Ännu en nybörjare!

Ja, här har ni ännu en nybörjare. Jag och min man fick våran Silvia och Rocky i början av veckan och har övat varje kväll nu samtidigt som vi frenetiskt läst här - allt som vi kunnat komma över. Vi räknar inte med att få det bästa kaffet på ett tag...men jag har en liten fråga ändå.

Jag har förstått att maskinen ska stå på ett tag innan man börjar göra espresson och att man även ska spola igenom maskinen 1-2 gånger.
Jag maler mina bönor, har dubbelfilter och tar till rikligt med kaffe (eftersom vi underdoserade i början). Tampar och så i med portafiltret i maskinen.
Första omgången kaffe droppar det bara ner kaffe ner i kopparna. Låång extraktionstid.
Sedan så gör jag precis samma procedur igen, försöker ta lika mycket kaffe, tampar lika hårt och då rinner kaffet helt plötsligt fint ner i koppen. Smaken blir väl någorlunda.
Puckarna är torra och fina - vad jag som nybörjare kan se.

Vad beror detta på, att det droppar så förstta gången man kör? Detta har hänt med flera olika malningsgrader och samma sort böna. Har det med att trycket inte kommer upp lika mycket första gången eller vad handlar det om?
 

Mayhem

Well-known member
Ptja, har du tömt/rengjort utloppet i kvarnen mellan sessionerna? Annars kanske det kan bero på att en stor del av det kaffe du får ut i portafiltret till första skottet är sådant som maldes under förra sessionen och sedan dess legat kvar i kvarnen. Prova att försöka borsta ur kvarnens "näsa" (om du har en Rocky utan dosator) samt mala igenom och slänga de första grammen kaffe som kommer ut ur kvarnen när du påbörjar en session
 

Ciclista

Well-known member
Det är ganska svårt som nybörjare att repetera exakta skott gång efter varannan, så är det för alla. Man kanske distribuerar lite annorlunda, tampar lite annorlunda osv. Sen så är det ju som Mayhem också säger, kaffe fastnar och blir gammalt i kvarnen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp