Drick inte vatten som är brunt...

Maldini

Member
Hjälp! Vattnet som kommer ur varmvattenkranen i min BFC Junior är brunt, smutsigt liksom. Har lossat filtret från kranen och det är OK. Kan det handla om att jag aldrig har använt kranen i större omfattning och att det har bildats avlagringar i rören? Tanken kan väl inte rosta då jag antar att den är av koppar. Det som talar för att det är ngt med röret från tank till kran är att det blir renare ju mer jag spolar igenom, men ett par dagar efter så är det brunt/svart igen. Ska man behöva använda kranen regelbundet, eller vad tror ni?
 

TTobbe

Well-known member
gammalt vatten kalk och grejer i stillastående vatten i koppar kokaren kan bli brunt gissar jag kör en rejäl avkalkning och skölj se till att sen förbruka vatten ur kokaren värm koppar skölj pf:et etc. kolla bilder på maskiner som renoveras av forumister riktigt läskigt vad dom hittar i maskinerna.
:coffee:
 

Maldini

Member
Men ska man avkalka tanken? Det enda som står i manualen om rengöring är att man ska göra rent brygghuvudet samt att använda sandfiltret i vattentanken.
 

Maldini

Member
Jodå, blindfilter och back flush varje kväll och med rengöringsmedel varannan, var tredje vecka. Men som sagt, kalkat av har jag inte gjort.
 

Pac

Maskindoktorn
Avkalkning kan vara bra att göra någon/några gånger per år beroende på hur vattnet är som man använder.
 

Maldini

Member
Lånar en lista från annat inlägg. Jag har ingen "tappkran" på min BFC så är det så här man gör:

1. Töm kokarn
2. Fyll grytan (min vattenkälla) med syralösning (5 teskedar citronsyra per liter) och kör igång maskinen
3. Låt maskinen fylla kokarn (fem liter?)
4. Kör igång flushning genom gruppen och låt det köra 10 minuter
5. Låt maskinen stå och koka i två timmar
6. Dra ut ånga i fem minuter
7. Stäng av maskinen
8. Släpp ut vatten genom tevattenkranen tills det tar slut
9. Töm ut resten ur tanken
10. Fyll grytan med rent vatten
11. Repetera steg 3-4 och 6-9 fem gånger
 

Pac

Maskindoktorn
Så kan man nog göra men det ger ingen bra avkalkning.

- steg 2: jag hade haft en MYCKET starkare lösning. 5tsk är alldeles för lite.
- steg 4: nej för sjutton låt inte gruppen gå i 10 minuter! Kör den så mycket det behövs för att ta dubbla volymen emot vad din HX har i slingan. Jag skulle tippa på att det är max någon/några minuter. Men som sagt, det beror på hur stor HX-slingan är på din maskin.
- Steg 5 är inte bra. Jag brukar inte låta maskinen stå på med full temp utan cykla den. När den väl nått temperatur så växlar jag vatten i HX-slingan och tanken, låter den värma upp och sedan stänger jag av igen.
- Steg 6, är inte 5 minuter onödigt länge? Det kommer verkligen att hetta upp kranen... :(
- Du missar att skölja rent efter steg 10. Du skall göra steg 8-10 ett antal varv för att få ur all syra.
 

Maldini

Member
Dum fråga kanske men, finns det ingen risk att man inte får ur all syralösning ur maskinen? Räcker det med att "skölja" ur den? Konstigt att det inte står något om avkalkning i (den för övrigt italienskt undermåliga) manualen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp