Justera OPV ventil på isomac Brio?

petrush

Well-known member
Hej

Relativ nybliven ägare till en (nu uppfräshad) isomac brio, men får inte någe vidare resultat.

Jag undrar om OPV ventilen kan ha kalkat fast, jag får aldrig något vatten att komma ut den vägen, däremot så får jag ibland med för hårt packat trycket att bottna på ca 15 bar. Det är knepigt att balansera så att den ligger kring 8-10 (vilket jag förstår är lämpligt), antingen rinner det för fort eller så blir trycket snabbt högt. Är det så att kanske OPV ventilen kärvar, så att den borde öppna om trycket blir högt, eller hur funkar det här?
 

zix

Well-known member
OM du har en övertrycksventil så kan den gå att ställa in. Då ställer du in den så att den dämpar allt tryck över 9-10 bar. Den kan kärva och så, men jag vågar inte säga hur det är på din maskin, har aldrig tittat in i en sån.
Det är rätt svårt att mala och pärsa så att du får ut precis 9 bar.

Om du öppnar och tittar efter i maskinen så brukar det finnas en tilloppsslang till kokaren från vattendunken, och en slang som leder övertrycksvatten tillbaka till dunken. Följ vilken som helst av slangarna så ska du komma till en ventil (den ligger mellan pumpen och kokaren). Den ventilen bör isåfall ha en ställskruv: över ett visst tryck så fjonkas en fjäder upp, ventilen skiftar läge och leder vattnet tillbaka till dunken istället för till kokaren.
Skruva på skruven för att öka eller minska trycket där ventilen skiftar. Ett bra sätt - om du har en manometer för bryggtrycket på Brion - brukar vara att sätta in ett blindfilter i maskinen och sen skruva på skruven samtidigt som du kollar trycket. Dra ner till det tryck du vill ha (jag brukade sikta på 10 bar). Sen kan du köra kaffe igenom och kolla att trycket hamnar där du vill, det är inte ovanligt att det hamnar runt 9 bar med kaffe i pucken om det var på 10 bar med blindfiltret. Men du får testa, kanske skruva ett par gånger, sen testa igen.
 

zix

Well-known member
P.S. Om du eller vem som helst annan som läste inlägget ovan, ska in i maskinen och inte har vana av att jobba med eöektriska prylar: Försiktighet!

Om du jiddrar i maskinen med ström på, och det måste du om du ska ställa in övertrycksventilen, så kan du förstås få ström i dig. 230 livsfarliga volt, och jämt upp så många ampere som din kropp tål - och lite till.

Använd en riktig elskruvmejsel med isolerat skaft, eller plast/träskruvmejsel. Förbered all isärmontering m.m. med strömmen avslagen, slå på först när du är säker på att allt som behöver plockas bort är bortplockat, och att du har en OK arbetsställning och kommer åt.
Arbeta med EN hand i maskinen när du har den påslagen, lägg den andra bakom ryggen. Inga olyckor tack! :)
D.S.
 

petrush

Well-known member
Tack, å ja, jag har koll på det där med elen - fick en stöt en gång av en synth, och det vill jag inte göra om...

Jag har nu justerat OPV'n på min isomac brio och skruvade ut den högra delen ett antal varv - så långt jag vågade utan att den kändes för lös.

Tidigare har aldrig OPV'n öppnat så länge jag har haft maskinen, men nu öppnar den så att trycket hålls kring 12 bar med en tokhård packad puck. Ser fram emot att testa om det också påverkar kaffet...

Men är tanken att OPV'n ska fungera som del i tryckregleringen eller är tanken att det skall skötas helt med malgrad och tampering? Som det är nu så blir det en del i tryckregleringen.
 

zix

Well-known member
Vad tanken är med att dra åt backventilen så att den inte släpper förrän 15 bar (vilket innebär att den i princip inte reglerar trycket på pumpen, som ju oftast presterar runt 15 bar) förstår jag inte, men det är jättevanligt att maskinerna är inställda så. För att dom tror att konsumenterna blir besvikna om maskinerna inte visar 15 bars tryck, så som det står i reklamen? Det används ju som säljargument.

Kul att du lyckades. Det är inte så dumt att du stannade på 12bar eftersom ventilen kanske släpper lite till av sig själv, den kan ju vara lite igensatt som du säger. Men ska du känna tydlig smakskillnad på espresson så bör du ner till 9-10 bar. Du kan ju låta den gå en dag eller två på 12 bar, och sen öppna och reglera ner lite till.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,679
Inlägg
155,796
Medlemmar
19,371
Senaste medlemmen
Intäkt
Topp