Kaffet rostat hemma hos PF013

theseal

Kaffeterroristen
Söndagen den 8/11 var rk hemma hos PF013 och plojjade loss med hans rost.

picture.php


Genom generösa donatorer från Bergstrands Kafferosteri och da Matteo hade vi möjlighet att rosta följande:

Ok här kommer lite dokumentation vi borde ha haft
Från Bergstrands Kafferosteri:
S= Santos - pärlbönor, söta och med en viss chokladton oftast helt utan syrlighet. Efter skörden som pågår under april – september torkas kaffebären på stora platåer. När frukten torkat maler man bort skalen och sorterar kaffet.
C=Colombia - Just er böna kommer från den mindre skörden (mitaca) under oktober – november. Växer på den nordöstra delen av Colombia. Kaffebären skördas och skiljs fruktköttet från bönorna sedan tvättas bönorna i behållare med vatten varefter de torkas innan de sorteras och klassificeras.
Det som karaktäriserar detta kaffe är en behaglig syrlighet, bra body, viss smörig smak och nötiga toner.
K=Kalossi - från Sulwesi på i Indonesien. Kaffet skördas av Makassarfolket och bereds i princip på den torra metoden. De mogna bären rensas från fruktköttet innan de torkas och man skiljer ut kaffebönorna, vilket ger mindre syra.


Från da Matteo:
El Borbollón, El Salvador
Smakprofil: Fyllig, djupt bärig och söt, krämig och balanserad.
Arabicatyp: Röd Bourbon

Familjen Alvarez har odlat kaffe i El Salvador i över 100 år. Deras gård El Borbollón är belägen i de frodiga kullarna i Santa Ana, där den vulkaniska jorden och det milda klimatet ger ett idealiskt förhållande för kaffeodling.
Kaffet plockas för hand av utvalda plockare som har fått träning och utbildning och bara plockar de mogna bären. Familjen är ett stort stöd för det lokala samhället och erbjuder skola för barn mellan 5 och 15 år, och gratis sjukvård för sina anställda.


Här i tråden tänkte jag att vi kunde posta våra belnds (eller singlar) och dess smakupplevelser.
 

theseal

Kaffeterroristen
"säl kunde inte hålla sig"

ok gott folk. Än en gång böjer jag mitt huvud i respekt och beundran inför PF013 och hans sjuka skapelse.

Jag KUNDE inte hålla mig, nu öppnade jag påsarna och sköjjade ihop 70% Santos och 30% Colombia. Samma inställningar på kvarn och maskin som hemma hos PF013 i söndags, flush, i med Pf och på med maskinen...... pang, två fina mussvansar som noga bevakades mot blondning. Maskinen slogs av någonstans mellan ristretto och espresso, fortfarande med mycket färg i strimmor i svansarna.


Perfekt förvärmda koppar...

DJÄVLAR I HAVET vad god den var, rund, fruktig, smörig, liiiiiite för syrlig för min smak. Förvånande bred smak. FAN att klockan är snart 21... JAG VILL HA MEEEER!!!!!

Jag är officiellt hooked... Fan också!
 

TTobbe

Well-known member
Då får jag lov att erkänna att jag drog ett tryck i pp med K=Kalossi bönorna i går lite lagom söt med med mörk choklad riv (mörkblå om vi ska ha en färg ;) ) JÄTTEGOTT :lol:
 

hrbrun

Well-known member
Första fixen är alltid den bästa.

HERRE J@VLAR vilka bra skott jag fick till med 003an nyss! Drog en rätt tajt ristretto (not Sälen-tojt, but close) och JÖSSES vad jag är fast i skiten. På riktigt. Bättre än fickpingis och panodil, det kan jag lova. Jag dristar mig att säga att vi närmar oss en tvåsamhet och Treo komp (den med koffein vettdu...). OJOJOJ.
 

MaZ

Well-known member
Så här kändes det när jag satt i garaget hos PF013...

iPiano.jpg


Fast jag hade bara en (1) stor vit tangent och ingen fotpedal.

:huh:
 

MaZ

Well-known member
Försöker man få nåt vettigt gjort så är det ju inte speciellt bra.

Edit. Gillar du kaffemaskiner med bara en (1) knapp på som input? ;)
 

danwi

Well-known member
HERRE J@VLAR vilka bra skott jag fick till med 003an nyss! Drog en rätt tajt ristretto (not Sälen-tojt, but close) och JÖSSES vad jag är fast i skiten. På riktigt. Bättre än fickpingis och panodil, det kan jag lova. Jag dristar mig att säga att vi närmar oss en tvåsamhet och Treo komp (den med koffein vettdu...). OJOJOJ.

Fascinerande nog fick jag till en riktigt bra på 002:an i går. Också lite tajtare, typ 23 gram i filtret, en semi-skogshuggartampning, DCMen på 95 grader. Blev en liten touch av syra med en efterföljande sötma och lätt smörighet som kändes riktigt bra :)

Dom verkar mogna med stil dom där bönorna! :coffee:
 

hrbrun

Well-known member
Dra ner till 90 grader and ease up on the tamp vettdu. Kaffet är redan dött, du behöver inte kväva det också :)
 

danwi

Well-known member
Dra ner till 90 grader and ease up on the tamp vettdu. Kaffet är redan dött, du behöver inte kväva det också :)

Jag tyckte 002:an blev alldeles för sur när jag drog ner tempen men jag kan ju ha misslyckats på något annat sätt då. Och en semi-skogshuggartampning är bara lite hårdare än vanligt :)
 

hrbrun

Well-known member
Jag tyckte 002:an blev alldeles för sur när jag drog ner tempen...

aahh... ok. jag drog 003an på 90 och fick en söt rackare att sippa på. inte mycket syra att snacka om. 002an fick väl gå till 222 grader, och 003an till ca 225 grader...? Kommer du ihåg? Kanske en rostprofilskillnad vi hittat?

Ska testa att dra 003 på +90grader senare. Återkommer :)
 

danwi

Well-known member
Jag gjorde ett nytt försök på 002 vid 90 grader och det blir klart tydligare syra (jmf 95 grader) även om den inte blev så illa som förra försöket, måste gjort nåt annat lustigt den gången... Den här blev i alla fall drickbar och inte ens direkt obehaglig :)

Det är väl å andra sidan att förvänta en tydligare syra i 002 eftersom det är en betydligt ljusare rostning jämfört med de senare batcherna, t.ex. 008/009 som gav en riktigt tydlig sötma! Det kanske är så att skillnaden mellan 002 och 003 är precis i det område där sötman utvecklas som snabbast? Jag känner att det behövs mer experiment här :coffee:
 

TTobbe

Well-known member
AHHHHH!!!!
Drog ett skott med sälens blandning den låg som en prinsessa på dunbolster i min gom måste låta kaffet ligga till sig lite mera. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp