Gammal förstärkare

HE

Well-known member
Jag har en gammal Marantzförstärkare som jag skulle vilja dra igång. Problemet är att så fort man slår på den går höger db-mätare i spinn och ligger och fladdrar. Trycker man på högtalarknappen också, skrapar det något fruktansvärt.
Maskinen har ju stått många år, förmodligen i ett kallförråd en tid.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara för fel.:huh:
 

Bilagor

  • IMG_1065.jpg
    IMG_1065.jpg
    54.2 KB · Visningar: 21

Gholam

Well-known member
Känns som att det är lättast om du öppnar upp den och mäter på de komponenter som är anslutna till aktuell visare. Troligen behöver du även byta trimpotensiometern som högtalarknappen sitter på.
 

HE

Well-known member
Aaaah! Det var det jag misstänkte. Sånt där har jag ingen koll på. Jag hade hoppats på lite fin elektroniksprey på div. ärjningar.
 

knasper

Well-known member
Kan tyvärr inte hjälpa dig. T.o.m. din låga nivå med spray är långt över min elektromekarförmåga. Kanske något för maskindoktorn Pac? Ljud är verkligen hans område.
 

Pac

Maskindoktorn
Ojdå, det där kan i princip vara vad som helst. Jag hade inte ens vågat koppla in ett par högtalare till den där innan jag gjort en felsökning.

Har du likspänning på högtalarutgångarna?
 

HE

Well-known member
Jag har hängt på ett par gamla skrutthögtalare så ur den aspekten är det lugnt. Jag vet inte ur det är med likspänning eller inte. Jag får väl helt enkelt lämna in grejerna någonstans, men det blir ju alltid en galen kostnad. Särskilt för en smålänning.:unsure:
 

GuruX

Well-known member
Hummm, jag bor ju i Stockholm och är lite kunnig iaf inom elektronik. Men jag har tyvärr inget oscilloskop, det kan behövas.. Att byta potentiometern är inga problem för mig, men det andra kan ju vara lite knepigare.
Jag tror att en vända på www.elektronikforumet.se kanske kan hjälpa. Där finns det väldigt kunnigt folk!
 

HE

Well-known member
ja, jag kanske skulle visa upp grejerna där. på elektronikforumet alltså. Annars får du gärna sätta lödkolven i stärkaren, GuruX:lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,659
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp