Boksläpp… Espresso hemma – på riktigt!

Molarin

Well-known member
espr-riktigt.jpg


Ur bokens förord: Välkommen till ”Espresso hemma – på riktigt.” Välkommen att göra en riktigt god espresso. Som alla stora smakupplevelser är espresso en förvärvad smakupplevelse, och väl förvärvad kan man inte vara den förutan. Det är därför vi vill kunna brygga vår espresso hemma och njuta den när vi vill. Man dricker den ”naturell” eller mixar den till någon variant på espressomenyn…


Espresso hemma – på riktigt är en bok som vuxit fram ur en passion för hantverket espresso i samtal med min medförfattare Ann-Catrin Spole utifrån våra idéer och samtal under ett par år.

Till slut kom vi till skott och nu är den alltså klar att spridas till kaffeintresserade i allmänhet men till espressointresserade i synnerhet.

Under dom mer än femton år som jag ’grottat ner mig’ i hantverket espresso och delat med mig av dessa kunskaper på utbildningar och i samtal med andra kaffeintresserade har jag ofta funderat på att göra en djupgående ’manual’ eller något liknande just för hemmaanvändaren men det har inte riktigt blivit så. Med den här boken, som egentligen är den fösta som faktiskt beskriver hantverket i detalj, så får nu till slut privatpersoner med espressointresse och en espressomaskin hemma en möjlighet att titta lite djupare in i hantverket och på så vis få tillgång till dom kunskaper och parametrar som gör det möjligt att göra ännu bättre espresso hemma. Vi har dock inte skrivit boken för den extreme nörden och utger oss inte heller för att ha tagit med varje liten detalj men jag hoppas och tror att de flesta kan ha glädje av boken på ett eller annat sätt…

Boken är skriven med utgångspunkt från det Italienska espressohantverket men naturligtvis beskrivs det faktum att man kan variera de olika parametrarna och skapa det som passar ens egen smak bäst… Likaså finns kapitel om botanik, koffein, kaffesorter, historik och naturligtvis om hur man skummar mjölk, allt för att ge läsaren en trevlig stund och förhoppningsvis en hel del ny kunskap.

Espresso hemma – på riktigt vänder sig lika mycket till nybörjaren som vill veta mer som till den mer vane som vill få mer kunskap och/eller en annan vinkel på redan förvärvade kunskaper… Vi är mycket noga med att påpeka det faktum att espresso inte är en statisk bryggmetod utan att de många parametrarna gör att olika resultat kan uppstå om man t.ex. bara ändrar bryggtemperaturen någon enstaka grad eller om man byter kaffesort… Alltså, med kunskaperna ur denna bok har man möjlighet att förstå vad som händer och göra förändringar som gör espresson ännu godare 

Jag hoppas Espresso hemma - på riktigt ska ge läsaren en liten gnutta av min stora passion för espressohantverket och en god läsning. /janne bonin (jb)

UNIKT ERBJUDANDE för riktigtkaffe.se’s medlemmar!

Boken kommer i bokhandel/butik att kosta ca 139-159kr men som medlem på rk.se så erbjuder vi dig att köpa den för 109kr INKLUSIVE pack och porto!! Missa inte detta erbjudande att äga en espressobok skriven av en likasinnad eller för den delen att införskaffa en bra julklapp från en kaffenörd till släkten… 

Boken skickas som brev direkt hem till dig (vid köp av fler ex. skickas den med DHL Service point till närmaste utlämningsställe) efter att du förskottsbetalat den till oss.
E-posta din beställning tillsammans med ditt ’nick’ på riktigtkaffe.se till rkbok@jbcoffeehouse.se så återkommer vi snarast med mer information om betalning etc.

Vi tar order redan nu och börjar leverera boken runt Lucia.
 

Mille

Member
Hoppas en korrekturläsare hinner anlitas innan tryck - och gärna en redaktör också.
Inte ens bokens titel är konsekvent angiven i förordet...
 

jb

Well-known member
Hoppas en korrekturläsare hinner anlitas innan tryck - och gärna en redaktör också.
Inte ens bokens titel är konsekvent angiven i förordet...

Man kan väl bara ödmjukt konstatera att undertecknad är barista, kaffenörd och espressoälskare (dock inte skribent eller språkpolis...) med en lättare variant av afasi vilket gjorde att jag i den text jag skrivit, för att försöka beskriva boken, vände orden i sista meningen... Så ja, det finns ett förlag med allt vad detta innebär bakom utgivningen :)

Om man läser kan man konstatera att det som är utdrag ur förordet endast är det fetmarkerade i början.

Jag har bett Molarin att korrigera texten så ingen ska behöva hänga upp sig på detta :cool:
 

[SH]

Well-known member
Beställt - om Janne Bonin ger ut en bok om espresso torde det vara ett obligatoriskt köp för de kaffeintresserade.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp