Sökes: Kvarn utan slask

johey

Well-known member
Jag söker en bra motordriven kvarn som klarar att mala ur alla bönor den matas med, utan att det blir slask kvar i malhuset. Lägger jag i en böna som väger 0,3 gram så ska resultatet bli kaffepulver som väger 0,3 gram i mitt filter.

Har provat olika kvarnar och ingen lever upp till detta krav. Detta inkluderar Isomac Prof Inox, Rancilio Rocky, Compak K3 Touch och Mazzer Mini.

Övriga krav är förstås att den levererar högkvalitativ malning som Europiccola blir glad av. Önskemål är även att den är tyst och liten. Priset spelar ingen roll (säger vi).

Finns det jag söker? Ge mig i så fall exempel!
:coffee:
 

PF013

Well-known member
Johey, passade du inte på att köra Versalaben hos J&N? Den är nog det närmaste du kommer. Den är liten, tyst, inget spill (i alla fall om den är rätt justerad), maler bra och kostar skjortan! Men jag var inte så imponerad av hoppern. En vacker idé med dosering av de hela bönorna, men det kändes lite rackligt. Skulle iofs nog funka bättre om man såg till att allt var ordentligt fastskruvat och fyllde upp hoppern lite mer så man fick lite tryck på bönorna...
 

Mayhem

Well-known member
Jag söker en bra motordriven kvarn som klarar att mala ur alla bönor den matas med, utan att det blir slask kvar i malhuset. Lägger jag i en böna som väger 0,3 gram så ska resultatet bli kaffepulver som väger 0,3 gram i mitt filter.
Finns det? Antagligen kommer Versalab M3 närmast, men undrar lite om verkligen allt som stoppas i kvarnen kommer ut på andra sidan. Tyvärr kostar den ju satan, och Versalab verkar småknepiga att ha att göra med.

Annars så är väl Elektra Nino ett bra val om man vill ha stora koniska skivor med minimalt spill kvar i kvarnen. Exakt hur bra återstår att se vid första rengöring. Inte heller den är billig dock... ;)
 

martink78

Well-known member
Ja, en sådan kvar vill jag också ha! Jag monterade bort näsan på min isomac men det blir ändå 2 ton kaffe kvar om jag inte kör framstupa sidoläge med dask i stjärten på eländet.
 

hrbrun

Well-known member
Kom igen när ni skaffat en cafekvarn med en kanal stor som en pråm avsedd för slamfrakt på The Themes! Jag har tillverkat ett verktyg för att skopa ut kaffe på min santos. Har helt enkelt böjt till skaftet på en tesked. Funkar jättebra. Typ...
 

danwi

Well-known member
Versalab M3:an hos J&N samlade en del färdigmalt nedanför malskivorna i utloppet men det är troligtvis (åtminstone till viss del) en justeringssak.

Ruggigt dyr och lite plastiga tillbehör (som också är dyra :)).
 

Lekparkus

New member
Jag gissar på att turk-kvarnar inte samlar på sig så mycket pulver. Men dock är jag ju inte turk, så jag vet inte. Versalab är nog den ända kvarnen som uppfyller dina önskemål. Möjligen någon av Compaks grind on demand modeller om dom inte blir statiska och allt fastnar i mynningen... Annars kan du ju alltid uppfinna en kvarn som maler med lyfttryck. Eller? Haha!

Tack för senast. Fick ni ut något trevligt av Roast Jamet?
(Jag är den unga killen med synthlugg, har bara inte fixat någon visningsbild än...)
 

danwi

Well-known member
Tack själv! Det var riktigt kul och vi fick definitivt ut något av jammet, t.ex. en stor vilja att blindkoppa fler hemmarostningar samt jämföra koppningsupplevelsen med hur det känns som espresso. Man insåg att det krävs lite övning :)

Plus att vi fick leka med roliga maskiner som t.ex. Versalab M3:an :D
 

Tobiemme

Well-known member
jag har roat mig med att väga kaffet före och efter malning med min mazzer mini e – och det diffar verkligen inte mycket! i sällsynta fall har jag mätt upp 0,1g diff, men det kan också finnas en felkälla i att vågen kostade typ 200 kr på Jula...
dessvärre är kvarnen varken särskilt tyst, snabb eller liten. snygg och jäkligt bra, dock! :)
 

johey

Well-known member
Tack för alla fina svar! Jo, jag såg Versalaben, och av denna blev jag inspirerad att starta tråden. Var inte helt frälst i den, så jag hoppas på att finna alternativ.

Compak K3 touch är inte vad jag söker. Den samlar minst en espresso i malhuset. Så snart jag fått tag på en kvarn som uppfyller kravet åker Compaken ut på Köp & sälj. :)

Jag fick ut fantastiskt mycket av jamet. Så mycket entusiasm, så spännande maskiner och så mycket förmedlad kunskap. Wow!
 

johey

Well-known member
Tobiemme: Gör samma test när kvarnen är helt rengjord i huset, pipen och malskivorna. Eller för den delen, skruva upp maskinen och ta en titt i huset när den inte är rengjord så tror jag du ser vad jag menar. Eller rätta mig om jag har fel! Om så, köper jag en Mazzer vilken dag som helst.
 

Mayhem

Well-known member
johey, du vet att du är välkommen förbi att kika på min nya Elektra ;)
Skall vara i toppskiktet bland de stora kvarnarna på att få ut mesta möjliga bönfragment ur malkammaren. Till helgen kanske man får försöka mäta upp hur mycket som sitter kvar där inne efter en veckas bruk.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp