Nybörjarhjälp, Isomac, hantverk eller maskin?

petrush

Well-known member
Hej

Nu börjar jag fundera på hantverket. Jag har nyligen fixat upp en isomac brio, och försöker rätt oframgångsrikt få ut gott kaffe ur den.

Jag har lånat en våg och kör med 14 gram kaffe, dubbelfilter. Kaffet är J&N Etiopien Harrar Longberry FTO. Har gjort testerna direkt efter uppvärmningselementet slår av, flushar lite innan jag startar.

Mina kvantitativa resultat är:
Malgrad, tryck, tid
-1.5, 12 bar, 60 sek
-1, 12 bar, 33 sek
-0.5, 12 bar, 23 sek
3.5, 12 bar, 13 sek
5, 7 bar, 11 sek

OPV'n är justerad för att öppna vid 12 bar, så därför blir inte trycket högre. Flödet tillbaka till tanken är då stor, så tempen är nog inte stabilast.

Om jag skulle gå på att man borde ha typ 6-9 bar tryck så blir tiden alldeles för kort, och det smakar tunnt och rent illa.

Om jag går på typ 25 sek extraktionstid så blir trycket högt, men det blir mindre blaskigt, ser snyggare ut, smakar ungufär som uselt cafékaffe.

Det känns som om jag har pillat på de parametrar jag har, jag ser inte hur det skulle gå få typ 7 bar tryck och en extraktionstid på 25 sek. Den pump som jag har drar direkt upp trycket till max och sen står det där.

Tampningen är lite diffus, jag har ingen våg på det, men försöker fördela det väl först, förtampar lite, trycker sen till rejält och putsar lite.

Råd ytterst välkommna!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det sägs att en espresso ska extraheras under 9 bars tryck och att det ska ta 25 sekunder med 14 gram i korgen; att man ska tampa med en massa kilos tryck och helt vågrätt... Det sägs att det ska stå en bytta guld i slutet av regnbågen också...

Fokusera mindre på siffror och mer på kaffet! Espresso är ingen exakt vetenskap som alltid ger rätt resultat vid det eller det värdet eller den vikten och det trycket.

Flera kaffen jag har kört ska både överdoseras och extraheras länge. Andra tvärtom. Och det enda raka är att labba tills dess man är nöjd. Rinner det för snabbt: ställ malningen finare och/eller dosera mer. Motsatt läge om det bara droppar fram.

//Stefan (som bäst försöker hitta rätt malgrad med sin steglösa kvarn)
 

petrush

Well-known member
Jo, visst, man ska lyssna på smaken, men det har smakat illa, illa och åter illa när jag freestylat med tampning, malgrad, mängd etc - å då blir det himskarns svårnavigerat att ens hitta åt rätt håll.

Om jag får ut några bra shots, och kan repetera det, så ska jag kasta klockan och lyssna på munnen istället! Ser fram emot det!
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp