Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 16

Lightbulb SoyaDryck istället för mjölk

Jag skall stå med PytteLatte på fitnessmässan nu den 5:e och 6:e december och vill göra något lite extra för de idrottsmänniskor som komma skall.

Förra åter var det 15000 besökare, och i år tror man att det blir fler.

Tänkte byta ut mjölken mot soyadryck, och är sugen på tipps och förslag.

Vilka märken gillar ni bäst?

Har ni provat? Tycker ni att det är gott?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Senior Member Gholams avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Nej det är inte gott.

Jag tycker inte heller att det är gott men till den maskin jag ofta spakar kommer det inte helt sällan folk som inte tål mjölk men som glatt smaskar i sig sojalatte. Vi har en söt sojamjölk så de får liksom en färdigsockrad dryck. Jag ryser bara jag skriver om det men kunderna tycker uppenbarligen om det dom beställt. Jag har för mig att det finns en mindre söt sojadryck också men jag har verkligen dåligt koll på utbudet.

Något som är riktigt gott är havremjölk, mums!
    Soja är väl uppskattat bland de som inte gillar den vanliga mjölken men jag tror det är bäst att hålla sig till vanlig mjölk. Många jag har bjudit på soja har inte kunnat tömma koppen.

Jag tycker det är grymt gott med sojamjölk. Lättare att skumma än havre också, vad jag har förstått. Havre kan jag inte få ner alls, så jag har inte provat. Alpros är helt klart bäst, de har ju en liten fitnessprofil också. Föredrar den sötade, men osötad är också helt OK.

En liten fråga bara: varför skulle idrottsmän hellre välja sojamjölk än vanligt?

Soja är östrogenhöjande vilket sänker prestationsförmågan, proteinet i sojamjölk är inte fullvärdigt och innehåller inte hela aminosyrekedjor. Sen smakar det inte lika gott heller. Men det är min åsikt.

Kanske kan ha både vanlig mjölk samt sojamjölk så får kunderna välja?

//Zebbe

Jo, soja innehåller visst fullvärdigt protein (enligt FDA, som borde veta vad de pratar om).

Soja tillför östrogen som sagt, vilket sänker borde sänka testosteronhalten något. Jag har dock inte sett några studier som visar att detta får några signifikanta effekter i träningssammanhang. Vilka har du tittat på? Däremot borde ju östrogenet innebära en minskad risk för prostatacancer. Alltid nåt.

Men jag håller med dig om att soja inte direkt borde ha någon större fitness-status, så att säga. Bland de positiva effekterna av soja finns kolesterolsänkning, en del omega3-liknande fettsyror samt mindre halt av mättat fett jämfört med mjölk. Detta borde väl dock vara bra för hälsan i allmänhet, men inte direkt något som är extra viktigt för idrottande människor.

När det gäller smak på soja så bör det nämnas att det är en enorm skillnad mellan märken. Gogreens och Carlshamns drycker tror jag är de som är mest lika mjölk. Men ta inte mitt ord för det, minns inte riktigt hur mjölk smakar.

Men ha alltid flera alternativ! Var snäll mot allergikerna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •