Malningsgrad på Rocky

HE

Well-known member
Som vi vet så har vi ju nollan på olika grader på rockysarna.

Men om var och en utgår från sin grad vid espressomalning.
Hur mycket plussar ni i malning när ni maler för aeropress, presskanna och bryggkaffe?

Ungefär?

Mvh
HE
 

nocavity

Active member
Brukar ligga på 9:an när jag maler espresso. Vissa bönor har krävt lite extra fint, men oftast på 9. Till press vrider jag upp till 28... +/- nåt hack. Kan tillägga att min nolla äro nollad.
 

Ciclista

Well-known member
Jag ligger på 4-5 på espresso men var inte rädd för att testa allt mellan 5-30 med aeropressen. Och bryggtider därtill.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Skilda bud här. Själv ligger jag på 2-3 för espresso. Jag tror jag skulle kunna gå upp en aning om jag tryckjusterade min maskin lite nedåt. Min kvarn är ställd så hårt som stoppskruven tillåter, har inte tagit bort den faktiskt. ;)
 

HE

Well-known member
Ja det är lite lurigt. Tänkte jag skulle börja mala de gångerna jag bjuder på brygg. Då skulle det va gott att bara ställa in kvarnen och köra. Kanske lite lurigare med aeropressen där man kan labba lite mer. Min gräns för nörderiet är att det ska vara lite smidigt också.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Innan jag skaffade Huginen så skickade jag ut en fråga om malgrader för Rockyn. Wannabe här på forumet svarade så här:
Det är förståss lite olika beroende på bönsort, hur färska bönorna är etc.
Espresso ungefär 10-12, aeropress 17-19 (upp och ner bryggning full kaffekopp), Guldfilter 19-21, press 24-26.
Testade för press en gång. Jag tog min "espresso" och lade på skillnaden upp till "press". Blev inte riktigt rätt, men med dessa värden som riktmärken kan man nog få till det bra.

//Stefan (som skattar sig lycklig att slippa mala för press med Compaken)
 

Espressisten

Active member
Nog dags att reklamera min Rocky då jag maler på 0:an och får både överdosera och tampa hårt för att komma upp i mina 25 sek extraktionstid..
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp