Renovering av ECM Raffaello!

PF013

Well-known member
Jag är en dålig människa, jag vet. Jag hade inte kameran med mig när jag nakensvarvade... Men nu har Raffe (eller Whaffe som han heter här på schlätta) fått ett nakenportafilter. Det blev riktigt snyggt också...

(och, ja, jag hade kläderna på mig när jag svarvade. ;))
 

PF013

Well-known member
När katten är borta...

... så släpar råttorna in Raffe i köket!

Idag har jag kört iväg familjen till tåget, och börjat förbereda mig för en tung kaffehelg! Efter jobbet åkte jag till Biltema och plockade upp diverse VVS-delar, så jag numera har ett Gardena-uttag på en kran mellan blandaren och och diskmaskinen. Med en vattenslang ut ur underskåpet och avloppet med slang direkt ner i vasken står nu Raffe på diskbänken. Sen sist så har han fått en nygammal pump (den gamla gick inte tillförlitligt, även med den uppgraderade kondensatorn). Det har också hamnat en temperatursensor i gruppen, men på det lätta stället och inte på det bra. Jag har i kväll labbat med hur man ska flusha för att få en tempstabil extraktion, men inte riktigt kommit fram till något bra. Det vore underbart om nålventilerna jag beställde från USA i söndags kom innan helgen så man kan labba utan att göra av med en massa kaffe.

Är det nån med tempsensor i sin HX (Marv?!) som har en bra plan för hur man ska flusha? Det jag provat hittills är att flusha ner till 90ºC och skjuta direkt, och flusha till 80ºC och vänta 30 sekunder. I första fallet så får man en extraktion som börjar lågt (under 90), men efter bara ett par sekunder stiger upp över 95ºC. I det andra fallet verkar det bli en helvild temperaturresa! Börjar runt 90, stiger upp till 96, faller ner till 89 och börjar stiga upp mot 95 vid slutet av skottet.

Som det ser ut så kommer jag skjuta morgonskottet i morgon med Silvia, men skumma mjölken med Raffe. Då kan man snacka om dubbelkokare! Tre meter mellan kokarna!

I morgon ska danwi och jag förhoppningsvis gjuta den första (och mest kritiska) delen till drömkvarnen! Börjar nog bli dags att starta en tråd om den!
 

Marv

Well-known member
Jag har ställt in kokartempen så att grupptempen ligger på ca 96 grader. När jag sedan drar ett skott spolar jag direkt innan bryggning tills temperaturen ligger på den temp jag vill ha under bryggning. Därefter direkt in med fitret och brygg. Temperaturen under bryggning brukar ligga inom en grad. Jag har dock inte mätt upp vad temperatuen är i pf. Detta funkar sålänge jag vill ha samma eller nära temp som brygghuvudet. Om jag te.x skulle vilja ha 91C så skulle temperaturen stiga under bryggningen.
 

PF013

Well-known member
Åfan... Jag får en grupptemp (visserligen mätt innan 3-vägsventilen) som ligger på 104ºC. Kanske ska pröva att vrida ner pressostaten en aning. Men trycket är ändå inte högre än 0,8 bar... Borde nog dubbelkolla manometern också...
 

Marv

Well-known member
Om det visar sig att grupptempen är på tok för hög med rimliga kokartryck, kan det kanske vara värt att fundera på att sätta in en flödesberänsare/gicleur i thermosifonslingan. Jag ligger på 96-98C i gruppen med 0.9bar i kokaren.
 

PF013

Well-known member
Intuitivt skulle jag vilja sätta en sån begränsning på den "kalla" sidan, röret från gruppen till HXens nederdel. Är det korrekt? Det borde ju påverka om det främst är vatten från toppen eller botten av HXen som kommer ut i skottet...

Nån som har en grov känsla för vad det är för strypning som behövs? 1 mm i diameter? 2? Jag kanske helt enkelt ska smälla på en kulventil på röret så man kan labba friskt...
 

PF013

Well-known member
... och förresten, jag vred igår ner pressostaten till det tog stopp, och landade på 0,5-0,6 bar. Grupptemperaturen fortfarande över 100, och ångtrycket märkbart lägre. Så det är nog en flödesstrypning i slingan som behövs.

En fördel med det lägre ångtrycket är att man kan ånga i princip dagen lång utan att trycket sjunker. Alls. :)
 

Marv

Well-known member
De färdiga jag har sett är 2 eller 3 mm och sitter på inloppet till gruppen, dvs varma sidan.
kolla in 591734,591735 och 409607 på denna sida
http://www.espressoparts.co.uk/faema.asp?img=88

Jag funderade själv på en kulventil, men det gäller att den klarar >100C och >10bar. Har för mig att gamla Faema hade en justerbar ventil på HX slingan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp