Hur få ut det bästa ur en helautomatisk?

RTO

Active member
Vi har en helautomatisk Egro C300 på jobbet. Den laddas nu med Molinari Bio-bönor. Tänkte höra om det är någon som har några tips på hur man kan få bästa möjliga kaffe ur den?

Är ny här på forumet så jag är tacksam för alla tips jag kan få. Vet inte så mycket om maskinen, utom att det är en Egro, som verkar ha någon slags släktskap med Rancilio som jag förstått gör bra maskiner.

Kaffet som kommer ur den idag känns rätt trist. Misstänker att det till stor del hör ihop med att maskinen är för snabb. Det tar typ 10 sek från att man trycker på espressoknappen till färdig kopp.

Förstår att man kanske inte kan förvänta sig så mycket från en helautomat men är nyfiken på om man kan trimma den på något sätt, vilka bönor som kan tänkas funka bra i sammanhanget eller något annat man kan göra.

Tacksam för tips.
 

Agathorn

Well-known member
Vet ingenting om automatiska maskiner men lite småtips du kan kolla på är:

* Håll maskinen ren! (då menar jag dom inre delarna såklart)
* Kör med färska bönor och prova dig fram.
* Ifall ni kan justera malgraden så mal finare. Dock verkar det generellt som att automatiska extraherar espresso på tok för snabbt.
 

RTO

Active member
Tack för bra tips!
Ska kolla om man kan justera malningsgraden och datum på bönorna.
Någon som har något tips på bönor som funkar bättre med snabbare extrahering om det inte går att ställa in kvarnen?

Hur är förresten Molinari Bio-bönorna i jämförelse med andra?
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp