SoyaDryck istället för mjölk

PytteLatte

Member
Jag skall stå med PytteLatte på fitnessmässan nu den 5:e och 6:e december och vill göra något lite extra för de idrottsmänniskor som komma skall.

Förra åter var det 15000 besökare, och i år tror man att det blir fler.

Tänkte byta ut mjölken mot soyadryck, och är sugen på tipps och förslag.

Vilka märken gillar ni bäst?

Har ni provat? Tycker ni att det är gott?
 

Bilagor

  • Tuk Tuk 1.jpg
    Tuk Tuk 1.jpg
    40.4 KB · Visningar: 25

supinum

Well-known member
Jag tycker inte heller att det är gott men till den maskin jag ofta spakar kommer det inte helt sällan folk som inte tål mjölk men som glatt smaskar i sig sojalatte. Vi har en söt sojamjölk så de får liksom en färdigsockrad dryck. Jag ryser bara jag skriver om det men kunderna tycker uppenbarligen om det dom beställt. Jag har för mig att det finns en mindre söt sojadryck också men jag har verkligen dåligt koll på utbudet.
 

Nysquist

Active member
Något som är riktigt gott är havremjölk, mums!
Soja är väl uppskattat bland de som inte gillar den vanliga mjölken men jag tror det är bäst att hålla sig till vanlig mjölk. Många jag har bjudit på soja har inte kunnat tömma koppen.
 

addow

Active member
Jag tycker det är grymt gott med sojamjölk. Lättare att skumma än havre också, vad jag har förstått. Havre kan jag inte få ner alls, så jag har inte provat. Alpros är helt klart bäst, de har ju en liten fitnessprofil också. Föredrar den sötade, men osötad är också helt OK.
 

zzaar

Well-known member
En liten fråga bara: varför skulle idrottsmän hellre välja sojamjölk än vanligt?

Soja är östrogenhöjande vilket sänker prestationsförmågan, proteinet i sojamjölk är inte fullvärdigt och innehåller inte hela aminosyrekedjor. Sen smakar det inte lika gott heller. Men det är min åsikt.

Kanske kan ha både vanlig mjölk samt sojamjölk så får kunderna välja?

//Zebbe
 

addow

Active member
Jo, soja innehåller visst fullvärdigt protein (enligt FDA, som borde veta vad de pratar om).

Soja tillför östrogen som sagt, vilket sänker borde sänka testosteronhalten något. Jag har dock inte sett några studier som visar att detta får några signifikanta effekter i träningssammanhang. Vilka har du tittat på? Däremot borde ju östrogenet innebära en minskad risk för prostatacancer. Alltid nåt.

Men jag håller med dig om att soja inte direkt borde ha någon större fitness-status, så att säga. Bland de positiva effekterna av soja finns kolesterolsänkning, en del omega3-liknande fettsyror samt mindre halt av mättat fett jämfört med mjölk. Detta borde väl dock vara bra för hälsan i allmänhet, men inte direkt något som är extra viktigt för idrottande människor.

När det gäller smak på soja så bör det nämnas att det är en enorm skillnad mellan märken. Gogreens och Carlshamns drycker tror jag är de som är mest lika mjölk. Men ta inte mitt ord för det, minns inte riktigt hur mjölk smakar.
 

zzaar

Well-known member
Jo, soja innehåller visst fullvärdigt protein (enligt FDA, som borde veta vad de pratar om).

Soja tillför östrogen som sagt, vilket sänker borde sänka testosteronhalten något. Jag har dock inte sett några studier som visar att detta får några signifikanta effekter i träningssammanhang. Vilka har du tittat på? Däremot borde ju östrogenet innebära en minskad risk för prostatacancer. Alltid nåt.

Men jag håller med dig om att soja inte direkt borde ha någon större fitness-status, så att säga. Bland de positiva effekterna av soja finns kolesterolsänkning, en del omega3-liknande fettsyror samt mindre halt av mättat fett jämfört med mjölk. Detta borde väl dock vara bra för hälsan i allmänhet, men inte direkt något som är extra viktigt för idrottande människor.

När det gäller smak på soja så bör det nämnas att det är en enorm skillnad mellan märken. Gogreens och Carlshamns drycker tror jag är de som är mest lika mjölk. Men ta inte mitt ord för det, minns inte riktigt hur mjölk smakar.


Oj skrev visst lite fel soja innehåller fullvärdigt protein men inte fullvärdiga aminokedjor vilket mjölk har, dvs man måste komplettera soja med andra aminokedjor som finns i exempelvis ris eller liknande för att få ett riktigt fullvärdigt protein som innehåller alla aminokedjor såsom EAA och BCAA. Soja saknar essentiella aminosyran metionin vilket gör att sojaprotein inte ska anses som ett fullvärdigt protein.

Det finns studier på hur soja påverkar både negativt och positivt på hälsan på pubmed. Vad menar du med omega3 liknande fettsyror? menar du omega6 eller omega9 som kan påverka kroppen negativt vid höga doser eller vilka kedjor pratar du om? Visst har soja bra egenskaper det också men som marknadsföringen för sojabaserade produkter ser ut nu målas det upp som att soja är något mirakelmedel.

(Morens C, Bos C, Pueyo ME, et al. J Nutr 133(9):2733-40, 2003) I denna artikel visade det sig att försökspersoner som åt sojaprotein fick en förlust av kväve jfr med de som åt vassle, som fick en ökning. alltså kan soja hämma muskeltillväxt.

Om du vill läsa mer o nörda ner dig som jag finns ett antal länkar här:
https://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=626

Förlåt för lite offtopic men är man en träningsnörd så är man :)
 

addow

Active member
Soja saknar inte metionin, men innehållet av den är mindre än i exempelvis vassleprotein. Fram till 90-talet såg man det som ett hinder, vad jag har förstått. Däremot så användes rått-tester för att avgöra detta och eftersom gnagare har ett större behov av svavelhaltiga aminosyror (källa) än vad människor har så använder sig FDA och WHO sedan 90-talet av metoden Protein Digestibility–Corrected Amino Acid Score istället, vilken klassar sojaprotein som ett "riktigt fullvärdig protein". Sojaproteinisolat tenderar dock att innehålla högre halter av metionin.

Däremot måste det understrykas att alla metoder för att undersöka ett proteins kvalitet, vare sig det är det nya PDCAAS-systemet eller något av de äldre, så utgår de från att en individ bara har ett enda intag av protein. Vilka proteinkällor man ska välja beror helt och hållet på hur ens övriga diet ser ut, och således blir sådana här undersökningar tveksamma när det gäller att rekommendera proteinkällor. Kort sagt: Allting bör alltid tas med en nypa salt.

Ja, det finns många studier som är läsvärda, och för en lekman är det beklagligt att det aldrig går att säga om något är "nyttigt" eller ej. :) Tänk om biologi vore lika enkelt som fysik. När det gäller Omega-3 tänkte jag på Alfalinolensyra. Nu läste jag nyligen en studie (som jag naturligtvis inte hittar) om att Omega-3 inte alls miskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, så det är väl bäst att ta även det med en nypa salt.

Fast den studien som du refererar till hade väl inget att göra med testosteron/östrogen? Men den var visserligen relevant.

Håller verkligen med dig om marknadsföringen när det gäller såväl soja som mjölk, omega-3, gojibär och andra mirakelmedel. Forskningen om näringslära är oerhört intressant, men det är mycket tveksamt om man kan dra så stora slutsatser som vissa gör från den.

Jaja, vi kanske borde återgå till topic och ta eventuella fortsatta inlägg i PM.
 

zzaar

Well-known member
Soja saknar inte metionin, men innehållet av den är mindre än i exempelvis vassleprotein. Fram till 90-talet såg man det som ett hinder, vad jag har förstått. Däremot så användes rått-tester för att avgöra detta och eftersom gnagare har ett större behov av svavelhaltiga aminosyror (källa) än vad människor har så använder sig FDA och WHO sedan 90-talet av metoden Protein Digestibility–Corrected Amino Acid Score istället, vilken klassar sojaprotein som ett "riktigt fullvärdig protein". Sojaproteinisolat tenderar dock att innehålla högre halter av metionin.

Däremot måste det understrykas att alla metoder för att undersöka ett proteins kvalitet, vare sig det är det nya PDCAAS-systemet eller något av de äldre, så utgår de från att en individ bara har ett enda intag av protein. Vilka proteinkällor man ska välja beror helt och hållet på hur ens övriga diet ser ut, och således blir sådana här undersökningar tveksamma när det gäller att rekommendera proteinkällor. Kort sagt: Allting bör alltid tas med en nypa salt.

Ja, det finns många studier som är läsvärda, och för en lekman är det beklagligt att det aldrig går att säga om något är "nyttigt" eller ej. :) Tänk om biologi vore lika enkelt som fysik. När det gäller Omega-3 tänkte jag på Alfalinolensyra. Nu läste jag nyligen en studie (som jag naturligtvis inte hittar) om att Omega-3 inte alls miskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, så det är väl bäst att ta även det med en nypa salt.

Fast den studien som du refererar till hade väl inget att göra med testosteron/östrogen? Men den var visserligen relevant.

Håller verkligen med dig om marknadsföringen när det gäller såväl soja som mjölk, omega-3, gojibär och andra mirakelmedel. Forskningen om näringslära är oerhört intressant, men det är mycket tveksamt om man kan dra så stora slutsatser som vissa gör från den.

Jaja, vi kanske borde återgå till topic och ta eventuella fortsatta inlägg i PM.


Offtopic:
Vad jag har förstått när jag läst på om sojaprotein så görs det enbart fullvärdigt genom att tillsätta ordentlig mängd metionin, och detta görs enbart i sojaproteinpulver dvs sojaisolat som du nämner så det kan anses vara fullvärdigt, tveksamt dock om sojamjölk innehåller isolat då det är rätt dyrt att framställa.

De där med omega3 har jag också läst artikeln finns publicerad på pubmed men kommer inte ihåg vad den hette. Men det var inte omega3 just som var boven har jag för mig utan ett överskott på omega6 var det som kunde ha skadliga effekter. Dock så handlade artikeln om omega3 men omega6 ligger nästan alltid o spökar i produkter med hög omega3 halt.

Visst vissa källor säger att sojaprotein är ett fullvärdigt protein men rent sojaprotein (inte isolat) saknar vissa kedjor som gör att det inte borda få kallas ett rent fullvärdigt protein. Metoden du länkar till säger enbart hur pass mycket kroppen kan tillgodose sig proteinet som finns i produkten. Vassle tillgodoser kroppen till 100% av aminosyrorna dvs komplett och soja till 95% dvs något saknas eller kan inte tas upp av kroppen. Aminosyrorna kanske finns där men kan inte tas upp då något annat ämne stör ut det, vad nu det skulle vara vet jag inte tyvärr. Självklart ska man ta mycket med en nypa salt för hur skulle världen se ut om Anna Skipper fick bestämma med hennes makes bluffmetoder ;)

Det som stör ut testosteronet i sojaprotein är isoflavoner så om du vill veta om varför sök om det på pubmed där står mycket matnyttig info om isoflavoners påverkan på kroppens testosteronproduktion.

Gojibär kul att du nämner det! Värsta hypen på det nu trots att de inte innehåller något speciellt bra aktivt ämne, visst det är nyttigt men inte mer än så. Självklart så baseras forskningen på ett sorts intag protein vilket inte går att testa om försökspersonerna ska kunna leva ett "normalt" liv.

Måste säga att det är sjukt kul att diskutera ämnet då vi förmodligen har olika syn på det hela. Jag är kostnörd och bodybuilder så jag har säkert en något vinklad vy från detta. Vad har du för utbildning som är insatt i detta? Eller sitter du o googlar? :p

Back on topic:
Jag antar att det är Fitnessfestivalen dvs luciapokalen ni ska servera kaffe på?, jag ska dit och mingla runt med folk o kolla på bodybuildingtävlingar samt representera min sponsor self omninutrition. Vore skoj att komma förbi på en kopp. Vilka bönor kommer serveras och vart kommer ni stå i mässhallen? :coffee:
 

PytteLatte

Member
Offtopic:
Vore skoj att komma förbi på en kopp. Vilka bönor kommer serveras och vart kommer ni stå i mässhallen? :coffee:

Du är grymt välkommen. Vi ska vara inne i mässhallen, ja.

Vi har inte bestämt oss för vilka bönor vi skall använda, men det ser ut att bli Monsun Malabar och Alpro Soyadryck.

Man behöver ett ganska kraftigt rostat kaffe för att kväva soyadryckens påverkan på smaken.

Tack för alla inlägg förresten. Vi kommer naturligtvis ha vanlig mjölk också, men jag tror att många kommer vilja prova soya i alla fall, då det upplevs som ett häslosammare alternativ.:coffee:
 

addow

Active member
Tja, om ni vill läsa det så. :) (Tillåtelse från zzaar att posta inläggen såklart)

zzaar sa:
Oj postade visst på fel plats tänkte ta det i pm men vart i forumet igen. Vart har du fått detta intresse för kost och näringslära ifrån? själv är jag träningsfreak och hänger dagligen på pubmed och lär mig massa nytt. Mycket är blaj precis som du skriver men vissa publikationer kan vara mycket vettiga.

I denna artikel ser du påverkan på testosteronet av sojaproteiner om du var intresserad.

Goodin S, Shen F, Shih W, et al. Clinical and biologic activity of soy protein powder (SPP) in healthy male volunteers: effect on testosterone and luteinizing hormone (LH). Program and abstracts of the 40th annual meeting of the American Society of Clinical Oncology; June 5-8, 2004; New Orleans, Louisiana. Abstract 4611.

addow sa:
Svarar både på forumposten och på PM:et.

Angående tillsats av metionin: Trodde jag med, men på den sidan du länkade till verkade det ju mer vara så att man koncentrerade metioninhalten istället för att tillsätta nytt.

Vad jag kan se är metoden jag länkade till just ett sätt att mäta kvaliten på proteinet genom att jämföra det med den optimala aminosyresammansättningen för människor. Det är iaf vad jag kan utläsa av texten på denna sida: http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/7/1865S .

Ah. Men östrogenhalten borde ju också kunna påverka testosteronhalten. Kul att du nämner isoflavoner. De verkar ju ha väldigt stor påverkan

Hehe, nä, jag har inte mer än gymnasieutbildning, men jag är vegan (så jag har säkert också en vinklad vy) och såklart intresserad av att få i mig allt jag behöver. Dessutom är jag med i Föreningen för Vetenskap och Folkbildning, och försöker generellt undersöka vilken vetenskap som finns bakom diverse kostråd och dieter, samt kritisera bristen på belägg för överdrivna påståenden.

zzaar sa:
Okay min sambo är vegan så jag har lite input därifrån jag också men jag är kostnörd (och utbildad civilingenjör) och håller sjuk koll på allt jag äter för att tillgodose mina behov för att kunna bygga så mycket muskler som möjligt.

Kostråd och dieter är något jag gör åt många personer då jag håller på som personlig tränare. Dock inte skolad från något gym som förespråkar vissa dieter och så vidare, alla kroppar har olika behov. Östrogenhalten påverkar absolut testosteronet! Finns info om det på pubmed också. Att mycket kostråd är rent bullshit håller jag med om, mår dåligt varje gång jag ser Anna Skipper på tv då det hon håller på med bygger på hennes låtsasprofessor till fästman.

Metoden som du länkat till mäter andelen aminosyror i en produkt som kroppen behöver det håller jag absolut med om. Så på pappret borde soja anses som fullvärdigt. Dock så kan inte alla aminosyror tas upp av kroppen vilket torde ge att det inte är fullvärdigt.

Jag brinner verkligen för detta och jag tycker det är sjukt kul att snacka om det hoppas du tycker likadant

Men varför jag började hetsa lite var på grund av att det är på en bodybuildingtävling de ska servera kaffet på och där kommer många dissa dom på grund av sojabaserat..

addow sa:
Jo, men sånt här är ju fett kul. Har läst om näringslära på hobbybasis ett tag. Apropå Skipper - har du läst nåt av Annika Dahlqvist? Där blir man verkligen mörkrädd. Tala om någon som inte har koll på vetenskap men ändå tvärsäkert kan gå ut och ge kostråd åt människor. Är inte lika insatt i Skippers råd, eftersom jag inte använder TV och har fått för mig att det mest är där hon brukar förekomma.

Men om man ser till det stora antalet studier så verkar det ju finnas flera som menar att soja är fullvärdigt och flera som menar att det inte är det. Oavsett vilka man väljer att se på så är det väl rimligt att säga att sojaprotein är åtminstone nästan helt fullvärdigt. Nytt för mig var dock att isolatet hade en annan näringssammansätting än proteinet i bönorna. Intressant diskussion detta.

Ska försöka hitta mer studier som visar på en sjunkande testosteronhalt i och med intag av soja. Har hört många prata om det, men jag undrar verkligen om det är en signifikant minskning. Sen är det ju svårt att veta om man ska välja att ligga på en lägre testosteronhalt för att minska cancerrisken eller inte. Finns ju för- och nackdelar med det mesta.

Ah, så "bodybuildingssamhället" är mer eller mindre enhälligt i den frågan? Minns från de gamla diskussionerna på vegan.nu:s bodybuildingsdel (vilket är ungefär den erfarenheten jag har från bb) att varje bodybuilder mer eller mindre körde sitt eget dietrace och att alla hade olika åsikter om det mesta. Men som sagt, jag är inte så insatt i den kulturen.

(Sidenote: Är det inte dyrt att vara bodybuilder? Brukar inte ni ligga på sisådär 4500 kilokalorier per dag? Det skulle ju kosta skjortan för mig. )

zzaar sa:
hehe jo vi käkar en del jag ligger på ca 3800kcal per dag nu under min deff.. annars blir det uppåt 5000kcal Det blir rätt dyrt om man ska käka kött också :/ kostillskott är nog det som är dyrast i mina matvanor. Men jag har turen att vara sponsrad så jag får det mesta gratis. Självklart kör folk sitt eget race, detta för att olika kroppar reagerar olika på olika dieter / bulkningar men rent generellt så äts inte mycket sojaprodukter eller lakris för den delen då det är testosänkande MEN ACK SÅ GOTT!

hare gött!

Nej, nu ska jag gå ner på stan och köpa avkalkningsmedel.
 

Santis

Member
Tjena PytteLatte å alla andra,

Tycker personligen att Monsun Malabar blir för svag om du kör mer mjölk än 50/50 Jag hade kört på nån mörkare böna för att få mer kaffesmak..
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp