Köpa espressomaskin, vilken?

fiialill

New member
Hej!

Ska köpa en "nybörjarmaskin" i modell mindre. Har hittat några alternativ men skulle gärna vilja ha hjälp/råd.

Tre olika maskiner från Gaggia, classic, baby samt evolution. Även tre från Isomac, viper, napolissma och giada.

Vad finns mer som kan rekommenderas?

Vad ska jag välja?

/Sofia
 

HE

Well-known member
Jag skulle nog ta classic, den har fått en del bäst i test. Och gör goda espresso. Det finns bärgis någon här på forumet som har en att sälja. Är ett ångrör från Rancilio monterat på kan man oxå vara nöjd. Röret gör att man lättare skummar mjölken för latteart. Jag tror även att de flesta maskiner som säljs här på forumet har fått mycket kärlek.

Ett annat standardsvar som kommer dyka upp är. Tänk på att en riktigt bra kvarn är viktigare än Kaffemaskinen.:coffee:
Lycka till!
HE
 

HE

Well-known member
Förlåt, jag utgick bara ifrån maskinerna du nämnde Sofia. Silvian är inte fel heller.
Som sagt man kan nog göra sköna klipp här på forumet.
 

Alex_O

Member
Jag hade en isomac giada först, men bytte fort till baby tillsammans med en rocky kvarn. Men tror att de flesta skulle ta en classic eller en silvia som första maskin.
 

zix

Well-known member
Jo, jättelätt, du köper djneos grejer ;)

Vill du ha maskin som gör bra kaffe lättare så måste du gå upp på E-61:eek:r, och då blir det dyrare. Såvida inte du hittar nån beggad e61:a på blocket, som bara är att köra igång.
 
B

bo

Guest
Jag köpte en beggad Gaggia Classic för en månad sen. Blev helt kaffebiten och sitter nu med en Izzo Vivi MK ll. HX maskkin med E-61 brygghuvud.
Har druckit kaffe för närmare tusen spänn och druckit mjölk som aldrig förr!
En bra start är en beggad Gaggia Classic. Jag pimpade min Gaggia till ett Rancilo ångrör direkt.
Sen om du gillar kaffe så är det by by till Classican innom en månad....
Bo
 

johey

Well-known member
En annan intressant bana är förstås en manuell maskin. Jag ångrar att jag inte satsade på det som förstamaskin iställetför Silvian. Men det har jag rådit bot på nu på senare. Jag säger inte att du ska köpa en La Pavoni Europiccola, men jag tycker att du bör kolla på det alternativet innan du bestämmer dig.

Förövrigt måste du såklart ha en bra kvarn. Någon har säkert redan sagt att det är viktigare än maskinen. :)
 

zix

Well-known member
Javisst, J!
Leva är ju maxat kul. Jag blev bortskrämd från europiccola och liknande maskiner ifrån början (inte här på RK, det var innan RK ens fanns) och förträngde min längtan efter en sån därn stor och rolig spak. Dom var i stort sett omöjliga att bemästra, SAS det.

7500 fattigare och en E61:a rikare så var det ändå nåt som saknades. Min Domobar var jättebra, men jag trivdes inte med den riktigt. Nu vet jag vart jag hör hemma: i levaland!
Så pröva gärna, och OM du skulle gilla det, låt ingen säga till dig att levamaskiner inte går att använda.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp