riktigtbrod.se

doppler

Member
Hej!

Till min latte på helgmorgnarna smakar det fantastiskt bra med mitt hembakta surdegsbröd. Jag vet inte ifall det finns några fler surdegsnördar på riktigtkaffe, men jag har kombinerat dessa intressen i runt tre år nu. Det skrivs och bloggas väldigt mycket bröd nu och jag har förvånats över att det inte finns något renodlat forum där vi kan samlas och diskutera. Efter att ha låtit idén gro i mitt sinne ett tag gick jag till handling och skapade http://www.riktigtbrod.se (med Molarins välsignelse förstås). Än så länge är sajten i sin linda men jag hoppas att den med tiden kan växa och få många användare. För tillfället delar jag ut Google Wave-invites till de som registrerar sig och gör ett relevant inlägg :)

Välkommna!
 

swirve

Well-known member
Jag har blivit en surdegs-sucker senaste 2 månaderna så jag kanske kikar in lite då och då när forumet dragit igång ordentligt.
 

Gholam

Well-known member
Förstår inte riktigt vad Google Wave är för något. Surdegsbröd gillar jag hursomhelst...(men det verkar krångligt)
 

martink78

Well-known member
Kör också med surdegbak emellanåt, till vardags kör jag dock med bakmaskin och där har jag inte lyckats få till det med surdeg..
 

FabianP

Well-known member
Har inte köpt bröd sedan precis innan nyårsafton, och det är uteslutande surdegsbröd som bakas. Inte riktigt lika tokig som med kaffet, men det är samma nördbeteende i grunden. Omöjligt att börja köpa vanligt bröd är det iaf nu... :)

/Fabian
 

martink78

Well-known member
Ja, det är svårt att gå tillbaks till köpebröd nu. Det enda undantaget är efterungslimpa, verkar hopplöst att hitta ett recept på och väldigt initierade källor säger att det är svårt att åstadkomma hemma.
 

GLC

Well-known member
Lysande. Hembakat bröd är ett måste. Invite till Google Wave vore roligt att testa på också.
 

majkeloak

Well-known member
Nu är jag med...

Började med med baket ett halvår sedan, mitt i föräldraledigheten. Har bakat mig igenom ett antal recept ur Jan Hedhs "Bröd" mestadels brödm innehållande lite rågsurdeg.

Nu har dock min ugn brunnit upp. reservdelar har utgått, men lyckligtvis har jag en underugn som jag kör vidare med. Dock lite segare...

/Mikael
 

martink78

Well-known member
Nu är jag med...

Började med med baket ett halvår sedan, mitt i föräldraledigheten. Har bakat mig igenom ett antal recept ur Jan Hedhs "Bröd" mestadels brödm innehållande lite rågsurdeg.

Nu har dock min ugn brunnit upp. reservdelar har utgått, men lyckligtvis har jag en underugn som jag kör vidare med. Dock lite segare...

/Mikael

Bra tillfälle att prova det där med efterungslimpa.. ;)
 

mts

Well-known member
oh, två smällar i en! behöver dels prata av mig om surdegshelv*tet som vägrar bli bra och dessutom en wave-invite för ett projekt :)
 

GuruX

Well-known member
Åhhh, jag reggar mig direkt. Najs!
Jag har inga stora erfarenheter av surdegsbröd. Men bakar gärna ett rågsurdegsbröd som blir som en tegelsten ungefär. Men gott är det!
Men jag klarar mig utan invite till Wave, jag är redan inne =o)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp