin du kommer å bli storfornøyd med! Jeg har selv en Compact A-1 (i denne tråden: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=8549)
og venter nå på reservedeler fra Primulator. Har du fått igang din maskin?

Jeg venter som nevnt i ulidelig spenning på at handelen skal gå igjennom, men satser på at alt går bra :) Hva må du bytte på din maskin? Er den gammel? Har forberedt meg mentalt på en skikkelig avkalkning, men har også lest at vannet her i landet har veldig lavt kalknivå... Håpe håpe ;)
 

Cane

Member
Jeg venter som nevnt i ulidelig spenning på at handelen skal gå igjennom, men satser på at alt går bra :) Hva må du bytte på din maskin? Er den gammel? Har forberedt meg mentalt på en skikkelig avkalkning, men har også lest at vannet her i landet har veldig lavt kalknivå... Håpe håpe ;)

Min maskin er fra 1999 og jeg er ikke helt sikker ennå på hva som skal til for å få den på topp. (Det kommer straks en ny post i min tråd). Når det gjelder avkalkning kommer du langt med et rensemiddel du får kjøpt hos Primulator. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp