Exctract Mojo

peterparnes

Well-known member
Snubblade över en pekare till Exctract Mojo som är en mjukvara och en portabel refraktometer för att mäta styrkan i kaffet. Mjukvaran får man prova gratis i 15 dagar.

Någon som provat detta eller sett det "in action"?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Kikade just på videon på hemsidan och kan inte annat än hålla med MaZ: vad ska man med detta till?

I videon berättas det att om kaffet smakar surt så mal finare eller öka tiden och smakar det bittert mal grövre eller minska tiden. Det vet väl alla som håller på med espresso, eller?

Men, skulle man ha massor av pengar till ingenting bättre, så kanske det skulle kunna vara en kul show-off-pryl. Eller något att kolla sig själv med: hur "rätt" ligger mitt kaffe när jag tycker att det är gott?

Jag föredrar att kolla mig själv medelst en våg, ett stoppur, krönta glas och mina (förvisso usla) smaklökar. Misstänker att det är billigare, enklare och mer rättvisande i längden... :cool:

//Stefan (som förvisso älskar onödiga tekniska prylar, men som nog klarar sig utan denna)
 

zix

Well-known member
När jag såg titeln på tråden så trodde jag att extract mojo var nåt som Austin Powers skulle bli deppad av att ha förlorat i sin nästa "the spy who"-film. Hur deppad skulle man inte bli om plötsligt alla ens espresso blev kassa?
 

peterparnes

Well-known member
Jag trodde först det var ett skämt men när jag ser att de fått SCAA pris så börjar man undra...

ähh drick ditt kaffe och håll tyst!
 

martink78

Well-known member
Fast det är väl som det står en educational & training tool. Jag har inte alls svårt att tänka mig att det är ett bra verktyg om man jobbar med utbildning, forskning eller utveckling i kaffebranchen. Det ger ju ett sätt att mäta att man brygger på samma sätt gång efter gång utan att vara beroende av subjektiva smaktester.

Däremot är det ju inte speciellt användbart för den som skall göra kaffe åt sig själv eftersom man då ju bara är intresserad av den subjektiva uipplevelsen, oavsett var den ligger i kurvan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp