Rwanda Gatsinga sundried motsvarighet?

Raswell

Active member
Hej!
Drack just den troligen godaste koppen kaffe jag någonsin druckit, hands down, alla kategorier. HELT SJUKT vad den var god, Rwanda Gatsingan(sundried) alltså.

Dels som espresso men även som cortado(50/50) och det var där jag höll på att dö av njutningen som följde. Drog den ganska långt(drip-droppandes första 10 sek) och med mjölk blev det alltså helt sagolikt.

Innan tankarna hann samla sig efter första chocken så hade den dock sålt slut på baristashopen, någon som vet var man kan få sig ännu en fix?

Denna är vad jag förstått rätt limiterad och söker därför med ljus och lykta efter en tronföljare med liknande smakregister tillsammans med mjölk. Vad bör jag leta efter? Finns det billigare, mer lättillgängliga kaffen som smakar någotsånär åt det hållet? VAR?!

Snabb hjälp mottages tacksamt(cirkus 100gram kvar innan slutmalen påse). Tack!
 

Mayhem

Well-known member
Du bor ju i Stockholm? Bara att åka in till J&N konceptbutik vid Mariatorget och handla, de har säkerligen kvar då det rostades så sent som i onsdags. Kaffecompagniet vid St. Eriksplan hade påsar från denna batch i fredags, jag köpte en men det blev faktiskt inget vidare då den var alldeles för färsk! Skall prova det som är kvar framåt slutet av veckan...
 

Raswell

Active member
Herregud, hrbrun har självklart rätt. Dagens Jeopardy inom kategorin formuleringar för 500 går till: hrbrun. Tack för allas medverkande!
 

hrbrun

Well-known member
Herregud, hrbrun har självklart rätt. Dagens Jeopardy inom kategorin formuleringar för 500 går till: hrbrun. Tack för allas medverkande!

weeeeheeeee! 500 odefinierade pengar. undrar vad jag ska köpa.......... hmmm.... livstidsmedlemskap i ordmärkarföreningen kanske.... nej just det, det var gratis :)
 

demo

Well-known member
dags att liva upp tråden....kommer få hem en påse snart från Englund som va så tålmodig me mina jobbiga beställningar:)

hur gör den här bönan sig som bäst? ni som har erfarenheter av den kan väll dela med sig av sina lyckade skott.

dosering, extraktion m.m?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Har haft några påsar Rwanda Gatsinga Sundried (late harvest) hemma och för mig blir de allra bäst som rena 25or. Kör runt 20-22 gram i Synessokorgen.

Godast utan mjölk.

//Stefan (som testat Gatsingan fram och tillbaka men aldrig fått bättre resultat än de runt 25 sekunder)
 

demo

Well-known member
tack stefan...du har fört mkt lycka i mitt kaffeliv måste ja säga...

anledning till val av maskin och kvarn genom insperation av video: stefanböna
anledning till att börja med wdt genom insperation av video: stefanböna

massa andra bra tips...tackar tackar stefan...du vart till hjälp många gånger här på RK:)

då satsar ja på en ren 25:a då och en dosering på runt 20g...men hur är de me mängden då?
6cl på en dubbel? och tempen?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp