Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 25 till 32 av 40
    Senior Member hrbruns avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Idag förbrukade jag det sista av 003-batchen till morgoncappun. Måste säga att den fortfarande levererar! Ett överdoserat och tajt skott i min muminmugg men finskummad röd mjölk fick igång mig lördag på ett bra sätt.

Till kvällen kommer några bekanta över, och då ska 019-batchen testas (dvs J&N-kaffet Pacamara (hästbönan)).
    Min signatur är borta. Helt borta.

jag tycker de levererar fin syra allihop. skulle säga att 225° verkar varit en bra "skontemperatur" för alla fyra bönorna. de fungerar bra att blanda med lite mer mörkrostade ifall man vill bredda smakpaletten något.
    sedan kan man fundera över smakutvecklingen några grader senare, men det får man väl testa en annan gång? provade ni i linkangänget att köra dem lite längre med de bönor som var kvar efter jammet?

Senior Member PF013s avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Citat Ursprungligen postat av Tobiemme Visa inlägg
    provade ni i linkangänget att köra dem lite längre med de bönor som var kvar efter jammet?
    Vi har inte hunnit köra ännu. Men det finns bra med bönor kvar, förutom av colombianen som vi körde slut på jammet.

Jag och crewet har pratat om att köra på lördag om en vecka. Jag kommer nog ha en rostnyfiken 4-åring i hasorna då, men hrbrun och danwi har gedigen utbildning i alla aspekter av rostens användande, så det borde fungera i alla fall.
    Det finns två sorters kaffenördar. De som gjuter sin tamper på garageuppfarten och de som inte gör det.

Reg.datum
    dec 2007
    Kör fortfarande på Pacamara batch 019 som rostades runt 10 november. Kaffet har utvecklats fint, och börjar leverera fina espresso och cappusar. Riktigt trelivg helt enkelt.

pf013, danwi, har ni kvar något av detta kaffe...? eller ja, av 018- eller 020-batcherna alltså.

Senior Member PF013s avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Citat Ursprungligen postat av hrbrun Visa inlägg
    pf013, danwi, har ni kvar något av detta kaffe...? eller ja, av 018- eller 020-batcherna alltså.
    Japp, jag har en hyffsad påse kvar. Har inte lyckats speciellt bra med det. Kanske dax att prova igen. Vi borde köra lite jämförande nån dag...
    Det finns två sorters kaffenördar. De som gjuter sin tamper på garageuppfarten och de som inte gör det.

Senior Member danwis avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Dito, jag har rätt mycket kvar av min. Senast jag provade så blev det inte direkt gott... Som sagt, vi borde jämföra lite någon dag!

Reg.datum
    dec 2007
    Kan meddela att idag luktade jag lite på Harraren vi rostade för ett par veckor sedan. det är först nu som det börjar lukta riktigt fylligt och bra.

Ett annat tips är att blanda Pacamaran med El Borbollòn ca 50/50 för en trevlig espresso

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2007
    fick en liten påse av PF när vi möttes idag, 5/12 var datumet så den har nog peakat för ett tag sen. Smaken var lite jordig, antagligen har det kommit med åldern
    men oj! så fint den rann, färgen var kanon även om creman kanske vart lite tråkig efteråt.

Till nästa rostning får jag nog titta förbi med kameran och roffa åt mig lite fina bilder på processen också.

edit... jag måste nog ta och putsa lite, ser ju bedrövligt ut både på spout och bakplattan.
    jag har en enorm kvarn till mina små bönor

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •