Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 40

Kaffet rostat hemma hos PF013

Söndagen den 8/11 var rk hemma hos PF013 och plojjade loss med hans rost.

Genom generösa donatorer från Bergstrands Kafferosteri och da Matteo hade vi möjlighet att rosta följande:

Ok här kommer lite dokumentation vi borde ha haft
    Från Bergstrands Kafferosteri:
    S= Santos - pärlbönor, söta och med en viss chokladton oftast helt utan syrlighet. Efter skörden som pågår under april – september torkas kaffebären på stora platåer. När frukten torkat maler man bort skalen och sorterar kaffet.
    C=Colombia - Just er böna kommer från den mindre skörden (mitaca) under oktober – november. Växer på den nordöstra delen av Colombia. Kaffebären skördas och skiljs fruktköttet från bönorna sedan tvättas bönorna i behållare med vatten varefter de torkas innan de sorteras och klassificeras.
    Det som karaktäriserar detta kaffe är en behaglig syrlighet, bra body, viss smörig smak och nötiga toner.
    K=Kalossi - från Sulwesi på i Indonesien. Kaffet skördas av Makassarfolket och bereds i princip på den torra metoden. De mogna bären rensas från fruktköttet innan de torkas och man skiljer ut kaffebönorna, vilket ger mindre syra.

Från da Matteo:
    El Borbollón, El Salvador
    Smakprofil: Fyllig, djupt bärig och söt, krämig och balanserad.
    Arabicatyp: Röd Bourbon

Familjen Alvarez har odlat kaffe i El Salvador i över 100 år. Deras gård El Borbollón är belägen i de frodiga kullarna i Santa Ana, där den vulkaniska jorden och det milda klimatet ger ett idealiskt förhållande för kaffeodling.
    Kaffet plockas för hand av utvalda plockare som har fått träning och utbildning och bara plockar de mogna bären. Familjen är ett stort stöd för det lokala samhället och erbjuder skola för barn mellan 5 och 15 år, och gratis sjukvård för sina anställda.

Här i tråden tänkte jag att vi kunde posta våra belnds (eller singlar) och dess smakupplevelser.
    "Ride hard, shoot straight and speak the truth...."
    Faema E98 Compact A/1, Micro Cimbali, Compak K6

"säl kunde inte hålla sig"

ok gott folk. Än en gång böjer jag mitt huvud i respekt och beundran inför PF013 och hans sjuka skapelse.

Jag KUNDE inte hålla mig, nu öppnade jag påsarna och sköjjade ihop 70% Santos och 30% Colombia. Samma inställningar på kvarn och maskin som hemma hos PF013 i söndags, flush, i med Pf och på med maskinen...... pang, två fina mussvansar som noga bevakades mot blondning. Maskinen slogs av någonstans mellan ristretto och espresso, fortfarande med mycket färg i strimmor i svansarna.

Perfekt förvärmda koppar...

DJÄVLAR I HAVET vad god den var, rund, fruktig, smörig, liiiiiite för syrlig för min smak. Förvånande bred smak. FAN att klockan är snart 21... JAG VILL HA MEEEER!!!!!

Jag är officiellt hooked... Fan också!

Senior Member TTobbes avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Då får jag lov att erkänna att jag drog ett tryck i pp med K=Kalossi bönorna i går lite lagom söt med med mörk choklad riv (mörkblå om vi ska ha en färg ) JÄTTEGOTT
    Som min 6åriga dotter sa "Du och din jävla kaffemaskin"

Senior Member hrbruns avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    en färg säger mer än tusen ord. typ
    Min signatur är borta. Helt borta.

Senior Member PF013s avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Citat Ursprungligen postat av theseal Visa inlägg
    Jag är officiellt hooked... Fan också!
    Som alltid, första fixen är gratis... Vad var det du skrev om drogbaronen i garaget?
    Det finns två sorters kaffenördar. De som gjuter sin tamper på garageuppfarten och de som inte gör det.

Senior Member hrbruns avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Första fixen är alltid den bästa.

HERRE J@VLAR vilka bra skott jag fick till med 003an nyss! Drog en rätt tajt ristretto (not Sälen-tojt, but close) och JÖSSES vad jag är fast i skiten. På riktigt. Bättre än fickpingis och panodil, det kan jag lova. Jag dristar mig att säga att vi närmar oss en tvåsamhet och Treo komp (den med koffein vettdu...). OJOJOJ.
    Min signatur är borta. Helt borta.

003:an?? är inte den gammal som gatan nu??

Så här kändes det när jag satt i garaget hos PF013...

Fast jag hade bara en (1) stor vit tangent och ingen fotpedal.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •