Sökes: Mini-hopper i glas!

Mayhem

Well-known member
Hoppern till min nya kvarn Elektra Nino är galet stor. Jag vill byta den mot något mindre.

Det finns en mindre hopper från Ditting till kvarnen KR805 som tydligen skall ha samma/kompatibel infästning. De svenska återförsäljare jag pratat med vill dock ha 1400 SEK plus moms och frakt, vilket känns på tok för mycket för en bit plast. Jag letar därför andra lösningar.

Helst skulle jag vilja ha ett enkelt rör tillverkat av glas. Halsens diameter är 68 mm, en ytterdiameter på 67 mm vore nog lagom så lägger man ett par varv tjock mjuk tejp runt för att minska vibrationer och få perfekt passform. Innerdiameter tänker jag mig knappt 59 mm så kan man använda en vanlig tamper som lock/bönmatare, således en godstjocklek på cirka 4 mm. Höjd någonstans runt 10-15 cm.

Någon som vet var man kan hitta något färdigt i närheten av dessa specifikationer eller ett företag som kan tillverka detta på beställning till lagom penning? Har faktiskt ingen aning om vad ett sådant projekt kan tänkas gå lös på men blir resultatet bra kan jag tänka mig en budget runt tusenlappen. Kan även tänka mig ett rör enligt samma specifikationer men tillverkat i transparent plast eller rostfritt stål, dock är jag i första hand intresserad av glas.
 

Mayhem

Well-known member
Här var det inte mycket till respons. Hursomhelst har jag hittat ett företag som kan tillverka glasröret enligt mina specifikationer, kostar 400 SEK plus moms och frakt. Poster väl bilder om en vecka eller två när det sitter på plats på kvarnen...!
 

djneo

Well-known member
Här var det inte mycket till respons. Hursomhelst har jag hittat ett företag som kan tillverka glasröret enligt mina specifikationer, kostar 400 SEK plus moms och frakt. Poster väl bilder om en vecka eller två när det sitter på plats på kvarnen...!

Skulle gärna också beställa 1 st av dig om du kan köpa en till.

Har en k30 så det borde vara samma fästen...
 

Mayhem

Well-known member
Fler exemplar borde gå fint. Företaget jag pratat med heter Humi-Glas och ligger i Lund.

De hade färdiga rör med innerdiameter 59 mm och ytterdiameter 65 mm, så man får dra ett par extra varv av någon tjock isolerande tejp runt botten som skall ner i kvarnen (vilket samtidigt borde dämpa vibrationer). Längd får du välja själv, arbetskostnaden består just av att kapa röret till önskad längd och snygga till ändarna.

400 SEK var deras minimidebitering så det är inte omöjligt att vi får ner styckepriset något. Leveranstid var cirka en vecka. Tror jag ringer dem på måndag och lägger en beställning... :)
 

Mayhem

Well-known member
Resultatet blev inte så dumt! Passformen var riktigt bra, två lager vulktejp runt botten bara så satt den stadigt och vibrationsfritt. Kunde kanske varit något kortare än 10 cm trots allt, lite knixigt att få upp tampern om man maler ut alla bönorna men kommer nog delvis lösa sig när jag köpt lock-tamper som är gummerad hela vägen upp (Cafelat Pillar).

attachment.php

attachment.php

attachment.php
 

Bilagor

  • espresso.jpg
    espresso.jpg
    124.3 KB · Visningar: 211
  • espresso-grinder.jpg
    espresso-grinder.jpg
    95.8 KB · Visningar: 208
  • espresso-hopper.jpg
    espresso-hopper.jpg
    85.4 KB · Visningar: 212

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp