Kaffet rostat hemma hos PF013

TTobbe

Well-known member
Gjorde en blandning i dag på bönorna 1 dl c, 1,5 dl s, 0,5 dl k och 0,5 dl el salvador och smaken blev mörk choklad lagom söt lite syra med andra ord goooood :lol:
 

MaZ

Well-known member
Det enda resultatet jag får är 100% syrligt. Helt fel för min gom tyvärr.
Får se om det kanske funkar bättre i pressobryggaren.
 

TTobbe

Well-known member
Maz prova att blanda k-bönan 50% och de matteo el salvador 30% och 20% s-bönan kör den sen lite varm och mellan kort :)
 

MaZ

Well-known member
Inte ens 100% av brassen ger mig nåt som kan liknas vid kropp hur jag än skruvar.
Tyvärr, mera mörkrost tack! :)
 

hrbrun

Well-known member
Idag förbrukade jag det sista av 003-batchen till morgoncappun. Måste säga att den fortfarande levererar! Ett överdoserat och tajt skott i min muminmugg men finskummad röd mjölk fick igång mig lördag på ett bra sätt.

Till kvällen kommer några bekanta över, och då ska 019-batchen testas (dvs J&N-kaffet Pacamara (hästbönan)).
 

Tobiemme

Well-known member
jag tycker de levererar fin syra allihop. skulle säga att 225° verkar varit en bra "skontemperatur" för alla fyra bönorna. de fungerar bra att blanda med lite mer mörkrostade ifall man vill bredda smakpaletten något.
sedan kan man fundera över smakutvecklingen några grader senare, men det får man väl testa en annan gång? provade ni i linkangänget att köra dem lite längre med de bönor som var kvar efter jammet?
 

PF013

Well-known member
provade ni i linkangänget att köra dem lite längre med de bönor som var kvar efter jammet?

Vi har inte hunnit köra ännu. Men det finns bra med bönor kvar, förutom av colombianen som vi körde slut på jammet.

Jag och crewet har pratat om att köra på lördag om en vecka. Jag kommer nog ha en rostnyfiken 4-åring i hasorna då, men hrbrun och danwi har gedigen utbildning i alla aspekter av rostens användande, så det borde fungera i alla fall.
 

hrbrun

Well-known member
Kör fortfarande på Pacamara batch 019 som rostades runt 10 november. Kaffet har utvecklats fint, och börjar leverera fina espresso och cappusar. Riktigt trelivg helt enkelt.

pf013, danwi, har ni kvar något av detta kaffe...? eller ja, av 018- eller 020-batcherna alltså.
 

danwi

Well-known member
Dito, jag har rätt mycket kvar av min. Senast jag provade så blev det inte direkt gott... Som sagt, vi borde jämföra lite någon dag!
 

hrbrun

Well-known member
Kan meddela att idag luktade jag lite på Harraren vi rostade för ett par veckor sedan. det är först nu som det börjar lukta riktigt fylligt och bra.

Ett annat tips är att blanda Pacamaran med El Borbollòn ca 50/50 för en trevlig espresso :)
 

mts

Well-known member
fick en liten påse av PF när vi möttes idag, 5/12 var datumet så den har nog peakat för ett tag sen. Smaken var lite jordig, antagligen har det kommit med åldern :)
men oj! så fint den rann, färgen var kanon även om creman kanske vart lite tråkig efteråt.
4266108655_c6b05bd249_d.jpg

Till nästa rostning får jag nog titta förbi med kameran och roffa åt mig lite fina bilder på processen också.

edit... jag måste nog ta och putsa lite, ser ju bedrövligt ut både på spout och bakplattan.
 

danwi

Well-known member
Robusta!

Vi rostade några omgångar i lördags, bland annat ett halvkilo robusta från J&N köpt via Baristashopen. Jag drog nyss en 100%-ig dubbel av just den :cool:

20 gram i filtret, 94 grader på ratten. Det blev fina mussvansar och den där krämiga oljigheten som man bara kan få på en bra extraktion från nyrostat. Underbart vackert! :D

"And here are the results of the Swedish jury:"
* Lukten är otämjd med inslag av svedd bark.
* Smaken är inte alls otrevlig! Visserligen grov och "robustakärv" med lätt beska men åndå kraftfull och smakrik.
* Eftersmaken är lååååååååång och riktigt behaglig!

Kort och gott: Jag är lite förvånad... Det där var häftigt! Det är en "utflykt" som jag måste göra igen :)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Robusta är kung!
Har aldrig förstått varför den dissas så hårt. Som single - nja.
Men i rätt blandning skär den mjölk som ett rakblad och ger generellt fin stuns åt kaffet. :)
 

hrbrun

Well-known member
Imorse öppnades Pacamarablandningen rostad 6/2. Hann bara dra ett skott, som inte blev perfekt i malgrad, men som cappu gjorde sig det första skottet alldeles utmärkt!

Bönorna är ganska hårt rostade, mörka till färgen, en aning oljiga och även några chippningar. Lite som jag brukar gilla det helt enkelt :)

Till helgen blir det att prova kaffet som epsresso.

PF, danwi; är det någon robusta i bladningen?
 

PF013

Well-known member
Nej, det är ingen robusta i den. Jag kommer inte ihåg på rak arm vad den tredje ingrediensen var, men det är Colombia Excelsio från Kahls med i alla fall.

Jag tänkte ta med lite av den, och dessutom den rena robustan som det pratades om tidigare i tråden på jammet på söndag. Robustan packades hermetiskt direkt efter rostningen och har legat i frysen sen dess, så den borde fortfarande vara intressant.
 

hrbrun

Well-known member
Påsen tog slut i fredags, drog ett par riktigt fina espresso tidigare i veckan. Det mattades av lite sista dagarna. Receptet är definitivt tillräckligt bra för att göra om! Enligt mig iaf :) hur har ni lyckats med den blandningen?
 

PF013

Well-known member
Jag har inte lyckats alls med den. Jag har visserligen gjort av med ett drygt halvkilo (sista påsen tog slut idag), men mjölk döljer det mesta... ;). Jag har inte fått fram nåt som varit njutbart rent.

När vi koppade den förra söndan så kände vi en konstig smak som kändes relaterad till den skumma lukt jag fått från Pacamaran, både ensam och i den här blandningen.

Det finns till att rosta ett kilo till, så du kan få utforska blandningen vidare. Jag känner mig rätt färdig med den...

Och för att sätta det hela i proportion så startade jag idag min späkningsperiod. I dag öppnade jag ett halvkilo brun Musetti, och det var i alla fall inte godare än den här blandningen. Det blir nog till att rosta nåt smaskigt de närmaste dagarna, och sen labba upp Musettin snabbt... :)
 
Topp